Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -89 M20 turbo bus/banbil (med lite bromsproblem..)
<<   1, 2, 3   >>
12341 besök totalt
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Här byter Frank hela härvan, eftersom vi har bytt til en Pre-facelift motor.





Byter också styrboxen, då det efter förre ägare skal sitta ett såkallat "turbo-chip" i boxen. Vete fan hur/om det funkar..





Står ju även TURBo på boxen, då måste det ju va mumma. thumbs up


_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Ser ju riktigt bra ut.
Men det där insuget/plenumet hade jag nog personligen aktat mig för.
Ser ut som att dem mittersta cylindrarna får mer luft än dem andra med det, eller är det bara som det ser ut på bild?

Keep up the good work.

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
"nya" motorn i bilen, vi bytte också motorfästen til nån som passade E30 och inte til E34. thumbs down





Frank monterar triggerskiva och remhjul





Motorn i, och Bibeln bredvid.





Tur att vi fann en silikonslang från en Cosworth i garaget, det blir j...ligt trångt vid spjället. Bromsvätskebehållaren är sådär typ 0.5cm från spjället. Trångt är lugnt.






_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Lite fler fotos och update kommer til veckan, kameran ligger i garaget. Men sitter på grenröret, och nästa steg är att fixa til tryckrör, mellankylare, oljeslangar til til turbon och slangar til oljekylaren och slangar/kopplingar til denne. Och sen att få start på skiten.

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Re:

påsen skrev:
Ser ju riktigt bra ut.
Men det där insuget/plenumet hade jag nog personligen aktat mig för.
Ser ut som att dem mittersta cylindrarna får mer luft än dem andra med det, eller är det bara som det ser ut på bild?

Keep up the good work.

/Påsen


Insuget är nog långtfrån optimalt, men vi får försöka lite och se om det funkar. Om den överlever sesongen, får vi kanskje riva ner den och renovera samt bygga nytt plenum. Vi köpte hela paketet samlat, så plenumet är inte något vi byggt. Då hadde det nog vart lite annat utformat.
Motorn år ju trots alt bygd på en budget, med stålpackning, dubbla spridare med hemlagad (?..) tillägssprut, standard bottendel och topp med en TB03. Så vi börjar med lågt ladd och eksperimenterar til vi inte törs mer. Den ska var byggd för 0,9kg laddtryck, men vi börjar nog inte såpass hogt.

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Re:

No_man skrev:
påsen skrev:
Ser ju riktigt bra ut.
Men det där insuget/plenumet hade jag nog personligen aktat mig för.
Ser ut som att dem mittersta cylindrarna får mer luft än dem andra med det, eller är det bara som det ser ut på bild?

Keep up the good work.

/Påsen


Insuget är nog långtfrån optimalt, men vi får försöka lite och se om det funkar. Om den överlever sesongen, får vi kanskje riva ner den och renovera samt bygga nytt plenum. Vi köpte hela paketet samlat, så plenumet är inte något vi byggt. Då hadde det nog vart lite annat utformat.
Motorn år ju trots alt bygd på en budget, med stålpackning, dubbla spridare med hemlagad (?..) tillägssprut, standard bottendel och topp med en TB03. Så vi börjar med lågt ladd och eksperimenterar til vi inte törs mer. Den ska var byggd för 0,9kg laddtryck, men vi börjar nog inte såpass hogt.


okej. Misstänkte att ni hade köpt allt som ett paket faktiskt.
Men 0.9 ladd låter högt så det gör ni rätt i att börja på lägre.
Jag hade nog inte vågat ladda mer än 0,5 bar på den motorn faktiskt.
Ni verkar jobba på riktigt bra måste jag säga

/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
M3E30nr14
Fredrikstad, Norge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 42



Trevligt med bilder på bygget! Kom i håg att det är bara 4 veckor och 3 dagar kvar tills vi vänder snutan mot Nürburg. Nu när Raymond har blitt av med den gula faran och satsar på hyr-swiften, hoppas jag värkligen att ni hinner bli klara med e30'n. Vorde skitkul att åka ner tilsammans med e30'orna! Lite race på vägen ner och testa skilnaderna på överladdad och självpustande 325'or.
Bara att jobba på!

