Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var hitta tidtagarutrustning för konbana?
4948 besök totalt
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Audi ClubSport skall arrangera konbanekörningen enligt SBF Drivers open i sommar.

Vi behöver en enklare forma av tidtagarutrusning. Var kan man hyra/köpa sådant? Vi kommer att hålla till i Boråstrakten.

Det behöver bara vara något som känner av när bilen startar och när den går i mål.
Nåt i stil med Bilsport Superstage alltså.

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Fotoceller på elfa+tidtagarur+batteri, alt. fotoceller från elfa+kabel in i dator + människa som kan fiska info in i exceldokument.

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

jag har för uthyrning.....

riktigt bra system med fotoceller både för separat start och mål om man vill......

ALGE-timing system......

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

If all else fails:

Två personer står med varsitt stoppur. Man får förvånansvärt god nogrannhet och repeterbarhet med handjagad klocka. Två stycken eftersom 1: man kan slinta o missa start/stopp, bra med en till som backup om det händer. 2: Man ser snabbt att tiderna är rätt tagna genom att jämföra tiderna man tar. Ofta så ligger den ena tidtagaren väldigt konsekvent delar av en tiondel åt ena hållet jmfrt med den andra tidtagaren.

Men blir ingen hightechfeeling

Skellefteå
Här sen Dec 2002

om du söker på mitt användarnamn och fotocell (tror jag) så hittar du nog en beskrivning av systemet jag "byggt". Senaste versionen är två st fotoceller (dörrklockor) från Clas ohlson, kopplat till dator med serieport och programmet "Time Station".

Materialkostnaden är under 1000kr om man har datorn och ska man köra flera gånger kanske det är smidigt att ha eget. Kanske inget för "riktiga" tävlingar utan lite finlir men vi har kört rätt mycket med det utan större bekymmer.

/Gustaf

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

therealpinto skrev:
om du söker på mitt användarnamn och fotocell (tror jag) så hittar du nog en beskrivning av systemet jag "byggt". Senaste versionen är två st fotoceller (dörrklockor) från Clas ohlson, kopplat till dator med serieport och programmet "Time Station".

Materialkostnaden är under 1000kr om man har datorn och ska man köra flera gånger kanske det är smidigt att ha eget. Kanske inget för "riktiga" tävlingar utan lite finlir men vi har kört rätt mycket med det utan större bekymmer.

/Gustaf

http://www.timestation.dataflower.net/ ??

Fixhult
Här sen Apr 2004

Vill minnas att jag snubblade över nåt system som var trådlöst mellan stålarna och mottagaren (max 100m). Priset var överkomligt (ca $300 för en stråle och mottagare har jag för mig).
Men naturligtvis hittar jag inte tillbaka nu...

RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Härligt! Tipsen bara vräker in! Tackar och bugar!

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Falk skrev:
Vill minnas att jag snubblade över nåt system som var trådlöst mellan stålarna och mottagaren (max 100m). Priset var överkomligt (ca $300 för en stråle och mottagare har jag för mig).
Men naturligtvis hittar jag inte tillbaka nu...

"trådlöst mellan stålarna"

F'låt

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
F'låt
Den bjuder jag på, "strålarna" var tanken

Holme
Gävle
Här sen Dec 2007

Kan rekomendera fredriks kit. Otroligt smidigt och lättanvänt. Billigt att hyra var det med.
GavleRacing har kört med det i 2 år nu och funkat klockrent.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
therealpinto skrev:

/Gustaf

http://www.timestation.dataflower.net/ ??

Japp. Det kan triggas av valfria pinnar i com-porten (på olika sätt, no, nc etc. vilket är bra med Classes "ologiska" celler). Det kan också producera resultatlistor i html, se

http://www.raceinorr.se/resultat/konbana_20080906.html

(kört på SMA-licens...) :-)

Det som jag gillar är att "allt" är grejer som är lätt och enkelt att handla.

/Gustaf

Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Re:

therealpinto skrev:

Japp. Det kan triggas av valfria pinnar i com-porten (på olika sätt, no, nc etc. vilket är bra med Classes "ologiska" celler). Det kan också producera resultatlistor i html, se

http://www.raceinorr.se/resultat/konbana_20080906.html

/Gustaf

Den där TimeStation verkar trevlig, gillar HTML-exporten thumbs up laddade ner och installerade pronto.
För att köra med comport vill den ha VISA runtime installerad, var hittar man den?

har annars ett till bidrag på ytterligare tänkbart program. http://www.stopwatch-timer.com/

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Minns jag rätt hittade jag VISA-runtime enkelt genom Google, eller om Timestations egen sida länkade dit.

Stopwatch-Timer verkar också bra. Ska nog kolla det också. Jag tror licensen på Time Station kostade 10_ eller så, men 24 USD är ju inte så blodigt heller.

/Gustaf

Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

Vågar inte installera visa runtime utan att läsa på ordentligt först, det verkar vara nå'n slags com-portshaterare som kan krocka med annat, Jag har min dash t.ex.

någon annan här har säkerligen bättre koll än jag på sån't och kan komma med tips kanske, känns lite just nu

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag vet inte om jag förstår vad du menar men jag använder samma dator till tidtagningen som jag mappar mina eftermarknadssprut med, och det är i alla fall inget problem.

/Gustaf

Citera
Buffe
Stockholm
Här sen Sep 2006

Skaffa en polare som kan programmera ".net"

Då kan man ansluta wii-remote trådlöst till datorn via bluetooth.
Denna har en IR-Kamera(1024x768) så det skulle rätt så enkelt kunna programeras in.
Bara sätta en ir-diod med batteri framför kameran där bilen kommer köra förbi.

För den mer avancerade kan man säkert lägga in en wii-remote i bilen också. Eftersom den har en inbyggd accelerometer skulle man kunna logga G-krafter också. Med en nunchuck(?) så skulle man kunna få G-krafterna både bak och fram i bilen.. =)
Allt trådlöst via Bluetooth.
Lägger man ut en till wiimote så kan man ta 60-fot osv =)
Man kan ju dessutom koppla några LEDs till com-porten så kan man göra ett Start-träd. Då kan man även mäta reaktionstider osv.

En wiimote kostar c:a 400 spänn via nätet. Kanske går att hitta beggat.
Dessutom kanske många redan har detta hemma? Det skulle då nästan bli Gratis =) Nån i bilklubben lär ha detta hemma?

Så total materialkostnad för detta skulle bli 0-400 spänn, trådlöst dessutom.
Det som krävs är:
En wii-remote.
En dator med bluetooth.
Ett program(.net).
Drivrutiner för programmet.
Räckvidd bluetooth utomhus utan hinder vet jag ej vad det är?

Har en wiimote hemma och kan programera C# .net.
Skulle det finnas intresse för detta?
Kan labba på något.

http://blogs.msdn.com/coding4fun/archive/2007/03/14/1879033.aspx

Stockholm
Här sen Jul 2005

Törs man föreslå Drift- & PerformanceBox?

Gottröra
Här sen Okt 2005

om det är någon som har funderingar på vad man kan tänkas få för nogrannhet så har jag lite svar nedan. Var själv osäker på vad windows kan tänkas hitta på så jag lånade ett timer-relä med tidtagning och tre decimaler som jag testade mot. Körde båda paralellt och jämförde tiderna. Funkar grymbra thumbs up thumbs up

Har fastnat för XNote-stopwatch som är enkelt, har tydliga siffror och har en funktion där man får in tiden i "urklipp". Sedan är det ankelt att få in i Excel, speciellt om man snickrar lite makron.

Nedan: Resultat: ett gäng tider ur exceldokumentet, vänstra kolumnen = datorn och den Högra = Relät.

0:11,70_ 11,707
0:13,24_ 13,246
0:16,20_ 16,203
0:06,04_ 06,046
0:18,24_ 18,246
0:08,79_ 08,796
0:10,61_ 10,613
0:10,53_ 10,531
0:09,77_ 09,774
0:11,89_ 11,896
0:06,95_ 06,954
0:08,67_ 08,675
0:10,96_ 10,965
0:08,20_ 08,199
0:06,82_ 09,819
0:17,21_ 17,219
0:10,97_ 10,976
0:07,24_ 07,248

Allmänt banåkaforum
4948 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande