Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Overkliga växellådor i GTR EVO/STCC/Race07
981 besök totalt
christ0ffer
Örebro län
Här sen Okt 2008

Trådstartare

Någon mer än jag som stör sig på att man inte behöver använda kopplingen när man växlar i GTR Evo/STCC/Race07, även fast man har Auto-clutch: off?

I de sekventiella lådorna ska man ju inte behöva koppla när man växlar upp, men i varje nedväxling ska man behöva det. Det är i alla fall vad jag sett i filmer på Youtube i både GT och WTCC bilar.

I de vanliga manuella H-lådorna ska man ju också behöva koppla, men det verkar ju Simbin ha struntat i.

Känns mer arkad än simulator. Vad tycker ni?

Kalix
Här sen Nov 2002

Du måste inte koppla vid nerväxling i en sekvensiell låda men det skonar lådan och förhindrar att bilen blir orolig vid plötslig motorbroms.

Man kan även köra med gearcut på en vanlig H-mönstrad låda, så kör dom t.ex i WTCC.

Så fort man har dogringar kan man hoppa över kopplingen vid annat än start (fast det går även att starta utan koppling och bara slå i växeln men det är inte hälsosamt för lådan).

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Huruvida man *måste* använda kopplingen för att växla över huvud taget beror väl mest på växellådans konstruktion, och hur länge man vill att den ska hålla? I princip behöver du ju inte använda kopplingen med en vanlig synkad låda heller, men i praktiken orkar inte synkringarna dra med sig motorn, så därför får du aldrig i växeln om du inte frikopplar, alternativt varvtalsmatchar exakt.

Jag använder iaf alltid koppling vid nerväxling, och oftast vid uppväxling, i alla simulatorer, eftersom man rycker bort en massa grepp annars. Går kanske att fuska på lite snällare bilar, men seriösa rätthjulsdrivna bilar ställer sig lätt på tvären om man försöker med det. Envisas man dessutom med att bara växla en gång på väg in i kurvan så finns det inte en chans i världen att slippa koppling och mellangas med någon simulator jag testat!

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Racingsimulatorer
981 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande