| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saabsther ss7 -07(100-200 4,1s på mantorp )
|
2 besök senaste veckan (202761 totalt) |
|
Fick syn på att jag glömt att rapportera ifrån bromsningen som vi var iväg och gjorde i höstas innan den puttades in för vintern.......
Det var egentligen ingen mening med bromsningen bara för att stilla nyfikenheten..... Resultatet blev ganska exakt som vi hade räknat fram innan men det är ju kul att veta iallafall..... Under bromsningen kördes bilen på e85 som vi inte har åkt jättemycket på under säsongen.... Har inte vågat köra det på bana pågrund av att fodrena i blocket kan ge vika..... Men med ett riktigt block så är ju det inga problem.... Målet med bromsningen var att knäcka 400 strecket för det är det ingen annan i sverige mig veterligen ännu som har gjort detta med en sån här motor och för det behövdes etanolen då turbon(Mitsu 19T) inte klarar att leverera tillräckligt på bensin för att knäcka gränsen...... Målet nåddes oxå 405,8 hk i motorn blev det...
Nu kan man ju jaga nästa nästa 100 pinne om man vill det.... men körbarheten och karaktären är allt på en stark motor funkar inte kurvan bra blir det bara skit och hjulen vill gå loss och det kan man ju slippa men än känns det inte som gränsen för chassit är nåt det känns inte som för mycket liksom.....
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
|
Nu har jag äntligen släppt planerandet och kommit igång lite knackigt med byggandet....
Drog ihop ett par nya övre länkarmar fram... Dom är ca 50mm längre samt att det är inbyggt lite mera caster än vad det var i dom gamla.. Sen så väger dom bara i runda slängar 975 g styck med uniballs och muttrar
Mot dom gamla blyklumparna på 1275g cirkus
Så nu är det lättat 0,6kg cirkus...
Ska gå på dom nedre imorn ska oxå förlängas med 50mm... En liten bild på dom nya vs en gammal
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
|
Re:
175hk räcker tycker jag
|
||||||
|
Re:
hmm... man kanske skulle ge sig på ett turbobygge iaf... med 405,8 hk i Speedstern (samma motor) så skulle man ju tillockmed kunna jaga små BEC-sjuor...
_________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Libell- det ska vi nog ändra på någon gång i sommar hoppas jag....
obs.. Ta med extra kalsonger det blir lite högre farter på rakorna
Fått ett litet paket idag så det kom av sig lite med nedre länkarmarna..
Var ju tvungen att måtta klämma och drömma lite.....
Nu är det slut med leksaksprylarna nu ska det dit riktiga doningar....
Viss skillnad i storlek och nu är det slut på flexandet hoppas jag .... men det vore väl attans om inte detta oket sveper ju runt på ett helt annat sätt.....
Satsade på lite större diameter oxå.... det gamla ser ju löjligt ut
Dom nya är även något tjockare.. Men det bästa av allt vikten kommer troligen inte öka nämvärt....
Satt för övrigt som en smäck i 15" tummarna kunde tillochmed haft ännu lite större utan bekymmer verkade det som när jag måttade.. _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
|
Re:
Den lär ju inte gå fortare i kurvorna för det
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Meldert- omdu är sugen på att veta lite mer ingående hokus pokus om spisgrejorna så är du välkommen...
Eller varför inte bygga en spis som dräper bec sjuor...... jag har lite bitar över ...
Har sett att du har många fina bitar liggandes ju...... Westfield- Hmm sant..... men det kommer senare ska försöka råda bot på det bekymmret oxå.... för det har verkligen varit ett problem det rätta greppet har inte funnits......
Det har ju varit icke justerbar camber bak med enbart lite camber som följd vilket inte är direkt att föredra.... Men som sagt det blir förändringar tyvärr är dom lite försenade dock....
||||||
|
Jaha det börjar väl bli dags att uppdatera lite även om det inte har hänt så mycket fysiskt tyvärr....
Det börjar kännas psykiskt påfrestande att inte göra något fysiskt på bilen men det ska väl trilla igång ordentligt snart..... Det är mycket planerande och räknande funderande letande och konsulterande.... Skickar iallafall in några bilder... Har gjort en adapter till oket och fått en aluminiumkrans som kommer fungera som bellhouse skönt att bara behöva göra ett plant... Bromsarna smiter ju in förvånansvärt lätt i 15"fälgarna trodde att det skulle bli lite mer trångt... nu när jag har sett hur dte blev så kunde man nog klämt in minst 320mm kanske tom 330mm
Sitter fint inuti fälgen tyvärr så spelar det ingen roll då dessa inte kommer att användas pågrund av att dom är för tunga samt smala inte bra på något vis förutom att dom enligt min smak sitter som en smäck på bilen utseende mässigt....
Spindlarna ser väldigt små ut mot skivan sen den där klena lilla styrpinnen ska vi inte ens prata om jag gillar den inte får väl se om man bygger om den det börjar ju bli mer och mer krafter ju mer man bygger vidare på chassit får man hoppas sen om man plockar på breda slicks så börjar det nog bli väldigt kritiskt..
Detta är ett lämpligt förfarande med balansaxlarna om man ska varva över 7000rpm:D
Det blir mycket man slipper när man fimpar av dom inte mycket kvar alls men man får svarva en hylsa som får jobba som plugg vid den inre lagringen så inte oljan läcker ut genom smörjhålet.. Den lilla biten sitter sen drevet till balans-vatten kedjan på så ma nkan inte ta bort den helt utan att köra en annan vattenpump..
Jag har haft diskussioner med våran snabba vän Samuel och vi har kollat vad det finns för dämpare som kan vara lämpliga.. Donkervoort körde med bilstein på sin snabba Nürburgring bil så dom blev vi lite sugna på då dom ju lär hålla måttet men dom sålde bara serier så då fick vi stryka dom från listan... Sen har vi kikat runt lite och funderat vilket har lett till att vi tror att vi bestämt oss för en dämpare av beprövat fabrikat dock med lite svettig prislapp... Men nu känns det ändå som det viktigaste att det fungerar bra och inte är färgglada prylar med häftigt namn...
Återkommer med mer info så fort det flyter på lite mer... Men en liten tanke vad tror ni om däck fälg dimensioner... Tanken är att åka 15" men det finns mer däck och kanske framförallt slicks i 17" men det känns som det blir galet med så stora dimensioner.. Vad tror ni kunniga om det hela?? _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
|
Hej igen snart är det väl dags att uppdatera lite men det står lite stilla i den fysiska konstruerandet mest lite knepigt planerande och ritande....
Jag behöver hjälp att hitta fälgar i 15x9" cirkus eller 15x8,5" kunde funka hjälpligt med..... En tanke slog mig kunde man kanske om man hittade en uppsättning bbs split köpa en lös bredare inre fälgbana eller är det olika bultcirklar på banorna?? Vad kan man använda sig av för något..... Snälla hjälp mig hitta på något bra...
||||||
|
Tipset du fick i den andra tråden om nascar fälgar, är det helt ointressant? Morgan Tennesmed har ju såna på sin Cobra, så du kan ju på nära håll känna och klämma på dem. Hört med Benke förresten? Han finns ju nu bokstavligen på ett stenkasts avstånd?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
|
Diket: Kvittar bultdelning och ET?
http://www.949racing.com/index.asp?P _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||
|
Jag hade Compomotive (OCX?) 3-dels split 15-tummare på gamla folkan. Dessa var oerhört lätta men också väldigt omtåliga. 11.5 tum bak och 9 tum fram tror jag att dom var.
Kika på deras hemsida, det kanske finns något som passar: http://www.comp.co.uk/wheels/wheels. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
P.P
Dom är för tunga det är enda amledningen till att jag inte vill ha dom..... billiga och allt är bra men sen om jag ska ha en bultdelning som gör att man kan ha något annat så blir det 5x5 1/4 tum vilket på normalt språk betyder 5x114,3 och då finns det inte 9 tum som jag vill ha utan bara 8 och 10 tum...... suck men vikten går bort med 15x8 är 23lbs(10,43kg) 15x10 är 25lbs (11,34kg) dte är inte ett dugg sportigt möjligen om man ska ligga och brottas med en betongmur varv efter varv... Scotte- Vill ha dom ja...... men dom kan inte leverera jag har pratat med dom får in i maj säger dom inte omöjligt att det blir såna sen men jag kan ju inte låta den stå på pallbockar tills dess...... Man kan ju inte lita på att dom kommer då heller någon tillverkar ju dom åt dom så mycket kan ju gå fel kan jag tänka mig..... Skulle ju sitta som en smäck annars... Jag är väldigt flexibel med et och bultcirklar då jag håller på och ritar hubbarna nu...... beepbeep- Jag får kolla på såna då kanske bra med vikten......tnx Någon som har några andra bra förslag som man kan ha missat.. _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
|
_________________ /Pär Nyman |
||||||
|
_________________ Jeremia Gadd Honda civic VT |
||||||
|
Fälgarna Vankel-Kalle har är snygga och 15"... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
|
||||||
|
Det har varit ett febrilt klurande på hur saker ska göras som har dragit ut på tiden sen har jobbet tagit ut sin rätt då jag inte varit hemma tillräckligt för att hinna med bilen helt enkelt...
Sen har krångligheterna kommit till en lite annan nivå som gjort att jag tagit hjälp av min gode vän och medhjälpares kunskaper.... Detta har resulterat i lite såna här grejor..... Dom är inte helt klara i real life än men det är under tillverkning.....
Fram hubb ny i Aluminium med anliggningen för fälgen inflyttad för bättre geometri samt fäste för bromsskivan.....
Bakhubb också med fäste för bromsskivan dock så är det lite onödigt med gods i hubben men det fanns inget jättebra sätt som vi tyckte lämpade sig att köra ur den på..... Notera också dimensionen på lagrena dom lär ju inte ge vika i första taget...
Mera Ritningsbilder kommer......
||||||
|
Bromsar
Hej Micke, jäkligt ball 7 du byggt kul med vidare modifieringar. De bromsok du kört med fram som du bytt till större, vilken modell är det och vad för skivdimention hade du dom till? om dessa ligger på en hylla och dammar kanske du vill sälja dem ist
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
|
Hej
Tnx.. kul att någon tycker det..
Jodå dom samlar damm det stämmer.... Wilwood dynalite är det som har suttit på bilen innan till 25x280mm skivor fram 280mm solida bak... Inga direkta planer på att sälja då jag snart samlat ihop reservdelar till en hel bil till
Men kom med ett bud om du vill men jag är inte så sugen på att sälja som sagt... tyvärr..
Mvh _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
|
Då kastar vi in några fler smådelar som är uppritade....
4-Linksfäste.... Det kunde dock varit lite mindre gods....
jaja både lättare och starkare än dom gamla.......
Stötdämparfäste blev väl ungefär så smäckert och lätt det kunde bli.... Nu har jag dragit på hemligheterna men det fortsätter jag med minst en dag till...
||||||
|
|
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saabsther ss7 -07(100-200 4,1s på mantorp )
|
2 besök senaste veckan (202761 totalt) |