Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Motor och homologerings-frågor grp. H | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (30190 totalt) |
Har några frågor angående motorval i grp.h.
1. Har läst regelboken ( http://web.sbf.se/regler/visaregler. "Bmw e36 cupe -93.En komplett bil med 2.5l 24v motor.Igångsättningstillstånd från SBF.FIA homologering A5454. Bur ifrån Guss.Bygg en riktig grp h dräpare för en billig penning " -Hur kommer det sig att man får köra med den motorn? 2. Vad krävs för att homologera in en ny motor till en bil? Tanken var isåfall en 4AGE (1600cc 16v toyotamotor) i en starlet. 3. Någon som har andra tips på (helst relativt små) bakhjulsdrivna bilar där man får köra med motorer med 4 ventils-toppar? _________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||||
1: Nä det går inte, han som har gjort det igångsättnings intyget har antagligen gjort fel då. De som kör med 2.5 måste köra med den gamla 12v eller nya 2.0 med 24v 2: det är bara Tillverkaren som kan homlogera in nya delar, finns vissa som har lyckats men de är lätt räknade. 3: Toyota starlet har en 1600 motor som sellholm har lyckats klassa in men vet ingen betekning på den eller om det bara e en 1300 som e borrade eller nåt. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Det är nog bara 1500 på Starleten. Jag reagerade oxå på annonsen och får inte ihop det. _________________ Daniel Steiner |
||||
Tackar för svaren
Nu är det väl 5KC (1500cc) som e största till starleten, med lite borrning så är man ju nästan uppe i 1600cc, men då med en gammal 8v stötstångsmotor. Hade varit trevligare med 16v med dubbla överliggande kammar. Hur fungerar det när tillverkare homologerar in nya delar, gör dom det till en specific bilmodell då? (eller homologeras motorn till alla toyota-bilar?) För 4AGE finns ju redan i grp H. (tex i Corolla GT 1600, har sett minst en sån i sverige) _________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||||
Det e till specifik model _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Finns det nått dokument där man kan kolla vilka motorer man får använda till olika bilar?
Kom på en till fråga, måste motorn vara homologerad med bilen om bilen är serietillverkad med den motorn? Tänker på tex. Sierra med DOHC-motorn. _________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||||
Det enda jag kan komma på är en homologeringshandling men den är ju för en specifik bilmodell, så då måste du veta vad du vill åka för bil.
och ang. din andra fråga så är kravet att blocket måste vara från samma tillverkare, och sedan tillämpas naturligtvis de övriga reglerna (som antalet ventiler osv..). Vet inte om det var svar på din fråga men så ligger det i alla fall till. MVH Erik _________________ Erik Gelotte, Golf II Grp. H-bygge igång! |
||||
Något som kan ställa till det lite med är ju att överåriga grp A bilar går att klassa in i Grupp-H. Detta gör ju att en hel del bilar med 4V teknik även går in i Grupp-H numera.
Kan detta vara fallet i annonsen kanske? |
||||
det e ju grp A homologeringen för 325, så då måste man först få den byggd som en 325 grp-A och godkänd där. Men kan man klassa in den i grupp-H och nationel special då?
För det går inte att bygga den direkt i grupp-h. alla bilar är väll inte godkända att klassas in i nationel special. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det, men jag tolkar det som att det ska gå att bygga en bil där modellen en gång varit homologerad i Grp-A (utgången p.g.a. överårig) direkt till Grp-H. Eller har jag fel och det ska istället tolkas som att det måste vara en befintlig rallybil som går i grupp A som homologeras om till Grupp H Förvirrande.. som vanligt Reglementet säger ju i alla fall (intressant är punkt 2 och 3) olika tillåtna bilkategorier i Grupp H: 1. Tvåhjulsdrivna, Grupp 1, Grupp 2, överårig Grupp A eller av SBF nationellt homologerad med max. 2 ventiler per cylinder, som modifierats enligt nedanstående tekniskt reglemente. 2. Tvåhjulsdrivna, överåriga Grupp A homologerade bilar med mer än två ventiler per cylinder: a) som modifierats enligt gällande Appendix J, Art 255, Grupp A-reglemente, eller b) som modifierats enligt nedanstående tekniskt reglemente, förutom motor i RY-T 6.5.1.1 - 6.5.1.20, som ska modifieras enligt gällande Appendix J, Art. 255: 5.1, Grupp A-reglementet. 3. Överåriga1 Grupp A bilar upp till 1600cc som homologeringsbesiktas till Grupp H tillåts använda den till bilen homologerade Grupp A-motorn inkl. topplock kombinerat med fritt på insugssigan och fritt på avgassidan utanför topplocket. 4. Överåriga Grupp A bilar över 1600cc upp till 2000cc som homologeringsbesiktas till Grupp H tillåts använda den till bilen homologerade Grupp A-motorn inkl. topplock kombinerat med fritt på insugssigan och fritt på avgassidan utanför topplocket. På dessa bilar ska en restriktor monteras mellan topplock och insugningsrör. Restriktorn ska vara en platta vars tjocklek får vara max 50 mm min 3 mm. Hålen ska vara cirkelrunda med en max diameter på 38 mm med en plan yta på min 3 mm i strömningsriktningen. Denna platta ska vara monterad mellan topplocket och insugningsröret med möjlighet för plombering i topplocket eller insugningsröret. 5. Tvåhjulsdrivna nationellt homologerade bilar med 2 eller fler ventiler per cylinder och som modifierats enligt nedanstående tekniska reglemente förutom motor i RY-T 6.5.1.1 - 6.5.1.21 som ska modifieras enligt Appendix J, Art 255, Grupp A-reglementet, motorn ska ursprungligen vara Grupp A homologerad. |
||||
I just detta fallet beror det på att 3.2 litersvarianten endast är tilllåten för Racing. Det står typ nått i stil med "Not for rally" eller något sådant i homologeringen på den. |
||||
Fortsätter lite på bmw-spåret här..
Såg lite bilder från ett rally där det var med en bmw 325 E36 i grp h klassen. När man kollar upp den bilen på transportstyrelsen så står det: T71ZS RALLYBIL NATIONELL SPECIAL. där det på en vanlig grp.h bil står: T71Z RALLYBIL GRUPP H. Betyder det då att man reggar rallybilen som en nationell special, med deras reglemente, men sen tävlar med grp.h bilar? _________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||||
okej, då förstår jag. Ni får ursäkta min okunskap om det här, men antar att det inte går att regga en grupp A rallybil som redan är för gammal för grp A och då får köras i grp H direkt istället? EDIT:
om man kollar på resultatlistan på motorsport4sale från Express-specialen (29/4) så är det en 325 E36 (2.5L, 24v, nationell special) som står i samma lista som grp. h, så verkar ju tävla i "samma" klass. _________________ Robert Broman - Merca 2.3 16v Grupp H - |
||||
Hej! Jag har en fråga angående motorblock i grupp H. Har ett par kompisar som har en ascona B 1,9 som funderar på att bygga en grupp H bil. Frågan jag har är om man får byta till en CIH 2,4 liters motor och trimma den eller måste man använda motorblock av original storlek? Man får ju inte borra blocket mer än 1,1 mm. Tycker reglerna är lite otydliga på just den punkten. Tacksam för svar! /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||
Hej! Som jag förstår det är veven fri så länge slaglängden är homologerad. 1,9: original: 93 mm borr 69,8 slag ger 1897 cc 2,4 vev i samma block ger 2308 cc Alltså skiljer också borret, dessutom skiljer stakarna i 2,4 och 1,9. 2,4 är längre och bra kvalitet 1,9 har kortare och kassa stakar. Så problemet är inte bara begränsad till slagvolymen, 2,4:an har bättre saker i sig vilket gör att ska vi använda 1,9:an så måste vi köpa dyra smidda stakar och får ändå mindre volym. Går det regbesiktiga om bilen med en 2,4 som ju sitter i vissa årsmodeller? Förstår att teknikern kan svara på alla frågor men vi har inte bestämt om vi vill genomföra projektet än därför vill vi ha så många svar som möjligt innan. Tack! /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||
Allmänt banåkaforum Motor och homologerings-frågor grp. H | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (30190 totalt) |