_________________
Kenneth Höiom/NS BtG 7:56
M3E30 2.5 291hk
M3GT 295hk
M535i E12 TURBO 550hk
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Re:

påsen skrev:
No_man skrev:
påsen skrev:
Ser ju riktigt bra ut.
Men det där insuget/plenumet hade jag nog personligen aktat mig för.
Ser ut som att dem mittersta cylindrarna får mer luft än dem andra med det, eller är det bara som det ser ut på bild?

Keep up the good work.

/Påsen


Insuget är nog långtfrån optimalt, men vi får försöka lite och se om det funkar. Om den överlever sesongen, får vi kanskje riva ner den och renovera samt bygga nytt plenum. Vi köpte hela paketet samlat, så plenumet är inte något vi byggt. Då hadde det nog vart lite annat utformat.
Motorn år ju trots alt bygd på en budget, med stålpackning, dubbla spridare med hemlagad (?..) tillägssprut, standard bottendel och topp med en TB03. Så vi börjar med lågt ladd och eksperimenterar til vi inte törs mer. Den ska var byggd för 0,9kg laddtryck, men vi börjar nog inte såpass hogt.


okej. Misstänkte att ni hade köpt allt som ett paket faktiskt.
Men 0.9 ladd låter högt så det gör ni rätt i att börja på lägre.
Jag hade nog inte vågat ladda mer än 0,5 bar på den motorn faktiskt.
Ni verkar jobba på riktigt bra måste jag säga

/Påsen



Vi får få den att gå först, sen kopplar vi upp bredbandslambda och kollar hur mycket vi kan krama ut ur den gamla spisen.

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Re:

M3E30nr14 skrev:
Trevligt med bilder på bygget! Kom i håg att det är bara 4 veckor och 3 dagar kvar tills vi vänder snutan mot Nürburg. Nu när Raymond har blitt av med den gula faran och satsar på hyr-swiften, hoppas jag värkligen att ni hinner bli klara med e30'n. Vorde skitkul att åka ner tilsammans med e30'orna! Lite race på vägen ner och testa skilnaderna på överladdad och självpustande 325'or.
Bara att jobba på!


Frank har fri hela nesta vecka, så vi satsar på flitigt mekande. Målet är ju defintitivt att komma sig til Ringen i påsk.

Ni satsar ju lite hårdare med lättning och sådar, vi kör ju original inredning och 2,93 utvxl. så skillnaden blir nog inte sådar värst stor tror jag.

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Lite div. prylar som ska på bilen:

Dunlop R-däck



Kardan med nytt upphängningslager




_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Sådär, lite fler fotos.

på grenröret:







Rimligtvis diskret installation







Raymond's ide på en restriktor:


_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Tilpassning och plasering av intercooler och oljekylare.

Äfter noggrann vurderning, fann vi det ok att plasera IC-n i fronten, framför/nedanför kylaren. Och att plasera oljekylaren i höger luftinntak i framfångaren. thumbs up





Tilpassning av frontplatta/IC, Frank mätar upp lite och står även för kapning.









..vilket vil se så här ut färdigt. (typ)




_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Lite gött att dricka, liksom Emil tycker vi norrmän om det här:



oljeretur från turbo, inte färdig än. Blir jäkla kort retur inn i blocket, får hoppas det går bra.



Lite funderingar om hur oljefilter/oljekylaren skal kopplas ihop.



"MUMMA!"


_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Annars har vi luftat ur bromsar och koppling, samt strammat til drivaxlarna bak og kopplat upp lite smått och gott i motorrummet och tilpassat downpipen lite, så inte avgasen hänger så lagt.

Väntar bara på ett paket från Koed med vattenslangar, oljefilter, temp.givare och lite annat. Så får vi se om vi kan få lite liv i skiten nesta vecka. (förhåpningsvis..)

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
M3E30nr14
Fredrikstad, Norge
Här sen Jan 2005
Inlägg: 42



Re:

No_man skrev:
-Så får vi se om vi kan få lite liv i skiten nesta vecka. (förhåpningsvis..)


Hur går det för er grabbar? Kan vi hoppas på et youtubeklipp från uppstarten?
Jobba på hårdt nu! -Endast tre veckor kvar..

