Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Material val till rör chassi? | 3 besök senaste veckan (12410 totalt) |
Visst går det. Men det gäller att mycket noga veta vad man pysslar med för aluminium är ett ganska knepigt material. Det utmattas på ett helt annat sätt än stål (vilket i praktiken betyder att det får en mer begränsad livslängd) och olika legeringar påverkas på olika sätt av svetsning och liknande. Det är lätt gjort att materialet blir närapå "förstört" av värmen från en svetsfog. Till viss del kan man få tillbaka egenskaperna med rätt värmebehandling.
om bilen ska gatreggas så är det knappast lönt att fundera på alumiumram. SFRo gillar det inte, eftersom konstruktionen är så "svår" och ska det godkännas under några förutsättningar, brukar det krävas sådana överdimensioner att en stålram skulle bli lättare. Man vinner alltså inget på att bygga i aluminium i det fallet. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tack så mycket
Då förstår jag att det inte är något att fundera vidare på. Lite synd. Hade hoppats att det skulle gå, men ingen annan man läst om har använt sig av det så... Får man använda sig av CrMo rör vid SFRo bygge? Behövs certifierad svetsare? Hur mycket stakare är CrMo rör, mot vanligt stål? Några siffror? Vikten? Hoppas någon svarar en nybörjare många frågor, man vet ju inte så mycket än. MVH _________________ Fredic Hedqvst |
||||
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
CrMo är inte styvare än vanligt stål. Dvs ett chassi blir inte styvare av att byggas i CrMo. Det är konstruktionen som avgör hur styvt det blir. Om du konstruerar en rör-ram rätt (triangulerar etc) så får du mestadels bara tryck/drag i rören, och därför gör CrMo varken från eller till Däremot tål CrMo mera våld innan det deformeras/går av (sträckgräns, brottgräns), därav användningen i skyddsburar etc om man ligger så på marginalen i en kontruktion att man behöver CrMo för att det ska hålla så har man för små marginaler för att det ska kunna godkännas för gatbruk Använd vanliga svetsade precisions-stålrör se t ex http://www.begroup.com/sv/BE-Group-s _________________ Johan Lekås |
||||
Jag kunde inte sagt det bättre själv, Johan :-)
Man får bygga i "exotiska" material som chrome molly men räkna inte med att kunna "neddimensionera" bara därför. I ett gatbilsbygge är det oftast mest ekonomiskt och mest "bang for the buck" att använda vanliga stålrör av seg och god kvalitet. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||
Tanken är väl att tänka lite, så man får ett genomtänk chassi
Med Alu hade jag kunna tryckt in lite mer rör i konstruktionen, väger ca 1/3 av stål. Jag kanske behöver CrMo om det tål mer stryk, jag har aldrig kört på bana och jag tänker mig åka av efter nått varv om jag förstod dig/Johan rätt så vill man. Vid triangulering, uppnå endast tryck- och drag- krafter i rören. Sedan har jag en fundering till kloka. Vad händer om man svetsar fast plåt(ar) i triangeln, på strategiska ställen. Likt bild: Vad händer med styrkan? Vikten kanske stiger så fort att man inte ens vill tänka på det? I plåten kommer det att uppstå vridning? MVH _________________ Fredic Hedqvst |
||||
Kolfiber eller andra liknande material är svårt, det stämmer.
Det är inte givet att en aluminiumkonstruktion blir 1/3 lättare än en stålkonstruktion, om du ska ha tillräckliga marginaler för gatreggning. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
om man triangulerar fullständigt (dvs bara trianglar/pyramider) och bara för in krafter i skärningspunkterna mellan rören så blir det bara tryck/drag i rören. Nu finns det vissa praktiska problem med att göra en fullständig triangulering (man kan inte sätta rör rakt igenom förare/passagerare, motor...) men man kan komma nära. Nedan finns en länk till en tråd om triangulering etc Tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kjell Bodins inlägg i tråden (citerat nedan) sammanfattar mycket av vad man behöver veta eller tänka på när man ska göra sig en ram Länk till inlägget https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Johan Lekås |
||||
Tack så mycket Johan Verkar nyttigt!
om man gör lite extra fästen på motorn så kan man bygga in den i konstruktionen? om jag skulle använda mig av ALU, så hade jag tänkt att använda mig av grövre dimensioner och lite mer rör i konstruktionen för att få större snittarea. Tanken var väl inte så mycket lättare utan försöka bygga lika starkt med ALU som stål. Ska man använda sig av av fyrkantsrör eller rör? _________________ Fredic Hedqvst |
||||
Ska bilen gatreggas?
I så fall är det en mycket stark rekommendation att INTE använda aluminium. Speciellt inte om det bara är tänkt som "ballfaktor". I mina ögon blir det enbart svårare att bygga i aluminium jämfört med stål. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Du vet vad du pratar om Gustaf
Jag lyssnar på dig och säger länge leve stål, det blir ju lättare att göra, få genomfört så. Det är tänkt att reggas iaf, men det är några år dit. Sedan funderar jag över värme behandling av ramen. Är det något att rekommendera? MVH _________________ Fredic Hedqvst |
||||
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det dimensionerande för "svängbilsramar" är styvheten. Om man behöver utnyttja den högre hållfastheten hos en exotisk stållegering så har man alldeles för höga töjningar i ramen för att den ska duga som plattform för hjulupphängningarna. Alla stållegeringar har ungefär samma E-modul. Med detta som bakgrund så är det åxå väldigt svårt att åstadkomma en effektivare ram i aluminium. Densiteten är förvisso 1/3 av stålets men det är även E-modulen. Iom att det är styvheten som dimensionerar så åker man på att ta 3ggr mer av det 1/3 så tunga materialet. Man ska verkligen veta vad man gör för att lyckas med en lättare ram i aluminium. Det finns tillämpningar, men det är främst i skalkonstruktioner där optimal stållösning får så tunt gods att man får problem med lokal knäckning. Då kan man åstadkomma bättre resultat med aluminium.
->Gustaf: Hur ställer ni er till nissar som har koll och ger sig på exotiska material (kolfiber, alu eller nåt) , kommer med kompletta analyser, har rätt bakgrund osv. Släpps det igenom eller tvekar ni och vill ha överdimensionerat ändå? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Vi tvekar alltid och vill ha överdimensionerat om man använder exotiska material.
Men för den som verkligen kan bevisa att man vet vad man pysslar med, och kan backa upp med beräkningar etc. kan tvekan reduceras så att vi kan godkänna bygget, och överdimensioneringen kan minskas. Men det kräver som sagt att man har koll - inte bara på vad konstruktionen tål utan att man också har koll på vilka laster den kan tänkas utsättas för vid gatbruk. I det ingår även någon bedömning av hur tidens tand påverkar materialen. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Läs det som SaabJohan har skrivit om värmebehandling HÄR .
SaabJohan verkar kunna värmebehandling. Och det verkar vettigt att göra, om man kan, och tänker att köra bilen. Sedan måste det ju vara bra om SFRo gillar överdimensionerat. MVH _________________ Fredic Hedqvst |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Material val till rör chassi? | 3 besök senaste veckan (12410 totalt) |