Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1 besök senaste veckan (5453 totalt) |
Fick en site i dag om Avus-bahn, vilken verkar ha varit en av dom häftigaste ”Kraftbanor” som någonsin skådas.
![]() http://forums.atlasf1.com/showthread Avus banan i Berlin invigdes 1921 och var då 19,5 km lång, med 2 rakor på 8 km där dåtidens fartvidunder kom upp i 380 km/t. 1937 satte Bernd Rosemeyer i en Auto-Union varvrekord med 276,4 km/t, segrade gjorde Hermann Lang i en Mercedes-Bens med ett snitt på 261 km/t. Efter 2 världskriget bantades banan ner till hälften och blev 8,3 km, varvrekordet på den har Tony Brooks med 240,0 km/t Den berömda velodromen hade en lutning på 45 grader och en höjd på 12 meter, och den kom dom i över 300 km/t in mot och den tonade upp sig som en vägg framför förarna, och det fodras mycket självövervinnelse att ge sig in i velodromen i över 200 km/t. ![]() 1956 gick Richard von Frankenberg över kanten och störtade 12 meter ner där bilen tog eld, mirakulöst klarade han sig oskadd från äventyret. (se bild) Sämre gick det för Jean Behra när han 1959 körde över kanten och omkom. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
1956 hade Sverige stora framgångar på Avus, när Joakim Bonnier i en Alfa Romeo vann GT klassen under 1300cc med ett snitt över 15 varv på 163,6 km/t.
GT klassen över 1300cc vann C-G Hammarlund i en Porsche med ett snitt på 178,1 km/t. Det här kortet från 1956 som är taget i sydkurvan är på Svensken Bengt Mårtensson som ledde klassen över 2L i sin Mercedes 300SL tills han fastnade i sydkurvan i slutet av loppet. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Publiken sitter jättebra på utsidan i sydkurvan....med en mur som är en meter hög.........
![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Den där bilden på Velodromavåkningen har jag sett nån gång innan, helt sjukt vad de vågade förr i tiden...
Antingen var de bra modiga, eller bra dumma... Tror nog mer på det sistnämnda... ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Inte dummare än att han svänger vänster i luften, men om man inte får in gudstjänsten på radion så är det väl det enda man kan göra kanske... ![]() _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Det sägs ju att hoppet är det sista som lämnar människan, så han hoppas kanske på att årtusendets kraftigaste kastvind ska föra honom på rätt spår igen? ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Har för mig att jag hört nån historia om Peggen och Per Stureson som knuffade (!) varandra fram till bättre kvaltider. Man låg helt enkelt stötfångare mot stötfångare på rakorna. Två motorer - ett luftmotstånd!
![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Man undrar ju hur han kunde överleva? ![]() ![]() ![]() ![]() Vilken fin mur de har som gör att de inte kan åka över kanten... ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Coulthard och Häkkinen gjorde samma sak på kvalet till Indianapolis. Dock inte med "kofångarna" mot varandra... Hursomhelst, det gjorde att DC faktiskt ![]() ![]() Mvh/Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jodå, så gjorde dom...i 270+km/h ![]() ![]() |
||||
Det är väl läktaren på denna bilden som fortfarande ligger kvar vid ringleden, sydvästra infarten, in till Berling? Mack/depåtrons-byggnaden finns fortfarande kvar. I somras när jag körde förbi förväntade jag mig folkmassor på läktarna när jag gick imål som segrare i "Bochum-Berlin semesterfahrer rennen", men det var helt tomt..... ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Endast rolig om man är en störe grupp bilar som är väldigt jämna. Dvs mycket taktik med att ligga bakom i andras drag osv. Lite som ovalköra alltså. Men annars håller jag med till 200%. Speciellt långa banan ![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1 besök senaste veckan (5453 totalt) |