Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur litet batteri kan man ha?
1727 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Hur litet batteri kan man ha?

Bilen används bara för bankörning samt gatkörning till och från banan under sommarhalvåret. Mellan gångerna den används står den inomhus i garage. Dessutom är ju allt onödigt som kupéfläkt, elbakruta, innerbelysning mm bortrationaliserat som sig bör på en banbil.

Så till frågan: Hur litet batteri vågar man sätta i egentligen? Borde vara ett lätt och billigt sätt att spara runt 10 kg...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag har ett motorgräsklipparbatteri på ,tror jag, 24Ah.

Startar bilen "alltid" lätt så funkar det bra, gör den inte det så är det nog för litet.

_________________
Pär Hylander
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Hmm..

Lätt är nog att ta i då bilen kan bråka lite när den är kall. (Weber 45:or..) Du råkar inte veta vad ditt batteri väger?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Rikard Carlsson skrev:
Hmm..

Lätt är nog att ta i då bilen kan bråka lite när den är kall. (Weber 45:or..) Du råkar inte veta vad ditt batteri väger?


En alldeles färsk vägning på badrumsvågen, 7,4 kg. Man bär det lätt med en hand genom att ta med fingrarna tvärs över det, som en handboll.

Låter som en förträffligt MS/tomtek-objekt om ert tävlingsreglemente tillåter det utan en massa straff.

_________________
Pär Hylander
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Tack för snabbt svar Pär! 7,4 kg låter onekligen ganska lätt! Får ta en sväng förbi Biltema vid tillfälle..

MS/tomtek är säkert bra. Dock antar jag att du syftar på en viss orange BMW. Den är dock inte "vår" älskling längre. PM:a så kan jag berätta mer om du vill.

<-- Bilen som avses i detta fall..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
BLK930

Här sen Sep 2003
Inlägg: 37



Hej!

Jag har köpt ett litet racebcatteri till Ultiman. Batteriet väger endast 6,2kg och är helt slutet. JAg kommer inte ihåg vilket märke det är, men om någon är intresserad så kollar jag. Sist men inte minst priset - Endast 2300kr!

_________________
Porsche 911 TURBO -77
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



när dom byggde en Westfield på Discovery använde dom ett MCbatteri och det skulle tydligen räcka då dom inte använde så mycket ström....

( å då satt de all möjlig "lull-lull" som vindrutetorkare å sådant..)

_________________
MackeMaehlum
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Det har diskuterats innan (flera gånger faktiskt).

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3295&highlight=batteri

Det finns två aspekter på ett batteri i bilen. För det första att batteriet kan leverera tillgäckligt mycket ström för att orka dra runt startmotorn. Och för det andra att det skall orka dra runt den tillräckligt länge för att starta motorn.

Bäst, fast inte billigast, är litet specialbateri typ Hawker Energy Genesis. De klarar att leverera enormt mycket ström, men är små och har relativt litet energiinnehåll, typiskt 16Ah.

Vi kör en sådan i formelbilen, och startmotorn går mycket fortare på det lilla batteriet än ett stort externt batteri vi brukar koppla in för att starta bilen.

En startmotor drar typiskt 150A så med 16Ah kan man dra runt motorn i 16/150 timmar = 6,4 minuter. Borde räcka även för en sur förgasarmotor i -25 grader

Men billigt är det inte, runt 2000kr kostart de

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Den begränsade faktorn borde vara batteriets interna resistans som avgör hur stort spänningsfallet kommer att bli vid ett viss strömuttag. Har man ett batteri som kan leverera ordentligt med ström så att motorn lätt startar så lär man inte behöva så stort energiinnehåll om man inte använder bilen som bruksbil och är rädd för att bli ståendes någonstans.

Den interna resistansen varierar också beroende på temperatur och hur pass laddat batteriet är.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Sedan kan man ju ha med sig ett extrabatteri som ändå dumpas i depå med allt annat jox som har en tendens att få följa med.. däck + verktyg o dyl.

Kanske ett snabbkoppling/ställ så extra stora batteriet kan få följa med dom tillfällen det inte är rejs utan att man kör i gatbruk till affären/jobbet

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



Tidigare körde jag med ett riktigt racebatteri som väger 2,7 kg.

Pga pris/nytta så testade jag i somras att köra med ett Biltema 12 Ah. Det fungerade till min 1,7 förgasarmotor. Vikt under 4 kg. Origianlbatteriet väger 20 kg och sitter högt upp framför tyngdpunktscentrum.

Jag testade också en 5,5 Ah-batteri. Det gick inte...

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



hehe 5,5 det är inte långt ifrån vad moppen hade

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Daniel L skrev:
Jag testade också en 5,5 Ah-batteri. Det gick inte...


Detta var troligen för att batteriet inte hade tillräckligt låg intern resistans. Borde annars räcka till ca 2 minuter med startmotorn.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



borg skrev:
Det har diskuterats innan (flera gånger faktiskt).

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3295&highlight=batteri

Det finns två aspekter på ett batteri i bilen. För det första att batteriet kan leverera tillgäckligt mycket ström för att orka dra runt startmotorn. Och för det andra att det skall orka dra runt den tillräckligt länge för att starta motorn.

Bäst, fast inte billigast, är litet specialbateri typ Hawker Energy Genesis. De klarar att leverera enormt mycket ström, men är små och har relativt litet energiinnehåll, typiskt 16Ah.

Vi kör en sådan i formelbilen, och startmotorn går mycket fortare på det lilla batteriet än ett stort externt batteri vi brukar koppla in för att starta bilen.

En startmotor drar typiskt 150A så med 16Ah kan man dra runt motorn i 16/150 timmar = 6,4 minuter. Borde räcka även för en sur förgasarmotor i -25 grader

Men billigt är det inte, runt 2000kr kostart de


Med det batteriet så kör vi utan generator under en racedag (2*15 min träning, 15min kval, 20 min race), dock använder vi externt hjälpbatteri vid start i depån.

Vill minas att jag gav 1800 SEK på Inac i Malmö.

Tänk på att inte låta hjälpbatterier stå inkopplade längre än just själva startögonblicket annars kan det ena batteriet försöka ladda det andra och då kan bägge batterierna ta stryk.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur litet batteri kan man ha?
1727 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande