Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Mentala biten / Adrenalin (splittad tråd) | << 1, 2, 3 >> 10708 besök totalt |
Jag håller med, det är knappt någon skillnad ifrån att prata med dig annars. Du kanske alltid är på bana undermedvetet, därför du är så lugn sen när du kör? Du kommer väl ihåg från filmen från Sviestad, och vi frågade en massa saker om spårval och andra saker, men du var fortfarande lugn Jag är nog väldigt koncentrerad och fokuserad när jag kör på bana. Men det är nog en kombination av lite osäkerhet, liten erfarenhet och att jag är orolig för att köra av/krocka. |
||||||||
Det kan kännas som om man är utanför sig själv.
Körde på Gellåråsen under vår final. Synken på 4ans växel var helt borta, stor irritation men hittade sedan en rytm genom att koppla av och lyckades hålla många konkurrenter bakom. Athen Marathon i Söndags, duktigt uppåt mellan 22 till 31km och 27 grader varmt, jag kroknade en aning, rätt ordentligt faktiskt. Hittade kraft efter backarna och tog resten av sträckan i OK tempo. Detta med hjälp av den mentala träning jag "roat" mig med under våren. Samma teknik funkar under långloppsracing eller när man är på väg nerför nordalsbranten i riksgränsen. Finns väldigt bra litteratur inom idrottsvärlden. Lars-Erik Uneståhl har gjort en serie ljudinspelningar med mentala träningsprogram, rekommenderas. Intressant område, det går att tänja sina egna gränser med mental träning. |
||||||||
Japp Unestål kan väl nästan beskrivas som den mentala träningens fader i Sverige, ivf för dom som inte var dom absoluta pionjärerna. Kanske Willi Railo är med på ett hörn oxo. Däremot så tycker jag, och säkert många andra, att utvecklingen delvis sprungit ifrån Unestål och Railo. Jag uppskattar Johan Plates böcker mycket, många aha-upplevelser i dom! _________________ Pär Hylander |
||||||||
Jo, Prestationspsykologi i praktiken är en klassiker.
Uneståhls band har jag spelat in på MP3 och kör på trista flygresor samt håller håller hotell döden stången.
|
||||||||
Jag tycker du skall drick 2 liter vatten innan du går och lägger dig så skall du få se vad som händer. |
||||||||
Visst är det så att du kommer bli "nödig" om du dricker två liter vatten innan du går och lägger dig! om du har vätskebrist så kommer kroppen givetvis släppa ifrån sig en del vatten ändå! Det är inte 1 till 1 förhållande! Vi pratar inte om den vätskebrist en person har som står i öknen utan vatten utan den som gör en okoncentrerad och trött Vill man kolla sin vattennivå i kroppen kan man göra en "bioimpedansmätning" !! Lysande! Gå och drick nu Johan Mvh,Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||||
Förmodligen pratar vi om samma sak men det låter som ni förutsätter att man har vätskebrist redan dagarna innan körningen. Min poäng är att det inte ger ngn effekt med att fylla upp vatten innan om du inte redan har vätskebrist. Tycker det är givet att man inte börjar dan med vätskebrist och ser till att dricka rejält med vatten hela dagen innan man får vätskebrist. |
||||||||
Då pratar vi om samma sak! Ha det bra Mvh,Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||||
Adrenalinet flyter rejält när jag kör rally. Dolda krön hela tiden och man skiftar mellan rejäl upphetsning och rädsla hela tiden. Oftast skakar jag när jag kommit imål. Finns inget som slår det. På bana vet man vad som händer och det är inte lika kul. Få saker slår att gå på tvären över ett krön utan att veta mer än att kartläsaren har sagt det ska vara en H3+ direkt efter. Bara att bygga om M3:an _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Jepp, bra beskrivning! Det känns nästan som man åker med och det är någon annan som kör, och sen sitter man dessutom och kommenterar den som kör! Jag kan inte heller dricka vatten innan jag går och lägger mej Eller öl när jag åker buss... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||||
Kan det inte vara vätskebrist, det är ju varmt och svettigt i bilen... _________________ |
||||||||
om ni kommer till skåne skall ni ta och prova att köra en liten väg som går mellan Häckeberga slott och E65:an, i närheten(6 km öster om) Sturups flygplats (och Sturup Raceway). Bästa körvägen i Skåne, relativt fri sikt och hoppmöjlighet på asfalt, rena Nurburgring fast vanlig asfaltväg. Faktiskt DEN BÄSTA vägen jag någonsin kört på. Kolla in alla sidovägarna som ansluter oxå.... Lite OT, men..... En annan fin väg (dock med dålig sikt och utan hopp) är Kågeröd-Stenestad-mot Klippan som man kan passa på att köra när man är på Ring Knutstorp, rena Monte-Carlo rallyt. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Angående att ladda med vätska dagen innan så tror jag att Johan har fel. Jag har hört (eller tja.. läst.. då =) ) flera idrottare som sagt att de dricker så mkt vatten de bara orkar och går å pissar hela dagen innan bara för att fylla på så mkt vatten som möjligt innan en match/tävling.
och att landslagsmänniskor skulle göra onödiga saker tycker jag verkar konstigt...? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||||
Undrar varför de "går å pissar hela dagen innan"? Genom att dricka så mycket säkerställer de att de iaf inte har vätskebrist, kroppen kan inte lagra överskottsvätska, det kommer ut som urin och/eller svett. Du kan kolla med läkare om du inte tror mig, det gjorde jag redan innan jag svarade första gången. om du bara visste hur mycket konstigheter elitidrottare har för sig. |
||||||||
Precis! och är det dåligt? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||||
Ja, du Fast du kanske menar att man har 'vätskebrist' direkt kroppens vattenförråd minskat från absolut maximum? Hur uppnår man annars maximum om man inte fyller på ordentligt under en längre period? Det går väl inte att göra genom att dricka några liter vatten på morgonen innan en banträff? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||||
Det räcker gott att dricka några liter på morgonen innan om du inte utgår från ett stadie där du redan har alldeles för lite vätska i kroppen. och för att klargöra en sak så har kroppen inget separat vattenförråd som man kan lagra vatten i. |
||||||||
Ja, dom som inte är rationella och med lite vetenskaplig approach har en hel del konstigheter för sig. Men som det heter, och faktiskt är till mycket stor del, är tankens kraft stor, dvs tror man på det man gör, oavsett hur knäppt, så hjälper det faktiskt. Sen går det mode i vissa saker, fram till för några år sedan var det så inihelsike modernt att dricka vatten till bristningsgränsen. Jag hade tränarkollegor (landslagsnivå) som var övertygade om ohämmat vattendrickandes förträfflighet, dom kunde aldrig redogöra för varför, men dom visste minnsann att så var det. Själv försökte jag att använda lite logik i mina påhitt, bla så hittade jag en metod att maximera koncentratationen tvärtemot den rådande uppfattningen hur det skulle gå till. Efter några års smusslande så fick jag dietister på SOK att erkänna att min metod faktiskt funkar. Jag höll på med pistolskytte, kom aldrig upp i världseliten men var ivf bäst i Sverige ett antal år. Hade varit skoj att veta vilka andra konstigheter du känner till att elitidrottare har för sig _________________ Pär Hylander |
||||||||
Visst man skall inte underskatta tankens kraft, hjälper det så är det ok så länge inte ngn annan lider av det. Tror många av de mods vi gör egentligen gör mer för våra psyken än det gör rent tekniskt. Konstigheter som elitdidrottare jag känner pysslat/pysslar mer är allt ifrån konstiga dieter med abnorma mängder kolhydrater till att använda samma strumpor en hel säsong utan tvätt. Mycket av det betraktar jag som ren skrock men hjälper det vederbörande så är det väl ok. |
||||||||
En riktigt utförd kolhydratladdning innebär att glykogendepåerna är helt fulla - för att de ska kunna bli det måste vi dricka mycket vatten. Vattnet binds till glykogenet. Smidigt nog kan vi utnyttja det vattnet när glykogenet sen förbränns. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Mentala biten / Adrenalin (splittad tråd) | << 1, 2, 3 >> 10708 besök totalt |