| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Främre hjulupphängning -> Bak?
|
1 besök senaste veckan (959 totalt) |
|
Främre hjulupphängning -> Bak?
Hej jag spånar lite på ett bygge som inefattar att rwd konvertera en fwd bil. Enklast skulle ju bli att ta hela hjulupphängninegn(sitter i en subframe+fjäderton) och plasera den bak. Hur funkar det med geometri osv, finns det några vinklar osv som inte alls skulle trivas bak? Man måste ju naturligtvis fixera spindeln så att det inte går att svänga osv. Bifogar en kass bild på hur det ser ut och har inga mått,vinjlar osv att bjuda på men vad tror ni rent generelt om min ide?
_________________ Nicklas Flor'en Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14 |
|
Svårt att säga nåt om geometri generellt eftersom den garanterat varierar mellan framvagnar (anti-squat/rise och krafs, för inte prata om rollcenter).
Är inte det där en "dubbel A-arm" med uppflyttad övre arm på nåt konstigt vis? Styrarmarna är perfekta Toe-stag (dvs du fixerar dem inte permanent) och placeringen kan ju användas för att skapa/neutralisera bumpsteer som du vill (så länge som du har frihet i placeringen). |
|
jo det är en konstruktion med dubbla a armar och stötdämparen sitter i en klyka som är fäst i nedre bär armen.
_________________ Nicklas Flor'en Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
Främre hjulupphängning -> Bak?
|
1 besök senaste veckan (959 totalt) |
