| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Var är tjejerna?!??!?!?!!
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (12791 totalt) |
|
Re:
Jag antar att hon talade av egen erfarenhet? Annars är den inte mycket värd.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Re:
Ja, dessutom var det en kryddad variant av mitt ordval hon använde.
_________________ Anders Hansson |
||||
|
Re:
Det e väl det som gör henne så bra i alla ögon,, en kvinnlig förare som själv är modell Alltså blir det mkt mera annorlunda än när exempelvis en manlig förare måste hyra in 12 st läffklädda damer för att få uppmärksamheten. Jag tycker det e strongt av henne att ha dessa goa bilderna på sin egen site _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Ja det är ungefär lika strongt av Ekström att ha med bilder på sig själv på sin hemsida och inte snygga tjejer
_________________ Niklas Lövgren |
||||
|
Ingen i min bilfamilj: Varken jag , min farsa, brorsan eller svågern har lyckats få kvinnorna i våra liv intresserade i bilar eller banåkning. T o m min blandrastik ogillar att åka bil
! Fästmön uttrycker, som förutspått, en rädsla för att köra för långsamt eller att krascha bilen då bankörning kommer på tal. Detta trots att hon gärna kör bruks-BMWn i 200km/h på autobahn och fått flera fortkörningsböter!
Hittills har jag bara kört på bana i USA där säkerhetskraven är mycket höga och aggressiva förare tas av banan direkt. Jag hoppas verkligen att Erik Josefssons kommentar på sida 3 beskriver en dålig upplevelse och inte en standard, för då får jag nog aldrig ut henne på banan! Så vill vi ha fler tjejer på banträffarna? om ja: Hur fixar vi det? Hint: Swim suit bilder på Danica Patrick hemsida kommer förmodligen inte göra dem mer intresserade... _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
Re:
Självklart är det en lag grej, Göran. Det var inte så jag menade. Jag menar att jag har ingen kompis som offrar sin fritid för att meka så då måste jag lära mig själv eller köpa det. En köpt mekare är givetvis lika mycket en del av teamet som en som jobbar gratis. (fast tack och lov är vi två i teamet så Matz kan lära mig, annars hade det nog inte gått.) och ja, det är mycket fysiskt krävande att köra länge och flera pass. Jag klarade inte att köra två pass förra sommaren, så konditionsträning står på schemat i år. Men klarar en 45 årig kärring att köra 70 minuter i sträck med ganska jämna tider, så ska en yngre lika otränad tjej klara 20 varv i ett sprint race utan problem. Men jag tror inte bara det har med kondition att göra, det måste vara vana också, annars borde jag inte klara av det. Jag är inte trött alls efter ett sprint race på 20 minuter och då sitter jag inte och finkör
Jag hade gärna provat din Kvinnobil Göran, vad framför allt hade du byggt annorlunda? Vi bygger om vår bil nu och jag kanske kan tvinga igenom dina tips. Har fått veta att kvinnor (dit även jag hör) surar sig till det de vill. Så tipsa mig så ska jag sura tills jag får som jag vill
|
||||
|
Vanligaste presenten till en 2-årig grabb: Leksaksbil
Vanligaste presenten till en 2-årig tjej: Docka Vanligaste presenten till en 7-årig grabb: Radiostyrd bil Vanligaste presenten till en 7-årig tjej: Dockhus / Little Pet Shop figurer And so on... obs, detta är inte fakta, endast min uppfattning. Jag tror att vi själva hjälper till lite på vägen för vad barnen kommer att intressera sig för senare i livet. Min flickvän följer nitiskt allt som har med Formel 1 att göra och kan mer om det än mig(tycker själv jag är ganska insatt). Hon kommer att följa med på banträffar i sommar och jag hoppas att vi kan få ihop till en rolig banbil till henne också. Jag ser gärna fler tjejer på banorna, de kan bli precis lika bra som oss andra amatörer, bara intresset finns. Jag var själv inte så haj på det här med bankörning för 5-6 år sedan, men man lär sig
_________________ Lasse Alfons |
||||
|
Re:
Jag diskuterade den här diskussionen med tjejen igår, hon nämnde bl.a det där med att hon under hela uppväxten blivit inskolad som du nämner ovan, typ fick sno mekano från brorsan . Det är ju oftast inte något som alla kanske tänker på, eller kan påverkar för det är ju i varje steg i livet som man blir bearbetad efter de normer som finns. Det är ju oootroligt långsam process att förändra sådant..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
What? Hon kunde väl för fan skippat det! Men iofs, annan kultur kanske. Dessutom tjänar hon väl stålar på det. Tror det var brudar som jobbade som brandmän(brandkvinnor?) i USA som gjorde samma sak för att dra in flis. Killar är lätta på det viset!
Kanske fler borde göra så... Män med?
|
||||
|
Re:
1 Det jag närmast tänkte på här är att man kanske uppfattar meckandet som grabbar håller på med som ett självändamål nästan separerat från racingen medan jag menar att det är starkt intregrerat. Nu finns det ett meckande som inte är helt fokuserat på vad som gäller för att vinna, utan hamnar lite på den "grabbiga" bogen, så både tjejer å grabbar har var sina problem med vad vi har i bagaget. Det är oxå ofta två olika personligheter mekarna å förarna, och som förare kan det vara bra att slippa tänka på meckeriet och koncetrera sig på att köra. Jag tar dock ett å annat varv själv för att förstå vad en förare pratar om. 2 65 åriga gubbar ska vi inte prata om här.....dom pallar ingenting. Men visst, det är klart att 20 åriga tjejer pallar det. 3 Man har ju ett antal år på sig som aktiv, och i den senare delen brukar man kunna använda rutinen till sin fördel. 4 Jag är rädd att jag inte kan säga det så här på rak arm, eller i koncentrerad inläggsform. Som du själv påpekar så har tjejerna lätt att ta till sig undervisningen, de kanske även har mindre "fel" med sig i bagaget att arbeta bort. Det tror jag kan vara en fördel om man bygger bilen mer fysiskt "lättkörd", då kan man lära sig hantera en sådan bil från scratch, så att säga. Jag tänker mig att en sådan bil kräver ett starkare psyke (lite knasigt ordval som inte får uppfattas som ett bättre psyke) eller ska vi säga förtröstan på att det kommer att fungera. I dragracingen för många år sedan så fungerade det rätt bra för tjejer på så vis att en del grabbar omedvetet släppte av för deras motoröra sa i från, medan tjejerna gjorde som det skulle göras helt enkelt. Det är ingen direkt jämförelse med vad jag menar, men det visar ändå på saker som kan vara till fördel. Det här är inga utslagsgivande teorier, det handlar bara om att avända ALLT till temets fördel. 5 Surar? Alla metoder som gör att man vinner tävlingar gäller. I mitt eget fall just nu så gäller att teamet på ett proffessionellt sätt förstår att sammarbeta konstruktivt, och inte släpper in ett unns av tankar på att det inte går att genomföra. Man hoppar inte 2,42 i höjd om man inte tror att det går. Man får börjamed att vara överens om hur högt man skall placera ribban och sedan föra resonemangen utifrån detta perspektiv. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Bra skrivet, men du har fel i ett par saker du skrivit...tycker jag iaf!
ofta, inte alltid men ofta, så är det vi killar som omedvetet avskräcker er tjejer från att köra! Det kan räcka med att vi på nåt sätt kritiserar ert sätt att köra i vardaglig trafik..... Mer om detta längre ner.... Bara för att man inte kan diskutera hästkrafter & däckval visar inte att man är en sämre bilförare! Faktum är att världens bästa racingförare inte ens kan byta däck själva, än mindre göra ett oljebyte....& då är dom MÄN & tillhör eliten inom motorsport... men köra bil, det kan dom !! Att bli skrattad åt är du inte ensam om...jag har, jämfört med andra här på Rejsa, noll koll på väghållning & hur man enkelt får bilen att hålla sig kvar på banan! Varför? För att jag aldrig sysslat med bankörning & dess djungel! Jag startade en tråd med just frågan om hur man skulle gå tillväga för att inte kasa av, med ENKLARE MEDEL, då jag inte fattar ett skit av olika teorier, formler, bumper hit & bumper dit, grafer kors & tvärs....mm mm Blir du nerklankad på ett forum för en simpel fråga så är du på fel forum...välj ett där det finns vettiga & mer seriösa människor! Troligtvis ligger felet i frågeställningen eller resten av folket på forumet....sällan i dig, men folk tenderar ofta glömma att dom alla varit nybörjare en gång i tiden! Ett felaktigt inlednade kan sluta med att folk istället drar sig, dels för att fråga & än mer för att testa! Innan jag träffade min nuvarande sambo så fick jag höra att hon var bilintresserad & körde en frän BMW Z3 cabbe.... haha, tänkte jag...snikversionen med bimbo bakom ratten...& val av bil...för att hon tillhör kategorin av BMW-ägare som kör just BMW för att dom vill synas, inget anant! Finns ju en orsak till att det kallas kebabräser... Gissa om jag fick äta upp mina fördomar när en svart Z3 2.8 M -cabbe rullar in på gården & denna lilla tjej skuttar ut Valet av bil förklarade hon också på ett sätt som fick mig att sätta i halsen....hon ville egentligen ha en Audi, inte alls BMW, & att det absolut skulle vara körglädje, cabbe & en snygg bil, MEN för dom pengarna hon valt att lägga så var detta det bästa hon kunde få, mest körglädje & bil för pengarna... Jag kunde inte annat än att håll med!
Vänder man då på det & säger sä här! om hon nu körde en "snikversion", so what?! Alla väljer vi bilar av olika skäl! Kunde hon köra då....jodå, hon gillade accelerationen på raka vägar & hon kunde svänga också..... När vädret tillät så tog hon ut bilen på en runda & rastade den! Jag var körd, från fördomar till drömtjej & idag är vi sambos! Bilen är hennes "bäbis" & den vårdas ömt! När jag sen skulle ha in en banstol i mitt bygge, då valde jag att göra den justerbar BARA för att andra skulle kunna köra den, däribland just min sambo! Jag tog med henne till garaget & bad om hjälp med provsittning & justeringar... Hon sa att det kändes bra...hon fick prova med hjälm & tyckte det kändes fränt! Bra sa jag, för du ska köra den här bilen i sommar! Det tyckte hon lät jättekul & givetvis vill hon det.... Hur många ev er, som inte lyckats få med er respektive, har byggt en bil som även ska kunna framföras av denna? Eliminera deras tvivel & ursäkter !! Hon hade varit & tittat på ett lokalt BLACKRACE för ett tag sedan men vågade inte köra. Jag pratade igenom henne inför ett kommande BLACKRACE där jag själv stod som arrangör, så även tidigare. Gav henne tips & råd...hon ville först inte men lät sig till slut övertygas....efter det köpte vi en uppsättning extra fälgar med skitdäck för att hon skulle kunna öva starter Idag kan hon accelerara den bilen fortare än många andra med deras jämlika bilar...& jo, hon drog en & annan mer effektstinn bil på BLACKRACE.....& bortförklaringarna var många! MEN vi killar, eller många av oss iaf, tycker det är tufft att sladda runt den lokala korvmojen & gasa lite extra så dumpen kvittrar....MANLIGT! Men ställa up på ett race...nääee, för då kan ju andra se att min bil inte är lika häftig som den låter!! Patetiskt!
& här kommer nu en "dum" fråga...hon frågade om jag inte var rädd för att min bil skulle gå sönder om hon körde den....den kan gå sönder om jag kör den också! Men på tv hade hon sett att dom kör på varandra & att bilarna blir sönderslagna så hon visste inte om hon vågade....ahhh, jaja...nej nej älskling, du menar nog STCC & dyligt..... Jag fick förklara läget & då försvann dom tvivlen också! Misstaget vi killar gör är nog att vi ger negativ kritik innan vi ger den positiva samt att dom, likväl som andra ovetande, inte känner till hur det EGENTLIGEN ser ut med bankörning & det relateras istället till, som i detta fall, STCC & liknande! Dessutom kanske dom inte vill följa med om det skulle vara tråkigt & det inte finns andra tjejer att prata med!? Må det låta som om jag är en mycket förstående sambo....njä, jag har mina brister jag också & visst har jag skrattat lite åt henne då hon någon gång frågat vad olika saker varit till & vaför man har en sån & vad gör en sån....osv... men för det mesta har jag tyckt att hon mest varit söt där hon stått & sett ut som ett frågetecken! Det har jag dock också fått äta upp då vi vid senare tillfälle stått i en hästaffär & jag rotat bland massa konstiga saker jag aldrig ens visste fanns.....helt plötsligt stod jag själv där som ett & hon tyckte att jag såg för söt ut.....& vilsen....
En sak kan jag lova, min bil kommer köras av mig likväl som min sambo! & så slutligen... Vi kan inte allt & vi har alla varit nybörjare, men vi glömmer lätt denna biten! Vi tycker det är trist att våra respektive inte vill följa med men det kan lika gärna vara vi själva som är grunden till att dom, från första början, inte vill följa med?! JAg kommer definitivt gå fram i depåer & säga att det är trevligt med tjejer som kör
& som sagt, låt det vara kravlöst...finns ingen som ska behöva bevisa något....det ska vara kul! Vem vet, senare kanske det utvecklas, för tjejer likväl som för killar..... Lite av mina tycken, tankar, tidigare fördomar & egna erfarenheter....mycket blev det, men mycket mer hade det också kunnat bli....hoppas det bidragit lite?! mvh _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Re:
Bra skrivet, det är inte alltid lätt att känna av läget på ett forum där det nästan bara är texten som bär diskussionen. Kopplat till det avskräckande tekniknörderiet är ju delvis garageracandet, det ska ju vara så perfekt innan man vågar öppna porten och komma ut. Hyrbilsbankörning var inte alls ovanligt (iaf när det fanns Clios att hyra), där saknar man ju tom möjlighet att välja däck .
I vissa lägen så är det ju lägre ambitionsnivå på racingserier än det är på gatbilsbanåka (om man lyssnar på alltför få ställen)... Din berättelse om startträning passar ju in i beskrivningen av det andra könet som analytiskt och hänsynslöst (varför tror inte de att maskinen har en själ som kan bli sårad om man tar i för mycket?).
|
||||
|
Re:
1 Det där liknande vad jag säger åvan, mekaniker o förare kan vara helt olika personligheter. 2 Man kanske får se upp lite grand med en sådan här fråga för liksom i häst affären o på banan kan det uppstå en del roliga situationer väl värda ett skratt. Ofta är humorn tragiskt betingad, men kan vara rolig ändå. Problemet ligger i att inte vara fördömande, nedvärderande eller personvärderande i sina kommentarer. Vi måste få kunna dra på smilbanden oxå utan å behöva tänka på att inte såra folk, men väl ge akt på sina värderingar. Och den som det dras på smilbanden åt får inte sätta sin personlighet o värde i sina handlingar. 3 De ser jag som en självklarhet att man ska kunna fråga vilka frågor som helst, jag har själv blivit uthängd i andra forum för att någon sett min bil med vingen för högt placerad och menade att det såg leka tävlingsbilsfånigt ut. Jag var ute för å mäta effekten på vingplaceringar så jag hade mina skäl. Nu står jag pall för sådana angrepp och svarade på ett vänligt sätt med ett inlägg och så va den saken ur världen. Men är man 20 år och vill va med i gänget så är det inte direkt uppbyggligt. Hur många vågar åka HD i helt skinnställ å intregralhjälm? 4 Det är en oerhört komplex notering. Jag ifrågasätter att enskilda individer orkar bryta sig ut från sådana här mönster. Man vill känna att man är någon och få sådan bekräftelse från omgivningen. Vår kultur innehåller inte direkt några avancerade tankegångar om vilka vi är och vari vårt värde består, och därmed letar vi värden i yttre applikationer. Tråkigt, men det kommer att ta tid att utveckla bort. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Måste inflika att jag aldrig någonsin tidigare pysslat med något som jag anser är så idealiskt för Tjejer som motorsport!
Börjar man i garaget så inte fan är det någon fördel att väga 100 pannor och vara 191cm, det är trångt, jävligt bökigt och oftast svårt att komma åt... mindre händer och kortare längd är ofta bara en fördel.. Ok, ibland måste man meka chassie å skit där saker kan sitta ordentligt men det finns ofta bra metoder att lösa det på även om man inte är så jättestark, resten ska ju oftast dras med ganska fega moment så motorbyggen å dyl passar brudar PERFEKT...
Sen körningen... ALLA satsar på ett så lätt ekipage som möjligt, dvs ju större sittbrunn man måtse ha och ju mer föraren väger desto tyngre blir fordonet... kan lätt skilja 50kg mellan mig och en tjej som förare och det är inget att fnysa åt, sen att hon som person inte heller tar tillnärmelsevis lika mycket utrymme är antingen bättre säkerhet, mer utrymme för "leksaker" eller mindre sittbrunn (ännu lägre vikt). Själva körningen är i allra högsta grad könsneutral.... Sabine, Kleinschmidt, Indy bruden... ja det finns många exempel och det enda som avgör antalet brudar på pallen är hur många brudar som faktiskt tävlar, är det få, så blir det få även på pallen.. enkel matte.
Ang det fysiska, en bil kan helt klart vara tung att hantera men servon börjar bli jävligt bra idag, så också AC... dvs det behöver inte nödvändigtvis vara så jättestor påfrestning att köra sanbb bil utöver G-krafter... ja, såvida man inte tvunget anser att bilsport måste innehålla nomex indränkt i svett och bara tvunget ska ha muskelstyrka till allt!
Bilar och brudar hör helt klart ihop....!
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Re:
Jo, men här berör du en del av det jag pratar om men "tjejbil". Servo, tja en formelbil kan ju ha tunga bromsar och inte servo pga skillda orsaker, men då blir tjejbilen lättare och man kan anpassa bromssystemet efter damens benstyrka och fortfarande åka manuellt. Det hänger självklart på vilken tävling som avses, men poängen är att ta tillvara på och utnyttja en kvinlig förares egenskaper så långt som möjligt. Och det kräver att man sätter sig in i situationen på allvar. När jag sitter så här och tänker så känns det som jag inte enbart tänker på att få in damer i racingen som självändamål för likaställande, utan helt enkelt som ett sätt att använda alla till buds stående möjligheter att vinna tävlingar. Jag lägger manligt, kvinligt, prestige, fördommar mm mm åt sidan och försöker få till ett snabbt ekipage. Jag ser det alltså från två synvinklar, ett där jag vill att alla sk kunna delta på lika villkor och ett där jag ser saken från ett åkafort perspektiv. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Man kan ju även ha det rent egoistiska perspektivet:
Fler aktiva kan ge större acceptans i samhället och därmed större möjligheter att kunna fortsätta att ha skoj (eller kanske ännu roligare) i framtiden. Större startfält (i alla klasser) ger ju även det bättre ekonomi och driv i verksamheten. Hur ser det ut i kartingen? Är det lika "illa" där? Det är ju en stor rekryteringsbas. |
||||
|
Re:
En bil som inte behöver servo ska ju inte ha det av något självändamål, men annars så är jag helt inne på att AC i racebilen, servostyrning och bromsservo där det behövs nog ger en snabbare bil, specielt i endurance serier där varvtiderna kan gå ner lite på slutet av stinten pga utmattning, vilket i förlängningen skulle ge att även klenare förare skulle kunna köra kortare lopp i samma bil osv.. dvs ur ett åka fort perspektiv så tänker jag på förarergonomi likställt med resursplanering typ däckstrategi. Min devis som amatör är: "jag tar gärna emot all hjälp jag kan få" (dvs god ergonomi, lättkörd bil osv..)
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Vi satte tillbaks bromsservot i vår bil eftersom inte ens min mycket vältränade teamkamrat och sambo kunde bromsa tillräckligt hårt.
Jag provkörde först och inte förrän han kopplade bort vacuumslangen gick bilen att bromsa med, pga att den inte var konsekvent. Kör man race så vet man hur hårt man ska trampa för att bromsa lagom, med servo uppförde den sig jättekonstigt. Nu har vi en vacuumslang med innerslang i så det är väldigt lite vacuumeffekt, men blir alldeles jättebra (konsekvent) att bromsa med. Ingen träningsvärk där bak efter race längre
Vi hade bromsvåg innan, men den fick inte riktigt plats bakom originalpedalstället i en E30 så den satt inte riktigt som den skulle, därför var den tungtrampad. Servostyrning har vi för det skulle vara jättejobbigt att köra utan styrservo i 6 timmar. (vi har ingen på bruks-E30n så det är jag säker på). AC har stått på önskelistan länge, men installerar man det måste man även uppgradera kylningen för motorn, för den anstränger motorn det där lilla extra så jag tror inte det går utan större kylare och oljekylare. ABS bromsar är också bra om reglementet tillåter det. Jag kan ju tillägga att det var att jag inte skulle kunna bromsa tillräckligt jag var mest orolig för när jag skulle köra race-bil första gången. Ingen bromsservo och hårda "farliga" racebelägg som inte tar innan dom är varma...
Men det var inga problem. Den bilen hade inte styrservo heller, men det var sällan man fick köra mer än 60 minuter eftersom vi var så många i det teamet. Det är ju inte heller så tröttande att ratta om man har rätt teknik. Det som jag oroar mig för nu är att Matz ska få tag på en växellåda med rakskurna drev! Det är inget för tjejer för då kan man inte smyga i några växlar och gör man fel så slår lådan tillbaks! För att inte tala om sinterkoppling! Det är svårkört! (har jag hört!!!) Ja det finns mycket grejer på räserbilar som vi tjejer blir skrämda för.
Så mitt råd är: Skräm inte tjejerna! Tala om vad som är annorlunda så man är beredd, men säg inte att det är svårt! Säg, om jag kan så kan du också - prova så får du se.
och - Tala inte om hur dyr bilen är
|
||||
|
Jag har en 4-pucks sinterlamell med fjädrat nav i min Westfield V6. Var lite orolig att denna skulle bli lite elak i kombination med 2.5 L motor och 750 kg bil (inkl gubbe och soppa), men den är faktiskt snäll som ett lamm...!
Visst blir det ryck och däcktjut om man kopplar lite häftigt, men så länge man varvtalsmatchar hyfsat så är det inget man märker av. Aluminiumsvänghjulet underlättar nog lite här iofs; motor "rättas in" lättare om man missar lite. Har ju aldrig kört denna bilen med någon standardlamell, men jag skulle gissa att det inte skulle göra speciellt stor skillnad... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Ett litet antagande:
Det var inte fakta om tekniken som upplevs som problemet utan hur det presenteras (lista alla svårigheter istället för möjligheter tex). Förhoppningsvis i all välmening, men varför (upplevs det) så olika?
En lättkörd bil kör alla kön snabbare i. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Var är tjejerna?!??!?!?!!
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (12791 totalt) |