Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4289 totalt) |
Motorbyten och reg-besiktningar?
Lite OT på rejsa.nu kanske, men jag hoppas på kunnandet här. Det är ju en hel hoper bilbyggare här. ![]() Vad gäller på motorbyten på äldre bilar i samband med registreringsbesiktningar? Bilen är en gatbil. Ett scenario kan vara att karossen är från en fabrikant och motorn från en annan. Ett annat scenario är att motorn byts till en modernare variant av en motor som dock inte funnits i modellen tidigare. (Nä, det är inte killen som skrivit inlägget som medverkar i filmen... ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Sätta Saabmotorer i Porschar verkar ju poppis på forumet, det är väl inget sådant du planerar?
![]() Borde bli bra snurr i 924:an med din Saabmaskin i iaf. ![]() |
||||
Andreas, visst har tanken existerat i min vilda fantasi...
![]() I ena fallet är det fantasin "Annat fabrikat på motor i 924-kaross", i den andra är det "Modernare Saab-motor i äldre kaross". Men själv är jag mest nyfiken, projektidén är inte min. Jag lever nämligen på nudlar och försöker få ihop pengar till min 924:a som ska vara standard... Till en början! ![]() ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Vilken årsmodell är det ??
Antar att det är nån gång mellan 1976-88 eller ? och har inte katalysator orginal ? Då finns det ett undantag som man kan använda sig av.. Man gör ett "uppdatering" av bilen, dvs att man monterar en motor som har katalysator orginal med komplett avgasrening. Det innebär att man ska montera motorn med orginal insprutning, kolkanister och katalysator. Ev. måste man bygga om påfyllningsröret till tanken så man får den mindre diameter som är på bilar nyare än 88(det åkte jag på..) Motorn får givetviss inte ge mer effekt/vrid än vad tillverkaren har sagt är max. Gör man så här behöver man inte papper på något... Så har jag gjort, inga problem. http://ascona400.pointclark.net/gall Lite bilder... _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||
Aha! Tackar, Emil! Det var synneligen intressant.
![]() I mtt fall: 1979 I det andra fallet: 1991... om ursprungsbilen är utrustad med kat, då är det alltså värre? Inget sätt att regga om bilen då? _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
om man skulle ta en gammal rostig daihatsun utan kisse, får man då hissa ned vw W12'a i den bara man monterar katt o rubbet? |
||||
Ska gå att regga om, men nya motorn måste ha kat. Du måste även byta hela bromssytemet om jag har fattat det hela rätt. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
15kw/100kg ska det nog vara också? Eller vad gäller för reg. bes. Men det kan nog lösa sig med rejäla blyplattor i bilen. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
jo, men han skrev att det inte behövdes några andra papper om man bara hissade i en upgraderad motor. Jag antog att man slapp regga om bilen då utan att det bara blev en sån dära avvikandepunkt på regpappret. |
||||
Missade du: Motorn får givetviss inte ge mer effekt/vrid än vad tillverkaren har sagt är max.... _________________ /Kristian Elisson |
||||
Nej, det missade jag inte. Men jag trodde du menade tillverkaren av motorn i fråga, inte bilen som skulle få ny motor. |
||||
Jag har pratat med bilprovningens tekniska avdelning om att plocka i en saab b234 i en nissan 200sx, och han gav inget klart svar utan mumlade en massa saker som jag redan visste.
Han nämde dock ingenting om bromsuppgradering. |
||||
Registrera som amatörbygt fordon.... myyyyycket jobb å inte alls gratis men då slipper man mycket problem (skapar iofs många nya)... 15kw / 100kg gäller dock fortfarande.... >
![]() ![]() |
||||
Magnus K !
Min bil är oxså en 79a, det är bara att kasta i en motor ![]() Nyare bilar så blir det lite annat.. Eftersom det undantag som man kan regga bilar mellan 76-88 inte gäller. Då behöver man nog en hel del papper för att det ska gå. Testa att höra med "TheRealPinto" på forumet han har bra koll på saker. Man kan inte regga en bil med mer effekt/vrid än vad tillverkaren angivet som max. I vissa fall så har inte tillverkaren satt några högre siffror än vad den starkaste motorn i modellen ger, typ bmw. Då får man gå på den effekten. Har iofs hört att man kan få gå upp 10% på effekten och 20 % på vridet vet dock inte om detta stämmer.. 15kw/100kg gäller amatörbyggen samt ombyggda fordon... Bromsuppdatering kan man behöva göra.. _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||
OK, tack allihopa, speciellt Emil!
![]() Tror att jag ska inrikta mitt projekt på 1. besiktningsbart skick 2. rostlagning innen uppgraderingar blir inplanerade. ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Hej
Nu ska vi försöka reda ut detta (igen...hihi...) ALLA motorbyten där man byter till en motor som inte är 100% identisk med original, måste regbesiktas. Alla. För att man ska kunna regga med nya motorn måste två "huvudkrav" vara uppfyllda; A. Motorn måste klara de krav som avgasbestämmelserna sätter upp B. Motorn måste ligga inom tillåtna värden på effekt och vridmoment För A gäller olika krav beroende på årsmodell, lite förenklat; 1. tom 1975; Vilken motor som helst är OK, bara den har sluten vevhusventilation och ger max 4,5% Co på tomgång 2. 1976-1988; Motorn måste antingen vara avgascertifierad i Sverige (dvs i strikt originalskick från en svensksåld bil) och det måste bevisas med intyg, ELLER så måste motorn ha katalysator, lambdasond och kolkanisteravluftning av tanken samt klara utsläppsvärdena för en kattad bil vid kontrollbes - inga intyg krävs på avgasreningen 3. 1989 och framåt; Motorn måste vara avgascertifierad, intyg på detta krävs, motorn måste också uppfylla avgaskraven för bilens årsmodell vilket i princip betyder att den måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare För B tolkar Bilprovningen oftast reglerna som att så länge man ökar effekten med max 20% och vridet med max 10%, ELLER så länge man är inom eventuella gränsvärden som tillverkaren satt, så är det bara att regbesikta (förutsatt att A uppfylls förstås). Det finns en möjlighet att gå förbi 20%/10%/tillverkarens intyg och det är om man reggar som ombyggt fordon. Kräver som någon nämnt till exempel att man byter minst motor och drivlina samt hela bromssystemet, och då kan man få ha max 15kW/100kg tjänstevikt - förutsatt att SFRo anser att bilen klarar den nya effekten. SFRo-besiktning krävs. A måste fortfarande uppfyllas, ingen skillnad där. Ska man planera ett bygge för att "passa" de reglerna så ser man alltså ganska fort att det är smart att bygga på årsmodeller före 1989 (och att använda motor med kat, förstås) och det är smart att bygga på bilar med klenaste motorn/bromsarna (eftersom det då är större incitament att ändå uppgradera dem) om man inte ska ha monstereffekt. Ibland är 20% ökning av ursprungseffekten mer än 15kW/100kg tjänstevikt... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Hur bevisar man sin effekt i motorn om den är modifierad?
Det står juh på SFRo's sida att bromsintyg inte accepteras utan motornummer avser effekt, vilket jag förusätter avser orginalmotorer. Så hur gör man om motorn är modifierad? Inte nödvändigtvis för att öka effekten, utan kanske bara av utrymmes skäl... |
||||
Hur är den moddad? Jag har fått min Kadett Gsi -90 godkänd med Calibra T.motor. Det som kollades på Opelverkstan (komponentkontrollen) Var att alla detaljer som är väsentliga för avgasreningen hade rätt nummer. Vad som kan vara svårt att se i en sån kontroll är om det sitter ett större kompressorhjul i ett uppsvarvat originalhus, om det sitter ett utbytt chip i databoxen, om wastegateklockan är bytt (ingår i turbons artikelnr) eller om kammarna är bytta. Att flytta en original laddluftkylare av utrymmesskäl lär ingen klaga på, däremot om den byts ut till en annan Att rulla igenom med tex ett kompressorbygge på samma motor är nog däremot svårt. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Hej
Visst vore infon bra i "Best-of" men i så fall bör det väl inte flyttas dit innan tråden "självdör"... Ändringar av motorn "får" egentligen bara utföras om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre. I så fall är det egentligen upp till besiktningsmannen på Bilprovningen (det är Bilprovningen och inte SFRo som ogillar bromspapper i första hand) att avgöra hur effekten ska bevisas. Det beror också på hur motorn är ändrad, och vad bromspapperen visar. Till exempel är det betydligt mer uppskattat om man har en liten motor där man ökat effekten (typ turbokonvertering) än om man har en stor motor som "stryps" (typ Cheva V8 som ger 122 hk...). I de allra flesta fall går det bra med (rimliga) intyg från rullande landsväg. Ändringarna ska vara "uppenbara och varaktiga" för att det ska bli tal om bromspapper. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4289 totalt) |