Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (13311 totalt) |
Rör i bur, duger nått annat än sömlösa?
Klarar man sig med svetsade "std" rör i en bil som inte ska tävlas med, buren är snarare för säkerhetens skull, kanske på sin höjd blir nån "Prova på drifting" sväng. Eller är de såpass mycke sämre styrka i ett svetsat rör jämte ett sömlöst kalldraget att man kanske inte ens ska fundera på att vara snål i detta fall? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Re: Rör i bur, duger nått annat än sömlösa?
merkostnaden är "inte" så stor..... för svetsade duger bara till banmöten och folkrace..... medans om du tar riktiga rör så "kan" du fortsätta och bygga vidare om andan skulle falla på......då göra mer än bara "prova på" drifting..... sen säkerhetsmässigt...... sömmade rör är bättre än inga rör.... Och sömlösa är klart bättre..... |
||
Men... Om man gör så här då
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lägg särskillt märke till att man varit väldigt noga med att tänka på trianguleringen. Eftersom man inte ens av misstag råkat träffa rätt en enda gång. Men... min personliga favorit är ändå denna: ![]() om jag kommer ihåg rätt slutade den i tomma intet. Jag ber tusen ggr om ursäkt för trådkapningen, och jag lovar att hemskebygget inte på något sätt skall kopplas ihop med frågeställningen, jag kunde bara inte låta bli att lägga upp bilderna.De togs på EDPS Emmaboda 07, och det var många hånskratt och undrande blickar över den bilen. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Är det till kadetten så tror jag en "riktigt" halvbur från Finess ligger på ca 2500 med plattor, rätt överkomligt tycker jag då man slipper böja rören och krångla själv.
Ang bilderna: De var det sjukaste jag sett!!! Inte kan killen varit allvarlig med det eller? _________________ Victor Johansson Manta GSI -87 Under konstruktion... Toyota Avensis -05 Astra F |
||
Re:
De är till en budget turbokonverterad omega som idag, med allt inräknat (turbo, delar runt i kring, extra motor, inköp av bil, ny sinterlamell osv) knappt passerat 4000 ännu, och ambitionen är väl inte såå hög ![]() ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
http://www.finess.se/varor.html
Säljer fullbur för ca 5000kr plus frakt och lösa rör för 100-130 kr/meter beroende på dimension. _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||
Re:
ouah!! Med design och utförande som ser ut så där så borde han kunna fördubbla styrkan genom att helt enkelt måla den tjockt ... ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Re:
Huvudbåge 1000+frakt 500, då blir de ju en del billigare att bocka själv hur som helst... Ingen som kan svara på hur mycke sämre svetsade rör är och varför? Som jag är lärd ska ju en svets normalt sätt vara starkare än plåten runt om, samma princip som ett benbrott ungefär...? :S _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Andvänd rätt grejor från början, för din egen säkerhets skull.
Säljer du bilen om du inte har rätt grejor har du lagt en massa arbete i onödan det är värt noll, till och med en anledning att pruta. Skulle du vilja rulla med bilen med en båge som du vet inte uppfyller baskraven. _________________ Robert Gustafsson |
||
Re:
Men hur hemskt mycket SÄMRE är svetsaderör? är dom hälften så stakar? 3/4 delar? Bilen i sig har jag svårt att tro kommer säljas... den ska brukas hårt och skoningslöst tills nått går sönder, sen får man se om man orkar repa eller inte! Tanken var att då man lekt klart med denna kaross, flyttar jag över motor och låda till en C Kadetts kaross jag har "över". Omegan kostade mig 500kr så... ![]() Sen baskraven, de är krav för bilar som går fortare än 11.00 på 402m t ex (nu tänker jag på den enklaste DR bågen, som är typ samma modell som jag funderar på) om jag har TUR kanske min bil kan klämma av en mitten 13 tid kanske... 200hk på ca 1200kg på plattan är inte så hejdundrandes mycke åka med! Så frågan är väl nästan om jag ens behöver bur egentligen? Jag gjorde en projekt tråd så får ni se mer av bilen här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Edit priserna jag nämnde ovan är + moms ska också sägas... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Värsta tänkbara scenario? Jajjemensan... http://www.youtube.com/watch?v=CgjtS
![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Re:
Men som burlös 70-tals hobbybil som hittar en mur i slutet på rakan är det en informativ film. ![]() |
||
Re:
ouch :S och inte är jag emot att sätta i bur, inte heller att lägga ut dom extra kronorna för en med bra rör, men frågan kvarstår ju, hur mycket sämre är svetsade rör? Hur mycket svagare? Är de i sammanhanget kanske försumbart eller är de så stor skillnad att de inte är lönt att tänka på ens? Jag vet t ex att dom i folkrace använde vattenledningsrör med vanliga krökar som man skruvar fast på rören förr, de dög för dom! Ambitionen på just denna bil är väl eg inte så mycke högre kanske, men vattenledningsrör känns lite väl mycke bonnmeck dock ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Hur mycket sämre är en Opel än en Porsche?
Det beror på vilka man jämför och precis samma är det med svetsade rör jfr sömlösa (och ibland är de inte sämre alls...) De flesta enklare sömmade rör har en sträckgräns på runt 200-220 N/mm2, medan sömlösa rör som används till burar kanske ligger på 300-355 N/mm2 eller mer om jag inte minns fel. De klarar alltså kanske 1/3 mer last innan de börjar deformeras. Men det är också viktigt att de är hyfsat sega, så rören inte går av för lätt. Brottgräns en bra bit (minst 100 N/mm2 kanske) över sträckgränsen kan vara klokt. Hur viktigt är det? Kanske inte det viktigaste men om du ska testa bilen på strippen eller i drifting är det ofta krav att ev. bur uppfyller reglementet. Dvs du kan bli stoppad för felaktig bur/båge i en bil som hade blivit godkänd att testa med UTAN bur/båge. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re:
Ett bra och utförligt svar ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Tja, men ska du kunna bocka ihop buren måste du välja ett bockningsbart rör...är det för hårt spricker det eller så bucklar det sig.
Har du kollat med bursmidaren i Älvsbyn eller var han nu håller till? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re:
Nä de har jag faktiskt inte gjort... kan ju vara värt ett försök i alla fall! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Kan verkligen tipsa om TMS i älvsbyn.
Kommer en båge till mig nu i veckan samt att jag har en bur därifrån i rallycrossbilen. Dom tar 2500+moms för en godkänd rallycrossbur i sömlösa kalldragna. Dock får du räkna med att måtta den själv. http://www.tms.nu/?p=8 _________________ Mattias Holmgren |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (13311 totalt) |