| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Var köpa rattnav till mockakringlan?
|
1968 besök totalt |
|
Eftersom det är fler än jag som åker annan ratt än original i bilen kommer här en fråga: - Var köper man Momo-rattnav? Anledningen till att jag frågar är att jag har köpt ett Luisi-nav men är varken nöjd med utförandet, finnishen eller att det saknar piggen för blinkersåtergång. På min förra M3E30 hade jag ett Momo-nav med blinkersåtergång och struktur som veckar sig om man slår i ratten (något som Luisi-navet saknar). Så frågan är alltså, vem säjer Momo-nav idag eller om det finns något annat navalternativ än Luisi som de flesta verkar erbjuda. (På min för, förra M3E30 hade jag ett Italvolanti-nav som var förlängt så man slapp distans för att få ratten lite närmare sig. Ett sånt hade förståss varit mumma!) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
|
ingen hjälp men jag kan bara hålla med om Luisi navens sunkighet, mitt ahr dock blinkeråtergång.
Ring Jesper på ÅBR motorsport och hör dig för med han, kanske han kan fixa fram andra än Luisi www.abrmotorsport.se
Jag har gjort några rattnav själv till e30.
Man kapar helt enkelt sönder en orginalratt....helst den med fyrkantiga ekra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re: Var köpa rattnav till mockakringlan?
Men har du flyttat över släpringen från originalratten, eller sitter det fast släpring i luisinavet? På Momo vill jag minnas att man flyttar över ringen från originalratten... Har ju beställt ett Luisi av ÅBR, men jag har inte hunnit hämta det ännu så jag vet inte hur det ser ut. |
||||||
|
Hej Tobbe! På E36an flyttar man över släpringen. Är heller inte impad av finishen på Luisi Men har ändå ett på gång från ÅBR
Det jag först fick vart fel..Fanns inte till -93 med airbag..men efter snack med importören löste det sig. Nu orkar jag inte krångla med ännu en leverantör , annars hade jag gärna valt ett annat fabrikat. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
|
Tjena! ok, precis som på e30 då alltså. Nåja, det är ju Italiensk kvalitet och det är kanske svårt att få till bra finish och passform för 450,-? Jag får se hur det ser ut när jag har hämtat det. Momo har tydligen ingen ÅF i Sverige öht, inte enligt deras hemsida iaf. Danmark har 23 st, bl. a. en i Kastrup, man borde ju kunna ringa dit och kolla om de kan beställa hem. Är man ett par stycken som skall ha kan man kanske dela på en tur över bron och hämta dem på plats? Danska kronan är ju iofs inte så kul just nu... |
||||||
|
Re:
Från Luisi tyvärr...
(och till E30 brukar Luisi-naven kosta ca 550-600:- Lägger gärna till ett par 100-lappar för att få ett nav som inte är helgjutet.)
På Momo-naven jag monterat i två E30 vill jag minnas att det bara var att sätta dit navet, inga delar att flytta över. Anledningen till att jag ogillar Luisi-navet är inte främst att/om man behöver flytta över någon del från originalratten utan att finnishen är milt sagt sisådär (i alla fall på det jag köpte och nu har lämnat tillbaka), att det saknar piggen för blinkersåtergång och för att det är homogent gjutet, relativt sett tungt, och saknar "kraschstrukturen" som veckar sig om man slår huvudet i ratten. Efter att ha återsett min gamla M3E30 igår och då kollat på Momo-navet på den insåg jag att jag inte vill ha ett Luisi-nav. Har eventuellt, eventuellt spårat upp ett Momo-nav som jag kan få köpa - fingers crossed...
_________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
|
Re:
Men piggen till blinkersåtergången sitter ju i släpringen till tutan, så flyttar man över den funkar det väl? Äh, jag får pallra mig till ÅBR och hämta det jag har beställt så klarnar det kanske
|
||||||
|
Vi köpte vårat nav vid en slump mitt ute i skogen i Vrestorp, hos FA Rallydelar, Momo-nav MED blinkers-grejen (E30), funkar klockrent ! P.S Killen säljer också blommor, lecablock, fuglholkar, vattenkokare mm..
_________________ Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG |
||||||
|
Jag kan få fram hela MOMos sortiment, genom mitt företag som är ofisiell återförsäljare.
Dock har jag inget på lager. Skicka Pm om det är intresant! _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||||||
|
Jag monterade mitt Luisinav igår, och det funkade fint. Ingen höjdare med gängorna man spänner ratten i navet med och det var ont om plats för hylsa att spänna rattaxelmuttern med. Som jag misstänkte skall släpringen till tutan flyttas över från originalratten och då får man också "blinkerspinnen" med. Yttre finish på mitt nav var bra, men det var ju verkligen inte av lättviktsmodell...
När jag var klar hittade min mekaniker ett Momonav på hyllan till E30, det hade jag glömt att jag hade. Om man skall se det från ljusa sidan så fick ju han i en moccaratt i sitt nyinköpta banåkaämne
|
||||||
|
Produkt Johan i Vallentuna tillverkar sån nav till din som du vill ha oavsett märke och har dom flesta vanliga naven hemma i hyllan tel . 08-511 77 661
/Juha _________________ Juha Grönlund Alfa 166 V6 , 156 V6 , 155 V6 , Ducati Monster |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1968 besök totalt |