| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Splitter fråga
|
2366 besök totalt |
|
Splitter fråga
Jag ska köra Roadsport B 2009. Jag är helt fast på stora vingar, diffusers och splitters. Så därför undrar jag vad som räknas som splitter och vad som räknas som styling läpp. Kom gärna med förslag och/eller länkar till allt så kan hjälpa mig. Jag har läst reglerna så jag vet att splitter "är ett vertikalt plan" men därför undrar jag också vad man skulle kunna göra för att få en splitter godkänd men sammtidigt behålla så mycket av "splitter looken" som möjligt. P.S. Bilen jag ska köra är en Porsche 944 S2, eller ja den tidiga 944 karossen med en senare version av S2 motorn, men det är väl inte så noga... haha... Bilen:https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49323&sid=ec554e0ed22d8aebd230d477e9adcb54 _________________ Oscar Nilsson Kör: Radical Prosport, bla Drömbilen: Porsche GT3 RS 4.0 Teamet: www.onracing.se "Går det inte att köra om på insidan, ta då utsidan". |
|
Vi diskuterade detta ganska ingående på Årsmötet i helgen.
"Splitter" står som icke tillåtet i dagens reglemente men då syftar det till ett plan som sticker ut framåt. En plan undersida från frontspoilerns undersida till framaxeln är inte ovanligt på bilarna idag. Är du mild så detta plan inte sticker ut från bilens profil sett ovanifrån så kommer du inte att ha några problem (klarar den en kontrollbesiktning utan muta så ska inte vi krångla extra). Vinge finns rätt bra beskrivet i reglementet, så alltför stor kan den ju inte bli. Diffusor får ju inte heller sticka ut från bilen profil och tänk på vikttilläggen (10% för vinge+diffusor). Det ska ju även vara 75mm markfrigång utan förare till allt utom däcken (dvs frontspoiler och diffusor får inte hänga ner), det begränsar ju nyttan lite. När det gäller motorn, se till att det går att kontrollera att det är en omodifierad S2motor (dvs enligt Porsches spec från gaspjäll till avgaspackning), och specificera detta noga på vagndeklarationen. Foton från ett original S2 motorrum osv skadar aldrig att ha med. Kreativt motorlego blir bedömning som modifierad motor och effekt enligt beräkningstabell (3 liter flerventilad insprutare blir en del, även med 15% avdrag för original kam med fix kamtid). |
![]() |
Allmänt banåkaforum
Splitter fråga
|
2366 besök totalt |