| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Var är tjejerna?!??!?!?!!
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (12791 totalt) |
|
Det kanske delvis handlar om att man ska försöka få saker att framstå som lite extra brutala och svårhanterliga? Vi män är väl lite benägna att finna tillfredställelse i att bemästra saker som är svåra att bemästra - och dessutom ska det väl bres på lite i vissa sammanhang...!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
*Muttrar något ohörbart om kängrur, kärringstopp och att sitta i bilkö på klara strand med riktigt elak koppling, för lång etta och på tok för litet svänghjul*
Tur att hastigheten på bilköerna på bana iaf oftast tillåter rejält med gas...
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Ska man köra sportig koppling kan man ju välja något som är lättkört. Vi satte ex-fruns 16-åriga lillasyster bakom ratten på vår BMW 525 turbo med sinterkoppling och hon hade inga som helst problem att baxa runt den på gårdsplanen.
Ex-frun kör för övrigt lite dragracing och drifting med sina bilar samt nån banträff ibland. För närvarande har hon ovan nämnda BMW och en Mitsubishi EVo I att åka i. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Vi provar att ha en Tjejgrupp på får förarkursen i september.
Hjälp gärna till och tipsa tjejerna i er omgivning om detta tillfälle. Hittills ingen anmäld i tjejgruppen men båda "killgrupperna" är nästan fulla. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
|
Va rätt intressant att läsa denna tråden som biltjej
Hade mer än gärna kört på bana, men för min del är det pengarna som styr allt, är väl lite av en dröm att få köra sånt när man gillar bilar och power! Finns väl knappast nån som sponsrar tjejer, eller!? och jag kan inte förstå alla dom flickvänner/fruar som får möjligheten att prova, och inte gör det, några borde väl va sugna iaf
|
||||||
|
Re:
Det finns ju märkesklubbar som har banträffar. Vad kör du? _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
När det gäller sponsring är det lättare för en tjej att få sponsring än för en kille i motorsport. Vet det av erfarenhet då min syster tävlade. För övrigt har som regel sponsring inte så mycket med att göra hur snabb men är utan mer med event osv. att man syns helt enkelt ger sponsorn något tillbaka. En tjej som kör racing och finns med i sponsorns försäljning på något vis t.ex. skjutsar kunderna runt på ett event syns på utställningar osv är en magnet. En kille i gärsgårdsserien är rätt dålig för sponsorn, vem bryr sig om honom bland alla andra en tjej som "slåss" ensam i grabbväldet har en klar. fördel.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Re:
Kör audi, ingen ny precis men har aldrig testat bana! //Susanne |
||||||
|
Re:
Det finns ju banträffar som kostar så lite som 3-400 kronor, dyrt blir det först när man är fast och vill köra ofta
|
||||||
|
Re:
5:e april arrangerar Audi ClubSport licenskurs. En bra början, eller hur?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53482&highlight= _________________ David Axelsson Audi Clubsport A4 racingprojekt. |
||||||
|
Re:
Såg att Audiklubben har en kurs ovan, men om du tycker att det är för stort att börja med så kanske dom har banträffar där du får köra mer ost(y/ö)rt.
Annars är märkesklubbarna väldigt bra att vara med i. En racerbana är som vilken landsväg som helst där man tar vanlig hänsyn till andra, slipper möten och får gena fritt i kurvorna. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Re:
Det är inte så dyrt att prova att köra på bana, det behöver du ingen sponsor till. Men ska du tävla, då är det bra med sponsor
Audiklubben brukar ha en träff för bara Audisar, hör med dom om det går att köra bana med "prova på licens" på deras sommarträff. Fråga på Audiforumet här på rejsa
|
||||||
|
vilken intressant tråd!
ni har lagt fram många bra saker och sanningen, vill tillägga lite... (för den som inte vill läsa hela - se punktlistan längst ner i inlägget) 1. En sak som jag har märkt, är att folk inte alltid (ganska sällan faktiskt) tar bilintresserade tjejer på allvar. -> jag citerar Örebrospexet: "Jomen, visst är det trevligt när kvinnor får utforska sina fritidsintressen, men här har nog Miss Cockrane tagit sig vatten över huvudet". Känner ofta att många är av uppfattningen att man (som kvinna) inte kan vara genuint intresserad! varför skulle det vara så? (ett långsökt exempel fick jag för detta senast idag då jag såg att partnern och dennes lillebror stod listade i ett racingteam. Det komiska är att vi alla 3 har hjälpts åt lika mycket (partnern ngt mer) på den bilen, men bara killarna som stod listade. Why? Jag som tjej va väl säkert bara med som sällskap...(eller?) Sånt som att folk hänvisar till att dom inte hade fullgas när dom får stryk på race, sånt är mest roligt och lär väl förekommavid alla nederlag, tjej eller ej!
2. Okej, nedanstående är inte specifikt riktat mot kvinnor....men kanske avskräckande för osäkra nybörjare? Min jänk testade jag på Sviestad i somras, på något som kallas "prova-på-bankörning". "ooh, passar mig perfekt!" tänkte jag. Väl där upptäcker jag att det är då fanimej ingen annan nybörjare med standardbil där, utan det är mest fullutrustat med bur, rena banbilar på släp osv... så, inte så konstigt att jag i min vingliga 2 tons-tomat-jänk inte hänger med....MEN, när jag sedan kommer hem och läser eftersnackstråden så skriver nån att vi långsammare förare borde markeras, typ med en grön triangel, för att varna snabba förare. Det heter ju "prova-på-bankörning", då om någonsin borde man väl få vara långsam? hur skulle jag kunna försöka få någon av mina försiktiga tjejkompisar (eller killkompisar..) att testa om man inte får köra långsamt ens på "prova-på"? (creds dock till personalen på sviestad - jättetrevliga!) 3. Skapa sammanhållning mellan tjejerna! Som det är idag är det oftare konkurens mellan tjejerna, och sällan som tjejerna går ihop för att stötta varandra. GGF hade jag stora förhoppningar på, men ingen svenska har skrivit där på 6 mån :P Det är ju dock vår egen uppgift att skapa sammanhållning istället för konkurens, inte så mycket ni killar kan göra åt saken. hm, blev längre än beräknat, men summa summarum: 1. tjejerna måste tas på allvar 2. låt nybörjare vara nybörjare i början 3. tjejerna måste stötta varandra mvh _________________ Linnea Neckman Pontiac Trans Am GTA -89 |
||||||
|
Mitt ex ville prova bana eftersom jag tyckte det var kul och hon alltid tyckt om att åka/köra bil. Det var bara att min busräser (alfa 75) tyckte hon inte om att köra då jag inte direkt kan säga att jag prioriterat körställning osv.
Jag kollade över hennes shopingbil en lite Renault Twingo som var lättkörd och hon känd sig hemma i. Sedan anmälde jag henne till den avancerade förarkursen jag brukar vara med som instruktör på. Bad att Åke Nyberg fick vara hennes instruktör då han är kul och att inte jag sitter och skriker hur hon ska göra. Hon tyckte det var kul och vi köpte en ganska fin Alfa GTV6 i orginalskick och var sedan på flera banträffar speciellt en på Gotland där det var övernattning och lite socialt umgänge. Vi dumpade barnen hos mormor och morfar och var på flera träffar och hadde kul tillsammans. Lite tips för grabbarna. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Re:
Hade jag blivit bemött på det sättet hade jag återvänt nästa år...... Och av princip så hade jag kört en sån här:
Kanske barnsligt, men ironi kan också vara rätt skojj ibland!
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Re:
Intressanta tankar ! Jag tror vi var där samma kväll som dig, jag instruerade min tjej i den blå 924an. Och tempot är nästan lite väl friskt för nybörjare, inställningen på bana och depå är ju inte direkt "prova på", på gott och ont. Jag reagerade själv på det där med "triangeln", kommer ihåg att jag skrev ett kritiskt inlägg. För det heter ju faktiskt prova på, men toleransen är inte riktigt där den borde vara. När tjejen körde blev det en hel del vilda omkörningar, som tur är hjälpte jag till med uppsikt. Men Ska man behöva markera ut "prova på" förare på en kväll som heter "prova på" tycker jag att man kan byta namn på tillställningen, då är ju hela den poängen borta. Däremot fungerar kvällarna på sviestad bra som träningskväll för oss som är lite mer banvana. Jag kan dock förstå att nybörjare blir lite skrämda... Porsche club sverige har vad jag sett bäst möjligheter för lugn prova på körning med duktiga instruktörer, men det begränsar ju bilvalet en aning
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
Har ju ingen powermaskin, bara 175 hk och årsmodell 92! Känns inte som rätt bil för att testa bankörning med den
Hur funkar det med försäkringar och sånt, vad jag hört gäller inte den vanliga förs för sånt!? Kan lova att om jag provar så e jag fast direkt sen
|
||||||
|
175 hk, det är ju skitmycket mer än vad man behöver
Jag har snurrat runt på sveriges banor i några år med 125hk och släpandes på 1180kg, visserligen med klistrigare däck men i övrigt nästan orginal från 1979. Det har fungerat alldeles strålande, så prova på du, man behöver definitivt ingen formel 1 bil för att köra banmöte ! (Fast man kan tro det om man läser för mycket på rejsa )
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
ovanstående inlägg fick mig att tänka på "if you can't go fast with 90hp, you can't do it with 900hp either"
såg att mitt tidigare inlägg kändes lite bittert, och så ska det förstås inte vara. Det handlar ju mycket om att vi tjejer måste våga ta för oss. Jag har turen att numera ha en partner som stöttar mitt intresse oavsett alla vilda idéer och planer, och det betyder mycket. Peppa tjejerna, kompisar, partners, mammor och döttrar! mvh _________________ Linnea Neckman Pontiac Trans Am GTA -89 |
||||||
|
Intressant att mitt första inlägg skulle bli i detta ämne!
Mina två cent efter att ämnet har diskuterats flitigt vid matbordet de senaste åren är att problemet inte i första hand är tjejerna, utan oftast "vi killar och våra bilar". Vi, jag och min kära sambo alltså, inledde "vårt bilintresse" tillsammans från att vi för många år sedan började åka lite blackrejs med våra svenssonbilar. Vi gick senare och köpte en flång ny Impreza TILLSAMMANS, började trevande testa lite konbana TILLSAMMANS, testade "riktig bana" (Mantorp) för första gången... ni gissade rätt... TILLSAMMANS
Nu har vi turen att vara med i en klubb (Imprezaklubben) där man fokuserar på att ha kul, hjälpa varandra att bli bättre och där det inte existerar någon prestige bland de som dyker upp på träffar. (forumet är en annan sak... min vinge är högre än din...) Jag tror att om man går in med attityden att "du kan få testa MIN bil om du vill, men tänk på att den är dyr... kopplingen är hård... du inte får köra för sakta, för fort etc. etc. etc." så kommer vi inte få in fler tjejer. Släpp nyckeln, se till att de vet vilka regler som gäller och be dom köra så det ryker (och var överens om att ni båda käkar nudlar i några månader om något rasar eller R-däcken är slut). En bi-effekt är att det är fasen så mycket trevligare att dela intresset, åka på banträffar, studera och diskutera spårval, bromspunkter, mappning och krängare etc. tillsammans. Sen får man ta att man blir ifrånkörd rätt som det är! Nu kommer man väl bli påhoppad men jag tror att det är ganska så många som kanske inte vill ha med sig tjejerna...?
Hur går det då? Jorå, hon bukar ligga på övre tredjedelen i resultatlistan vid de flesta träffar, och är väl den snabbaste (och tyvärr i princip enda) tjejen i SS-listan här på rejsa.nu! Vill man ha med någon på en "hobby" så måste man nog se till att de känner sig delaktiga och att de släpps in i gemenskapen! Kille eller tjej, golf eller racing spelar mindre roll tror jag. Allt ovan handlar givetvis om bankörning på hobbynivå och inget annat... //Ubbe _________________ ________________________ Ubbe Inpreza WRX STi MY05 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Var är tjejerna?!??!?!?!!
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (12791 totalt) |