Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2778 besök totalt |
Varför inte wankelmotor?
Kul att ni dragit igång arbetet med en serie. Ser fram mot dess utveckling. Kikade lite snabbt på reglementet och måste nu fråga om en sak. Varför får man inte köra med wankelmotor? Det är ju t ex fullt tillåtet i Roadsport/Modsport. Visserligen är det ingen som gör det för tillfället men det känns dumt att förbjuda möjligheten. Själv har jag funderat på möjligheten att bygga på en Locost så småningom (om ett år eller två) och då lyfta i motorn från RX-7:an men får man inte köra med den så är det ju ingen idé.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
ok Rune! Jag förstår att ni inte vill riskera att någon får fördelar framför någon annan och det är helt rätt!
Fast egentligen det vore ju inget problem så länge man inte har trimmat utan kör med ursprungseffekt vilket ju är möjligt i t ex Roadsport. En standard Mazda 12A lämnar 114 hk och en 13B (utan turbo) ligger på 146 hk enligt registreringspappren. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
En standard Locost har bilmotor vad jag vet.. alltså borde det vara rimligt med en vankel speciellt iom att motorcykelmotorer verkar ok.. logiskt eller hur?? Bygg med bilmotor och konkurrera med alla andra! Borde va samma regler på motor som på bakaxel.. att de ska ha suttit i en bil som finns i 5000 exemplar. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2778 besök totalt |