_________________
Kenneth Höiom/NS BtG 7:56
M3E30 2.5 291hk
M3GT 295hk
M535i E12 TURBO 550hk
Citera
88 E32
Norge
Här sen Sep 2010
Inlägg: 181



Hadde gjerne sett mer av denne bilen:-)

_________________
Are Gunnar Hertzenberg Sagen
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



De har en tråd på Bimmers.no også, og den er mer oppdatert. Det har skjedd en hel del i vinter...

_________________
Raymond Andersen
Citera
88 E32
Norge
Här sen Sep 2010
Inlägg: 181



Toppers,har du link til siden?

_________________
Are Gunnar Hertzenberg Sagen
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784




_________________
Raymond Andersen
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Har helt glömt bort den här tråden faktiskt.

För att göra en lång saga kort, så har vi efter diverse strul byggd ny motor för ett års tid sen, och fikk körd ca 100 varv på nya Rudskogen, med ett smärre turboras på sista Trackdayen som gorde ett slut för sesongen.

Ny motor setup för 2012 är som följer:

Bottendel:

-M20B25 block med o-ringar
-Svarvade M50 icke-vanos kolvar med djupare ventilurtag
-M50 135mm Vanos-stakar
-Nyrenoverat med riktat vev, nya packningar, lager osv.
-M21 oljepump

Topplock:

-Egenportad M20B20 (...731) med modifierade og lite urgröpta förbränningsrum
-Nya tätningar
-Enem Z45 turbo-kamaxel
-PPF steg 2 ventilfjäderkit med CrMo- retainers
-dBilas justerbart kamdrev
-+0.3mm Elringpakning
-12.9 topplocksbultar
-PPF Kamsynckåpa

"Varma" sidan:

-PPF grenrör
-Tial 44mm Wastegate
-Precision 5865 Billet med det nya 66mm avgashjulet, modifierad för avgashuset, a/r 0.68 T4
-3,5" Downpipe
-3" avgas med två ljuddämpare
-KN filter

"Kalla" sidan:

-Mellankylare så stor som det går mellan frontlysen/bak grillen.
-2,5" Tryckrör i alu
-PPF 50mm dump
-M20B25 insug och spjäll, TPS från en M20 med automat
-780cc Precision spridare

Sprut/soppa/tändning:

-Autronic SM4 (1.09)
-6 stk MSD 8245 spolar, Wastespark
-HKS evc Boostcontroller til laddtrycksjustering
-Innovate LM2 bredbandslambda
-Hemlagad Catchtank på +/- 3 liter, org. pump i tanken
-Bosch ...044 bensinpump från catchtank och fram
-TrickFlow filter
Mappad av mig själv, nuvarande laddtryck 1,5 bar.
Effekt okänd. Är inte bromsad än, hoppas att få til det i våras.
Skal prova på att bromsa den själv, så får vi se hur det går.

Drivlina:

-Preface svänghjul
-Sachs ..618 tryckplatta
-Sachs Race 4 pucks sinterlamell
-Getrag 260 vxllåda
-325 kardan
-E28 535 diff (210) 3.07 utvxl med lamellbroms, modifierade flänsar för std drivaxlar
-325 bakvagn med skivbromsar

Hjulupphängning/styrning:

-Z3 styrvxl/servo
-FK coilovers
-Hemlagade Camberplattor med spec. lager
-Bakre topplager från E46 M3
-Powerflex och Delrinbussningar i bakvagnen

Bromsar:

Fram:
-Wilwood 4pots ok
-280mm skivor, lätt modifierade
-Wilwood "ban"-belägg
-3" slang för luftkylning mot navet

Bak:

-Std skivor
-Ferodo DS2500 belägg

-Stålslangar överalt
-Castrol race-bromsvätska

Några bilder av diverse uppgraderingar:

Bromsarna:


























Vårat "team" -sticker:



Ny mellankylare:






















Kaffe och snigel= Gött!



Klart för första provkörning 2012:




Blev ju rätt diskret med den nya mellankylaren:


_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72


Trådstartare
Några fotos från förra säsongen från trackdays på Rudskogen:



















Skal uppdatera lite fortlöpande eftersom ting händer framöver, om det finns interess.
Nya R888 har ankommit, och bansesongen är ju igång.
Planen är att köra på Rudskogen 23+24.juni, om jag bara får fixat ett smärre oljeläckage.

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -89 M20 turbo bus/banbil (med lite bromsproblem..)
<<   1, 2, 3   >>
12341 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande