| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är en 289?????
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (7290 totalt) |
om det inte hade funnits några Cobror.................
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Ja, alla är saliga på sin egen tro. I min egen lilla värld är 935 den värsta bilen som byggts för ett ändamål
Men klart man inte tackar nej till en vacker Cobra med en vass Hemi motor. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Volvo har ju en B36 V8
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
[/quote]
RING AMBULANSEN........ ......mitt hjärta slår i otackt........och jag börjar bli blå........
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Mäkinen skrev.....Fast is better than shiny,
cheap is better than fast......... Jag trodde att det hette............Bättre rik och snygg, än ful och fattig
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
RING AMBULANSEN........ ......mitt hjärta slår i otackt........och jag börjar bli blå........ [/quote]När jag tänker efter så är framvagnen ombyggd till McPerson med Volvospindel som bas också. Det sparade nog 130kg...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jag har en.........som jag fick gratis _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Grattis!! Du har fått ett styck antikt bojsänke!!
_________________ Karl Brag |
||||||
Hjälp.......jag orkar inte mer...........
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
oj......Jag missade detta inlägg. Ja....riktigt. Vi samlar ihop alla delar från mina påbörjade race- och gat-projekt......och hans racemotorer. Vi har delat på leksakerna i många år. Han kör ju inget själv. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag köpte en AMC-motor av Trenne för några år sen och det har gjort att jag tillbringat några kvällar på deras depåplats. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Hur mycket av grejorna som kommer från Trenne, vet jag inte......Jhonny var nog ganska självgående, med sina egna grejor. och det finns massor........... Tex. Elburgs fannycar Mustang..........."Dockvagnen" _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
http://www.mek.nu/racing/020526_nyko _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Motorn i M3 GTR har väldigt lite (om inte inget) gemensamt med M60-motorn. Enligt var jag har fått reda genom åren så är det enligt följande: BMW utvecklade en kortlagig, högvarvig V8:a för tyska DTM-serien, men med intåget i F1 så såldes denna motor vidare och hamnade i Audis DTM bil (ganska kul ). När BMW bestämde sig för att gå in i ALMS och sparka Porscherumpa så togs ideerna från DTM V8:an och användes till att skapa motorn i M3 GTR (sk 180 graders vev osv, låter som ett argt bi ). [BMW Finance i USA hade ju tävlat några år med PTG som team. Den S50/S52 motorn de åkte då räckte in till mot Porscharna...]
En inte allt för galen teori är ju att någon form av släkting till denna motorn landar i nästa M3:a _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Stämmer Johan, bara det att den motorn är LÅNGSLAGIG för LÅGA varvtal. Iaf från början. Över 90mm i slag men bara runt 72mm i borr. En kort, men ganska hög motor. De had problem med just höjden vid paketeringen. (Detta enligt Gunnar Dackevall på AMS.) Anledningen till denna udda lösning är varvstoppet på 7 500 rpm i DTM. Man sökte antagligen vrid istället för toppvarv och effekt. Rätten till motorn såldes till Mader, som är en gammal BMW specialist, med både F2 och F1-motorer på sitt samnvete. Då Audi inte ville/kunde/hade lust med att bygga en motor åt ABT, som driver och bygger DTM-bilarna, erbjöds de en färdig och fungerande motor av nämda Mader. 2002 satt det Mugen (Honda) motorer i Audisarna... Alltid lika roande att ta upp till diskusion blan Audifolk hehehe
Som sagt, man kan mkt riktigt byggd om motorerna efter hand. I ALMS drogs dom iaf till +8500rpm enligt Fredrik E. "Det var en riktig motor det! Tokresponsiv!" var hans uppfattning om den. Även ljudet i den talar för att man kortat slaget. Här krävs det forskning mao!!! okunskap är inte roande...
|
||||||
Tackar AL ! Sånt där är alltid kul att höra/läsa Å jag vet exakt till vilka jag skall vända mig !! :woot:
_________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||
|
Ja, jag mös gott när jag fick reda på detdär under säsongen 2001. Ingolstadtfolket tystnar så snabbt då...
Fast det har ju inte varit officiella fakta...och är väl inte idag heller. Men rör man sig i "rätt kretsar" och har för stora öron så kan man snappa upp ett och annat.
Nu blir man väl inte insläppt ngnstans mera...
|
||||||
Var det så det låg till?, har du någon länk med den information du beksriver?. Hade hela tiden trott från någon artikel att de byggde på M60/2 motorn?.
Man får böja sig för de bättre vetande forumrävarna. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är en 289?????
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (7290 totalt) |

