Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12341 besök totalt |
Här byter Frank hela härvan, eftersom vi har bytt til en Pre-facelift motor.
![]() ![]() Byter också styrboxen, då det efter förre ägare skal sitta ett såkallat "turbo-chip" i boxen. Vete fan hur/om det funkar.. ![]() ![]() ![]() Står ju även TURBo på boxen, då måste det ju va mumma. ![]() ![]() _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||||||
Ser ju riktigt bra ut.
Men det där insuget/plenumet hade jag nog personligen aktat mig för. Ser ut som att dem mittersta cylindrarna får mer luft än dem andra med det, eller är det bara som det ser ut på bild? Keep up the good work. /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||||
"nya" motorn i bilen, vi bytte också motorfästen til nån som passade E30 och inte til E34.
![]() ![]() ![]() Frank monterar triggerskiva och remhjul ![]() ![]() Motorn i, och Bibeln bredvid. ![]() ![]() ![]() Tur att vi fann en silikonslang från en Cosworth i garaget, det blir j...ligt trångt vid spjället. Bromsvätskebehållaren är sådär typ 0.5cm från spjället. Trångt är lugnt. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||||||
Lite fler fotos och update kommer til veckan, kameran ligger i garaget. Men
![]() ![]() _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||||||
Re:
Insuget är nog långtfrån optimalt, men vi får försöka lite och se om det funkar. Om den överlever sesongen, får vi kanskje riva ner den och renovera samt bygga nytt plenum. Vi köpte hela paketet samlat, så plenumet är inte något vi byggt. Då hadde det nog vart lite annat utformat. ![]() Motorn år ju trots alt bygd på en budget, med stålpackning, dubbla spridare med hemlagad (?..) tillägssprut, standard bottendel och topp med en TB03. Så vi börjar med lågt ladd och eksperimenterar til vi inte törs mer. ![]() _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||||||
Re:
okej. Misstänkte att ni hade köpt allt som ett paket faktiskt. Men 0.9 ladd låter högt så det gör ni rätt i att börja på lägre. Jag hade nog inte vågat ladda mer än 0,5 bar på den motorn faktiskt. Ni verkar jobba på riktigt bra måste jag säga ![]() /Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||||
Trevligt med bilder på bygget! Kom i håg att det är bara 4 veckor och 3 dagar kvar tills vi vänder snutan mot Nürburg. Nu när Raymond har blitt av med den gula faran och satsar på hyr-swiften, hoppas jag värkligen att ni hinner bli klara med e30'n. Vorde skitkul att åka ner tilsammans med e30'orna! Lite race på vägen ner och testa skilnaderna på överladdad och självpustande 325'or.
Bara att jobba på! _________________ ![]() M3E30 2.5 291hk M3GT 295hk M535i E12 TURBO 550hk |
||||||
Re:
Vi får få den att gå först, sen kopplar vi upp bredbandslambda och kollar hur mycket vi kan krama ut ur den gamla spisen. ![]() _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||||||
Re:
Frank har fri hela nesta vecka, så vi satsar på flitigt mekande. Målet är ju defintitivt att komma sig til Ringen i påsk. ![]() Ni satsar ju lite hårdare med lättning och sådar, vi kör ju original inredning och 2,93 utvxl. så skillnaden blir nog inte sådar värst stor tror jag. _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||||||
Tilpassning och plasering av intercooler och oljekylare.
Äfter noggrann vurderning, fann vi det ok att plasera IC-n i fronten, framför/nedanför kylaren. Och att plasera oljekylaren i höger luftinntak i framfångaren. ![]() ![]() ![]() Tilpassning av frontplatta/IC, Frank mätar upp lite och står även för kapning. ![]() ![]() ![]() ![]() ..vilket vil se så här ut färdigt. (typ) ![]() ![]() _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||||||
Lite gött att dricka, liksom Emil tycker vi norrmän om det här:
![]() oljeretur från turbo, inte färdig än. Blir jäkla kort retur inn i blocket, får hoppas det går bra. ![]() Lite funderingar om hur oljefilter/oljekylaren skal kopplas ihop. ![]() "MUMMA!" ![]() _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||||||
Annars har vi luftat ur bromsar och koppling, samt strammat til drivaxlarna bak og kopplat upp lite smått och gott i motorrummet och tilpassat downpipen lite, så inte avgasen hänger så lagt.
Väntar bara på ett paket från Koed med vattenslangar, oljefilter, temp.givare och lite annat. Så får vi se om vi kan få lite liv i skiten nesta vecka. (förhåpningsvis..) _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||||||
Re:
Hur går det för er grabbar? ![]() ![]() Jobba på hårdt nu! -Endast tre veckor kvar.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() M3E30 2.5 291hk M3GT 295hk M535i E12 TURBO 550hk |
||||||
_________________ Raymond Andersen |
||||||
Har helt glömt bort den här tråden faktiskt.
![]() För att göra en lång saga kort, så har vi efter diverse strul byggd ny motor för ett års tid sen, och fikk körd ca 100 varv på nya Rudskogen, med ett smärre turboras på sista Trackdayen som gorde ett slut för sesongen. ![]() Ny motor setup för 2012 är som följer: Bottendel: -M20B25 block med o-ringar -Svarvade M50 icke-vanos kolvar med djupare ventilurtag -M50 135mm Vanos-stakar -Nyrenoverat med riktat vev, nya packningar, lager osv. -M21 oljepump Topplock: -Egenportad M20B20 (...731) med modifierade og lite urgröpta förbränningsrum -Nya tätningar -Enem Z45 turbo-kamaxel -PPF steg 2 ventilfjäderkit med CrMo- retainers -dBilas justerbart kamdrev -+0.3mm Elringpakning -12.9 topplocksbultar -PPF Kamsynckåpa "Varma" sidan: -PPF grenrör -Tial 44mm Wastegate -Precision 5865 Billet med det nya 66mm avgashjulet, modifierad för avgashuset, a/r 0.68 T4 -3,5" Downpipe -3" avgas med två ljuddämpare -KN filter "Kalla" sidan: -Mellankylare så stor som det går mellan frontlysen/bak grillen. -2,5" Tryckrör i alu -PPF 50mm dump -M20B25 insug och spjäll, TPS från en M20 med automat -780cc Precision spridare Sprut/soppa/tändning: -Autronic SM4 (1.09) -6 stk MSD 8245 spolar, Wastespark -HKS evc Boostcontroller til laddtrycksjustering -Innovate LM2 bredbandslambda -Hemlagad Catchtank på +/- 3 liter, org. pump i tanken -Bosch ...044 bensinpump från catchtank och fram -TrickFlow filter Mappad av mig själv, nuvarande laddtryck 1,5 bar. Effekt okänd. ![]() Skal prova på att bromsa den själv, så får vi se hur det går. Drivlina: -Preface svänghjul -Sachs ..618 tryckplatta -Sachs Race 4 pucks sinterlamell -Getrag 260 vxllåda -325 kardan -E28 535 diff (210) 3.07 utvxl med lamellbroms, modifierade flänsar för std drivaxlar -325 bakvagn med skivbromsar Hjulupphängning/styrning: -Z3 styrvxl/servo -FK coilovers -Hemlagade Camberplattor med spec. lager -Bakre topplager från E46 M3 -Powerflex och Delrinbussningar i bakvagnen Bromsar: Fram: -Wilwood 4pots ok -280mm skivor, lätt modifierade -Wilwood "ban"-belägg -3" slang för luftkylning mot navet Bak: -Std skivor -Ferodo DS2500 belägg -Stålslangar överalt -Castrol race-bromsvätska Några bilder av diverse uppgraderingar: Bromsarna: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vårat "team" -sticker: ![]() Ny mellankylare: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaffe och snigel= Gött! ![]() Klart för första provkörning 2012: ![]() Blev ju rätt diskret med den nya mellankylaren: ![]() _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||||||
Några fotos från förra säsongen från trackdays på Rudskogen:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Skal uppdatera lite fortlöpande eftersom ting händer framöver, om det finns interess. Nya R888 har ankommit, och bansesongen är ju igång. Planen är att köra på Rudskogen 23+24.juni, om jag bara får fixat ett smärre oljeläckage. _________________ Tommy Thogersen -10 316d -89 E30 325 turbo-åk -89 E30 320 ???-åk -90 E30 320 S50B30 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12341 besök totalt |