Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4927 besök totalt |
Vankelmotorer i en seven ?
Ämnet snuddades vid i en annan tråd... Och genast satte min sjuka projekt/problem (välj själv) skapande hjärna ingång att jobba. ![]() ![]() ![]() Hur en vankelmotor funkar tror jag att jag är med på. Konstruktionen verkar bli riktigt kompakt. Men lite frågor har jag: Innebär två skivig vankel att det finns två stycken sådana där trekantiga kamare i den motorn ? Vad väger en vankel? Hur kompakt är den ? Mått till och med kanske? Bilder på motorrum/lösa motorer? Finns det lösa begangnade motorer att få tag på ? Pris ? Livslängd/driftsäkerhet? Växellådor, vad finns? Finns det fler motorer än Mazda ? Vad tror ni andra skulle det funka? Jag ser en rad fördelar om det nu är som jag tror... lätta, kompakta, bra med effekt, varvvilliga, bra respons, m.m och inte att förglömma ett underbart motorljud !!! ![]() ![]() ![]() Nackdelar, ja jag vet inte riktigt...? |
||||
Kan försöka svara på vissa delar:
"Innebär två skivig vankel att det finns två stycken sådana där trekantiga kamare i den motorn ? " -Ja "Finns det fler motorer än Mazda ?" -NSU byggde en gång för länge sedan en modell som hette Ro80 med vankel. De motorerna utmärkte sig genom sin bränsletörst och förmåga att slita ut tätningarna på rotorerna. De är nog inget realistiskt alternativ idag. Den främsta nackdel jag kan komma på är väl just soppatörsten, men det kan man ju ha ett visst överseende med på en hobbybil. Mazda har byggt bilar med treskiviga vankelmotorer också, dessa har dock inte sålts i Sverige vad jag förstår och lär bli knepigare/dyrare att få godkända. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Re: Vankelmotorer i en seven ?
Det finns några som är med på www.se7ens.net listan som byggt seven med wankel. De verkar vara lite lätt religiöst wankelanstrukna men mycket nöjda med effekten. Kanske man kan säga Wankelmodiga? _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Per, ta dig ner till Vetlanda och sök reda på en Caterham-ägande kille vid namn John Bergfeldt, han har haft ett sådant bygge. Tyvärr höll inte motorerna för hans omilda behandling (tror inte det fanns några som helst varvstopp monterade) förrutom en helg. Då vann han Roadsport ganska enkelt (tvåan var nästan om när han fick en nära stoppsladd ut på knutstorpsrakan, men han var först över mållinjen ändå
![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Det här låter ju väldigt lovande må jag säga..... |
||||
Sen skrevs väl reglerna om mht cylindervolym? Idag skulle man väl hellre bygga med MC motor för att uppnå samma fördel? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Ja, tror t o m det blivit ännu värre för nästa år (det är förändrat ivf). Men åker man otrimmat så räknas ursprungseffekten. KAn ju vara intressant med såpass lätt motor ändå _________________ Pär Hylander |
||||
Hittade en sida som spånar lite på wankelvikter.. http://www.matronics.com/rv-list/bunnys-guide/rv/bunny/mazda13b.htm
Nästan längst ner.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
_________________ ![]() |
||||
Eller denna Tyska sida, klicka på motormodell o se en liten simpel rörlig förklaring på hur maskinerna fungerar. http://www.awt-online.de/html/wankel mvh// Sphinx _________________ ![]() |
||||
Killen som jag köpte min bil av håller på och bygger en porche med wankelmotor, en 30*30*50cm låda + förgasare enligt mina ögonmått...
Mycket lätt skulle bilen bli, han var helt säker på att den skulle vara snabbare än V8 850in. ![]() Jag vet av en motorbyggare som kan sätta ihop en grym wankel, men dom är inte helt billiga ![]() Jag tror det skulle vara en skitbra kombination med seven + wankel. ![]() Kent som bygger porchen har också bygg en del på en gul bubbla!! med Wankel som går i Evocupen tror jag, som har haft stora framgångar, det kanske finns nån info på nätet om den bilen. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Re: Vankelmotorer i en seven ?
Fördelen med vankeln är främst vikten. Dvs effek/kg motor. Största nackdelen är att den har dålig verkningsgrad dvs mycket bränsleförbrukning. Även förslitning på tätningarna kan vara ett problem (vill jag minnas) Hade en kompis i Helsingborg som påbörjade ett 7-bygge med vankel men sålde bygget halvvägs utan motor. Vi räknade lite på prestanda och man lirar helt klart i samma liga som med en mc-motor. Innom rallycross räknades tidigare en vankel som en R4 med samma cylindervolym så det finns rätt mycket trimkunskap. NSU hade patentet innan det köptes av Mazda men det är bara Mazda som har fått någon fason på grejorna. (Egentligen baseras hela vankelmotorns idé på en felaktig teori om att det är dåligt med reprocicerande rörelser(fram och tillbaka) i en förbränningsmotor i verkningsgradssyfte. I verkligheten är det vankeln som har dålig verkningsgrad p.g.a. stora kylytor och svårigheter med glidande tätningsytor.) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Dålig verkningsgrad stämmer bra. Dock fortsätter Mazda utveckla motorypen och vem vet de kanske fixar detta någon dag i framtiden. Den senaste versionen av motorn RENESIS skiljer sig kraftigt mot tidigare versioner. Nu sitter både insug och avgaskanaler i gavlarna, tidigare satt avgaskanalen i rotorhuset. Nu tål motorn högre varv redan från fabrik. Dock så är det på det viset att en trimmad wankel är förbannat kul att köra, dålig verkningsgrad till trots.
Mikael Mohlins Mazda RX-7 som jag lagt ut en videosnutt på när han kör BILSPORT Superstage har en annorlunda portning. Både insug och avgaskanal sitter i rotorhuset, original insugskanaler har fyllts igen. Detta kallas Periferiportning och en 1,3 litersmotor kan lämna 300hk+. Två och treskivig wankel, skivorna kallas allmänt rotorer för kännedom. Hur tung motorn är vet jag inte på rak arm men farsan brukade bära motorer utan kringutrustning monterad i famnen. Farsan är INTE världens starkaste man (det var han bara när jag gick på lekis). Farsan byggde en periferiportad motor i mitten av åttiotalet. Den motorn lever och mår väl än idag i Norge. Motorn ligger i en RX-7 som körs av Pelle Erland som senast i år blev norsk mästare i både backe och rallycross. Snacka om lång livslängd! Byter man bara ut vissa förslitningsdetaljer i god tid så håller de läääääänge. Ingen motor är odödlig, är den dåligt ihopsatt eller illa skött av sin ägare så kvittar det om det är en wankel eller otto-motor. Nu har farsan inte tid att trimma wanklar längre. Den rollen har min bror Jörgen Blennow tagit över med den äran. Dyra att trimma kan jag inte hålla med om. Är bara motorn som ska trimmas i acceptabelt skick så är det inte speciellt dyrt att sätta ihop en vinnare. Jämför gärna med vad det kostar att köpa en Volvo evo-motor. Jag har hört att dessa ska kosta uppemot 200.000 kr, om detta belopp stämmer vet jag inte men det är vad flera sagt till mig. Hade någon varit beredd att lägga ut lika mycket för att få en wankelmotor trimmad så hade det med stor sannolikhet blivit en best utan dess like, tyvärr så verkar wankeln vara den fattiga mannens sätt att få råd med hästkrafter. Folkabubbla i EVo-cupen. Magnus Johansson kör en illgrön dylik som vann den lilla klassen i år. han körde för övrigt också BILSPORT Superstage och denna körning publicerades i BILSPORT Börsen nr 11. Snabb matematik, tvåskivig 13B periferiportad lämnar ca: 300hk, likamed 150hk per rotor. Treskivig 20B periferiportad 3x150=450+hk, mums. Räcker det inte så går det att bygga en fyrskivig motor eller börja fuska med turbo, dubbelmumsmums. Lite nyfiken! Hur mycket effekt tål en super seven innan den blir ohanterlig, kan tänka mig att det börjar spinna hysteriskt när effekten tickar uppåt. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Hej! Ett riktmärke att komma över är väl ca 500hk/ton, och en rimligt slimmad 7-liknande bil borde kunna hamna på ca 550kg inkl förare och vätskor givet en lättare motorn än "vanliga" gjutgärns I4-or med aluminium cylinder huvuden. Det innebär ju att den måste kunna ge ca 250-270hk för att komma upp i de vikt/effektförhållandena. Jag tror då att man har en helt hysterisk best om man når till de områdena. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Här satt jag och jobbade på ett inlägg om trimningsvilligheten, livslängden och priset på en wankelmotor också hinner Bert-Åke före
![]() Tyvärr finns många fördomar om wankel som är tämligen felaktiga men jag tycker mig märka ett ökat intresse på senare tid. Rallycrossåkaren Pär skriver om heter för övrigt Bosse Andersson. Jag köpte mig RX-7 av honom. Ett besök på Bert-Åkes hemsida rekomenderas för den intresserade. Där finns t o m lite (kanske föråldrad) info om min bil med. Inte för att någon skulle vara intresserad av mig men ändå... ...det övriga innehållet kan nog vara av intresse! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Nja ännu så länge är varken den gamla eller den nya hemsidan som byggs upp något att skryta med men det finns ambitioner.
Ledsen Hackis för att jag hann före. Så det som står om din bil är inaktuellt, kontakta mig så får vi uppdatera! _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Angående effekt så är det väl ingen ide att ha allt för mycket av den varan på en så lätt bil utan downforce.
Formelonani(behoven pockar på ibland): Väger den någonstans kring 600 kg, har 50/50-viktfördelning och däck som ger en friktionskoefficient någonstans kring 1, så får man en maximal kraft vid bakdäcken på ca 3000 N tillsammans. Med 300 kW effekt bör man alltså kunna spinna upp till u=300/3=100 m/s = 360 km/h. Hastigheten som krävs för att få till 3000 N i luftmostånd: u = sqrt(D/(0.5*rho*CD*A)) Säg att A=1 m^2 och CD=0.5, då blir det med D=3000 N: u = sqrt(3000/(0.5*1.2*0.5*1)) = 100 m/s Ökar man effekten kan man alltså fortfarande spinna upp till 360 km/h, men det går inte att köra fortare eftersom däcken inte har grepp för mer än vad luftmotståndet ger vid den hastigheten. I praktiken har man troligen högre grepp och dessutom ger accet samt luftmotståndet en ökad kraft över bakhjulen, så lite till går säkert att trimma. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Lätt fixat! ![]() ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jag hänger med på att med 300kg kraft på två bakdäck och friktionskoefficient 1 blir kraften 3000N, men hur fick du 300kW effekt att innebära att man kan spinna i upp till 100m/s? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4927 besök totalt |