Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 35773 besök totalt |
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
varje gång annonsen uppades tittade jag och tänkte..om man skulle.... jag är både glad och ledsen att jag inte köpte bilen...men för många projekt..osv.. Med ett nytt ''riktigt'' schassie blir bilen säker smaching !!
bubbla är ju inte direkt gjord för höghastighets övningar. Lycka till och många fler bilder tack!! _________________ Michael Thulesius |
||
Re:
Fler bilder kommer blir nog lite foto av den utomhus imorgon _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Egen minneslista.
Däck fram Firestone 195/60-14 Däck bak Dunlop Racing 230/600-15 (själva däcket är 295mm brett) ![]() Fälg fram 8*14 Fälg bak 11*15 Längd 413 cm Bredd 173 cm Höjd 101 cm Vikt 710 kg tjänstevikt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Sitter lite gamla däck på fälgen fram är 8*14" så 195/60-14 är ju inga problem att hitta
iom att den är 8" bred så går ju även 205/55 & 225/50 på utan problem & ligger inom några mm i diameter . Värre är det bak Där sitter idag Dunlop Racing däck på 230/600 -15 det morsvarar ca 270-280 mm däck Dessa däck i 15" är inte så lätta att få tag på ![]() Fälgen bak är 11"*15" Har hittat några däck Michelin XWX det finns i 255/45-15 Michelin 26/61 - 15 TB 5 R det motsvarar 285/40 -15 passar på upp till 11" fälgar välkommanar fler tips på däck bak ![]() Bakdäcket ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Den här bilen är ju så ball
![]() 101 cm hög, samma som Ford Gt40 (40") ![]() om du ser till att det finns lite mos i wankeln kommer hastighetsmätaren gå i botten på några sekunder... ![]() |
||
_________________ Tomas Gunnarsson |
||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Re:
Ingen risk då det endast finns denna uppsättning då byggherren har tillverkat centrumen själv. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Däckstips
Avon CR6ZZ däck i nästan rätt dimension 295/50, frågan är ju om de går att använda även 11" tum fälg? http://www.avonracing.com/road_legal Trevlig bil annars, med lite omvårdnad så blir det en maffig sak _________________ Fredrik Tholander ![]() |
||
Re: Däckstips
Tackar ![]() Jodå lite omvårdnad ska den få i form av nytt chassi ny motor & vx samt ny inredning _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Då har man lagt några minuter på projekt Nr 3.
Satt fast all paneler i kupén dammsugit & plockat bort allt löst skräp. Wankelmotorn som ju är en Mazda 12A har ju förgasare & fördelare från början. Men denna lilla låda följde med ska se om man kan få igång den det är ett prospark programerbart tändsystem för wankelmotor med 4 separata tändspolar varav 2 saknas för tillfället ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
För att få lite mera kött på benen när det gäller hjulupphängningar så beställde jag Göran Malmbergs
3 böcker i ämnet 2 av dom dök upp för nån dag sedan kan rekommenderas ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Underbart projekt!
Ska följas! Blir en 350 för klumpig? Går ju att hitta för rätt bra pengar och går att få rätt roliga och varv-villiga för bra pengar också. _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||
Re:
Vill man bygga som "orginalbilen" så är ju en cheva motor helt rätt. Har ju funderat på div motoralternativ. Audi varianten har fördelen att det bara är att ta en komplett drivlina & lyfta dit. Bmw v8 har jag stående i garaget modern motor 32-ventilers dyr att trimma dock finns det större modellsyskon med större volym & högre effekt Dock behövs det nån form av adapterplatta för att få dit det hela Cheva varianten är billig att trimma dock lite tung med får man dit alu-toppar & alu-insug så blir det lite bättre hör finns ju spannet från 110 hk till + 500 hk även här behövs en adapterplatta till lådan även en cheva motor finns tillgänglig i min pontiac för att mäta på så vi får se vad det blir _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Den där kan bli riktigt, riktigt kul
![]() ![]() ![]() Varför vill du inte åka vankel? Motorvalet? beror väl vad man vill få ut.... typ - snabb rakt fram = stor motor många tändstift. Trevliga egenskaper och körbar på bana = lättare motor & låda? Många tändstift-varianten ger ju råare känsla förstås om det prioriteras. Ekonomin har du redan antytt att det är en faktor. Själv åker jag ju med subaruspis som ger en hel del bang for the buck (tycker jag i.a.f.), varför inte 3-liters subba 6:an? som här ungefär men kanske med sniglar på rören ![]() ![]() ![]() Vad du än väljer, lycka till med byggandet ![]() _________________ Arto Rajakangas miles per gallon ![]() ![]() ![]() |
||
Ang motorer har jag bara kikat lite vad som finns & så har ju sett din bil & motor
smidigt med boxer då vikten kommer lågt ![]() Återstår att se vad det blit till slut med det är klart att lätt vikt i en banbil är ju inte fel. Idag väger den in på 710kg med förare & full tank wankeln ger väl nån stans runt 110-130hk tänkte få igång den till sommaren så den får rulla lite _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Re:
Japp det ska jag komma ihåg ![]() Har du nån koll på vad 4cyl subaru boxer väger samt vad en fwd låda väger _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 35773 besök totalt |