Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Diskussioner kring vår opretentiösa GTR2002serie!
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
22868 besök totalt
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Som jag nämnde i en annan tråd så har jag slängt upp en liten sida med information och sådant om vår lilla "serie". Titta in på sidan, läs och begrunda:

http://members.chello.se/jima/gtr2002/

Något som behöver tilläggas/ändras på i informationen/reglerna?

Vi måste bestämma vilka banor vi ska på och i vilken ordning.. Ska vi börja med de som Micael föreslog som nu är på sidan?

Hur gör vi med antal varv? Ska vi ha ett fast antal varv vi kör eller olika för olika banor? Jag tycker runt 10 varv är optimalt.

Server? Finns det någon med 10Mbit uppkoppling eller liknande som kan host:a?

Framförallt: Ni som ska vara med o köra kan väl skicka mig ett PM här på forumet med vilket alias ni har och vilken bil ni kör så lägger jag upp er på sidan. Vore ju bra att få en överblick hur många som är intresserade!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002

Angående nätverks beteende så kommer här en liten lista, (längre ner på tråden).

http://www.simmods.com/forums/index.php?act=ST&f=49&t=7592& . . . .

Malmby
Här sen Dec 2002

Hejsan!

Skitbra jobbat Jim, detta ser ut att kunna bli hur kul som helst.

Antal varv, där är mitt förslag att vi kör med 10% på alla banor. Då borde vi hamna någonstans runt 6-10 varv beroende på vilken bana vi är på.

Vilka banor skall vi köra på? Det är väl bara att skriva in ett tiotal i schemat. Ta med de klassiska samt några lite udda.

Lite förslag: Donnington, Brands, Spa, Monaco, Mugello, Laguna Seca, Silverstone, San Marino, Magny Cours ....

De flesta har väl någon favoritbana, om alla kommer med lite förslag så ser vi ganska snabbt vilka banor som är populära.

Westfield SE
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Låter jättekul, bra jobbat med en sida oxå.

Hoppas att det inte gör något att man missar första racet? (min favvobana o allt *snyft*

Gott nytt år på er!

mvh
Andreas

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Låter trevligt!

Tycker Magnus metod när han "hostar" GPL är bra, servern öppnas i god tid (ca en timme) innan racet börjar. Så kan man ansluta och tidsträna när och hur länge man själv önskar, en sen startar racet på utsatt tid. Tror det vore bra på GTR2002 oxo!

Malmby
Här sen Dec 2002

Hej!

Ett förslag till. På vår series eminenta hemsida kunde vi kanske ha ett "replay arkiv" med repris från varje rejs. Så att man kan gå in och beundra sin egen körning, eller skämmas hehe...

Jag har just insett hur förbannat kul det är att titta på repriser från rejs man själv är med och kör i. Extra skoj blir det om rejsen är täta, vilket jag tror att våra kommer bli.

/MVH Micke

Westfield SE
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kul med en massa förslag! Har fått en del PM från er också, har bråttom iväg till nyårsfirande nu - fortsätt med förslagen så uppdaterar jag sidan så fort jag kommer hem imorrn!! det här blir sköj!!!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Mycket bra idé!!!

Jag är med.

Det kommer mer info här va?

Team Swedish Racing Mates
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kalle Larsson skrev:
Angående nätverks beteende så kommer här en liten lista, (längre ner på tråden).

http://www.simmods.com/forums/index.php?act=ST&f=49&t=7592& . . . .

Grymt bra info! Jag lägger upp det på sidan så försöker vi följa de där reglerna..

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002

Jag tycker också, det har sagts tidigare, att det blir bäst om rejsen börjar på utsatt tid. Servern däremot försöker den som är host att få igång cirka en timme tidigare. Sedan kan man klicka fram till kval med en gång. När kvaltimmen är slut så startar tävlingen.

Då har man en timme på sig att träna, hitta setup, vila eller bara komma i tid till rejset. Man kan hoppa in och se hur lång tid det är kvar till start osv..

Westfield SE
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Micael Johannssen skrev:
Jag tycker också, det har sagts tidigare, att det blir bäst om rejsen börjar på utsatt tid. Servern däremot försöker den som är host att få igång cirka en timme tidigare. Sedan kan man klicka fram till kval med en gång. När kvaltimmen är slut så startar tävlingen.

Mmm, det vore helt klart skönaste lösningen - Problemet med det är bara att varje gång någon ansluter sig till race:t så blir det lagg för samtliga spelare (kanske försvinner om vi hittar en bättre uppkoppling?) - det är inte särskilt kul att ligga på ett guldvarv o sen laggar det till i sista kurvan för att någon loggar in just då... Nu ändrade jag i texten på sidan att "practice" börjar 60 minuter innan kvalificeringen... då kan alla hinna ansluta o sitta o prata lite sinsemellan o hitta en bra setup för kvalificeringen... hur tycker ni det låter?

ok nu är sidan uppdaterad med en del nya regler, banschema (banorna Micael föreslog!) och nya spelare! I länken ovan står det att chattande kan kruppa till nätverksanslutningarna - ska vi förbjuda chat på kvalificeringen?

Replayfiler måste vi självklart ha till alla race! Halva nöjet me o köra e ju att titta på dom! thumbs up

Något tips på hur vi ska räkna poäng?

Jag tycker vi börjar med 10% race som Micael föreslog - sen får vi se om det känns för lite eller för mycket..

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
CI

Här sen Dec 2002

Första gången när jag var med så hade jag problem med att jag inte klarade undvika att läsa allt som ni sa, samtidigt som jag körde kvalificeringen...

Visserligen är det ju jag som är lite korkad och inte klarar att strunta i att läsa men det vore skönt att slippa chat åtminstone under kvalet.
Citera
CI

Här sen Dec 2002

---> DJungel-Jim

Är det begränsat antal platser i serien?
Jag vill absolut ha en plats men jag får inte min ratt förrän på fredag så jag vet inte förrän tidigast fredag kväll vad jag ska ha för vagn...
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
zeddie skrev:
---> DJungel-Jim

Är det begränsat antal platser i serien?
Jag vill absolut ha en plats men jag får inte min ratt förrän på fredag så jag vet inte förrän tidigast fredag kväll vad jag ska ha för vagn...

Det blev ju ett bra val till slut ändå! thumbs up om du gillar att köra understyrt har du valt precis rätt bil

Det finns inget begränsat antal platser i serien nej.. vi lär märka när vi blir för många...

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002

The more the merrier!

Mitt förslag är att om vi skulle bli ex. 12 personer och vi märker att host datorn inte klarar det så kör vi två heat. Parallelt, sedan kör vi A och B final. De tre första från resp heat går till A, där poängen blir 2,4,6,8,10,12 och de tre sista till B där poängen blir 1,2,3,4,5,6. De flesta med bredband kan ju hosta 5-6 spelare utan allt för mycket lagg.

Sedan hållar jag med, det kanske är bättre att ha practice den första timmen. Sedan gå över till kval när tiden är kommen. Ge alla 10 min att få till ett bra varv, sedan köra rejset

Westfield SE
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002

ohh en sak till, skönt att se så många vackra Porschar i startfältet.
Di där Italieniska lådorna kan ju ändå inte vara så mycket att ha...

Westfield SE
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Micael Johannssen skrev:
Mitt förslag är att om vi skulle bli ex. 12 personer och vi märker att host datorn inte klarar det så kör vi två heat. Parallelt, sedan kör vi A och B final. De tre första från resp heat går till A, där poängen blir 2,4,6,8,10,12 och de tre sista till B där poängen blir 1,2,3,4,5,6. De flesta med bredband kan ju hosta 5-6 spelare utan allt för mycket lagg.

Det låter som en bra idé! Bra poängsystem där också.. Hur blir det om vi kan köra utan A-/B-final då? Vi kommer säkert vara olika många spelande varje söndag - ska en vinst alltid vara värd lika mycket poäng? Som t.ex. Om vi bara är 5 av 10 möjliga en viss söndag - ska ettan få 10 poäng och personen som kom sist 5 poäng? En till sak att tänka på - om fler folk kommer med i serien mitt under sässongen.. ska då förstaplatspoängen höjas? hmmmm!!...

Micael Johannssen skrev:
Sedan hållar jag med, det kanske är bättre att ha practice den första timmen. Sedan gå över till kval när tiden är kommen. Ge alla 10 min att få till ett bra varv, sedan köra rejset

Då kör vi så! Räcker 10 minuter för kval?

Micael Johannssen skrev:
ohh en sak till, skönt att se så många vackra Porschar i startfältet.
Di där Italieniska lådorna kan ju ändå inte vara så mycket att ha...

Jag går faktiskt emot mina egna principer när jag åker italienskt.. Jag har fullt me porsche i mitt hjärta... men samtidigt är jag allergisk mot understyrning... O då fick det bli det som det blev....

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
CI

Här sen Dec 2002

---> Djungel-Jim

Har märkt att Porschen är lite väl understyrd men jag ska kolla lite på setupen när jag fått ratten. Har aldrig testat 360 men eftersom Porsche är Porsche så blev ju valet inte alltför överaskande..... Porsche thumbs up

Kör 15 min kval så att även sådana som jag hinner få till ett skapligt varv. Jag snurrar ju titt som tätt! Även om GT3 går lite likt en pråm så ska jag nog få snurr på den oxo!
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
zeddie skrev:
Kör 15 min kval så att även sådana som jag hinner få till ett skapligt varv. Jag snurrar ju titt som tätt! Även om GT3 går lite likt en pråm så ska jag nog få snurr på den oxo!

ok 15 minuter kval låter bra tycker jag!

Det är nemas problemas att få snurr på en GT3a i spelet! Snudda vid en kurb så snurrar du minst ett varv ska du se!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002

Hej!

poängsystem är fan inte lätt. Jag tänkte bara på att vi skulle få ett väldigt enkelt och inte allt för komplext poängsystem. Det skulle mer eller mindre gå ut på ; att ju fler startande - ju mer poäng till vinnaren, eftersom det är hårdare konkurens. Sedan att det inte rättvist om jag tex kör samtliga rejs och kommer sist i alla får då ihop 10p medans den där snabba Jim kör ett rejs av tio där han vinner. Tar hem 10p. Vi slutar lika i tabellen.

Vad tycker ni? Hur bör ett enkelt och så rättvist som möjligt poängsystem se ut?

Westfield SE
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002

Jag tycker definitivt att den som kör fler race skall premieras...
Blir roligare för alla om vi e flera, kör man bara ett race så har man nog kul av det ändå

1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
22868 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande