Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio sport 2002. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
29543 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re: Bilder

wallnermike skrev:
kom på en sak hur ska man ställa höjden på bilen sen mäta från marken upp till tröskel eller från där gängorna börjar upp till "muttern"?

Ser riktigt bra ut det där thumbs up

Jag mätte och ställde in så som det står i instruktionen med benen lösa. Men det är förbaskat svårt att komma åt att mäta på det sättet när benen är monterade. Så jag kollade helt enkelt vad Bilsteins mått motsvarar om man mäter från undre låsringen ner tills där gängorna slutar på fjäderbenet. Det är lätt att mäta med baksidan av ett skjutmått. Kommer tyvärr inte ihåg vad jag fick det till.

wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Trådstartare
hur är det med att väga in bilen och justera efter det är det någon större vinst med att göra det lr?

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

wallnermike skrev:
hur är det med att väga in bilen och justera efter det är det någon större vinst med att göra det lr?

Jag skulle säga knappst på den nivå du och jag är med våra bilar. Har man en riktigt optimerad bil i övrigt med avseende på vikt/viktfördelning (typ tävlingsbil) är det tydligen väldigt viktigt. Men som sagt för dig och mig skulle jag säga att det är overkill av svåraste graden. Dessutom väldigt dyrt (tidskrävande) om du ska låta en firma göra det.

wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
wallnermike skrev:

Jag skulle säga knappst på den nivå du och jag är med våra bilar. Har man en riktigt optimerad bil i övrigt med avseende på vikt/viktfördelning (typ tävlingsbil) är det tydligen väldigt viktigt. Men som sagt för dig och mig skulle jag säga att det är overkill av svåraste graden. Dessutom väldigt dyrt (tidskrävande) om du ska låta en firma göra det.

BRA. var precis ett sånt svar jag ville ha

Clio sport -02
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Trådstartare
???

Med dom nya bussningarna följde en liten förpakning med fett/olja var på bussningarna ska man ha det?
Mellan yttre hylsa och bussning eller innre hylsa och bussning? eller helt enkelt överallt?

vore tack sam för snabt svar ska pressa i bussningarna ikväll.

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re: ???

wallnermike skrev:
Med dom nya bussningarna följde en liten förpakning med fett/olja var på bussningarna ska man ha det?
Mellan yttre hylsa och bussning eller innre hylsa och bussning? eller helt enkelt överallt?

Mellan inre hylsa och bussning absolut inte på de yttre. Man vill inte att bussningarna ska vrida sig tex. i bärarmen.

Du kommer säkerligen märka att de inre krängar bussningarna är ett litet helvete att få ihop pga. att original skruvarna är så korta. Mitt tipps är att du byter ut originalskruvarna mot längre skruvar det är svettigt nog att få ihop det trotts detta.

wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Trådstartare

Dignell skrev:
wallnermike skrev:

Mellan inre hylsa och bussning absolut inte på de yttre. Man vill inte att bussningarna ska vrida sig tex. i bärarmen.

Du kommer säkerligen märka att de inre krängar bussningarna är ett litet helvete att få ihop pga. att original skruvarna är så korta. Mitt tipps är att du byter ut originalskruvarna mot längre skruvar det är svettigt nog att få ihop det trotts detta.

ja det är ju klart att det ska vara mellan inre hylsa och bussning nu när jag tänker på det. kommer du ihåg vad det var för skruvar dom inre krängar bussningarna satt med har inte tagit bort dom än.

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

wallnermike skrev:
kommer du ihåg vad det var för skruvar dom inre krängar bussningarna satt med har inte tagit bort dom än.

Nej jag gör ju inte det, M6 M8 osäker. De vi använde var uppskattningsvis 40mm. Men jag är inte heller 100% säker på detta. Monterade för över ett år sedan och har inte haft anledning att riva sedan dess så det ligger inte superfärskt i minnet.

wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Trådstartare

Dignell skrev:

Nej jag gör ju inte det, M6 M8 osäker. De vi använde var uppskattningsvis 40mm. Men jag är inte heller 100% säker på detta. Monterade för över ett år sedan och har inte haft anledning att riva sedan dess så det ligger inte superfärskt i minnet.

då får jag kolla det själv när jag tar bort dom. tack för snabba svar.

Clio sport -02
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Trådstartare
var iväg och monterade bärarmarna i lördags han tyvär inte med något mer än det på grund av att jag inte hade pressat in metal hylsorna som sitter runt bussningarna tillräckligt långt så jag fick fila bort ca en millimeter på varje hylsa vilket tog lite tid.
sen när dom äntligen skulle dit så upptäckte jag att jag köpt fel bultar och muttrar för att skruva fast kul leden på bärarmarna. jag hade köpt M12 och det skulle vara m10 förutom den yttre bulten på högersida den var M12 och det var den jag mätt på för att veta vilken storlek det skulle vara.
Ska iväg till bilen idag igen så idag SKA den komma ner på hjulen.

/Mike

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

wallnermike skrev:
var iväg och monterade bärarmarna i lördags han tyvär inte med något mer än det på grund av att jag inte hade pressat in metal hylsorna som sitter runt bussningarna tillräckligt långt så jag fick fila bort ca en millimeter på varje hylsa vilket tog lite tid.
sen när dom äntligen skulle dit så upptäckte jag att jag köpt fel bultar och muttrar för att skruva fast kul leden på bärarmarna. jag hade köpt M12 och det skulle vara m10 förutom den yttre bulten på högersida den var M12 och det var den jag mätt på för att veta vilken storlek det skulle vara.
Ska iväg till bilen idag igen så idag SKA den komma ner på hjulen.

/Mike

Segt när det strular.

Men vad var det för fel på bultarna som satt där innan?! Den yttre är iaf en pinbult då den tror jag inte du ska ersätta med något annat. Jag är 100% säker på att det inte är asymetriskt original. Någon måste ha bytt en bult en gång i tiden på din bil. Det ska se lika ut på höger och vänster sida.

Hinner du få ihop kärran tills på fredag?

EDIT: När du kör bilen för första gången med nya setupen kommer du bara garva, den kommer kännas sjukt tight. Jag tyckte nästan det var obehagligt första kilometrarna.

wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:

Segt när det strular.

Men vad var det för fel på bultarna som satt där innan?! Den yttre är iaf en pinbult då den tror jag inte du ska ersätta med något annat. Jag är 100% säker på att det inte är asymetriskt original. Någon måste ha bytt en bult en gång i tiden på din bil. Det ska se lika ut på höger och vänster sida.

Hinner du få ihop kärran tills på fredag?

Bultarna som satt där innan var rätt så rostiga så dom ville jag inte sätta dit igen och muttrarna var lås muttrar och dom ska bara användas en gång.
Jag komm fram till att dom på vänster sidan hadde bytts någongång. Och på höger sidan så var den yttre(som var M12) ipressad i bärarmen den hadde som små splines längst in vet inte varför det såg ut så blev jätte förvirad när jag såg det

Ja till fredag ska den vara klar hoppas jag (men man vet aldrig saker har en tendens att gå fel när jag mekar )

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

wallnermike skrev:
Bultarna som satt där innan var rätt så rostiga så dom ville jag inte sätta dit igen och muttrarna var lås muttrar och dom ska bara användas en gång.
Jag komm fram till att dom på vänster sidan hadde bytts någongång. Och på höger sidan så var den yttre(som var M12) ipressad i bärarmen den hadde som små splines längst in vet inte varför det såg ut så blev jätte förvirad när jag såg det

Ja till fredag ska den vara klar hoppas jag (men man vet aldrig saker har en tendens att gå fel när jag mekar )

Precis den jag menar. Det ska vara den bulttypen på längst ut på båda sidorna alltså en i pressad bult med "splines". Jag skulle verkligen verkligen rekommendera att du använder original där. Det finns en anledning till varför det ser ut som det gör. Kan tänka mig att det inte får finnas något spel alls iom att det är stora påfrestningar och det säkert kan börja bygga upp glapp.

Kan tänka mig att den lokala Renault handlaren har denna bult på hyllan. Så åk du och handla dig en original eller motsvarande det är mitt råd.

EDIT: Glappar det upp kan du åka på att byta hela bärarmen, hur besvärligt det blir med TIG'ade Powerflex hylsor behöver jag knappast påpeka

wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:

Precis den jag menar. Det ska vara den bulttypen på längst ut på båda sidorna alltså en i pressad bult med "splines". Jag skulle verkligen verkligen rekommendera att du använder original där. Det finns en anledning till varför det ser ut som det gör. Kan tänka mig att det inte får finnas något spel alls iom att det är stora påfrestningar och det säkert kan börja bygga upp glapp.

Kan tänka mig att den lokala Renault handlaren har denna bult på hyllan. Så åk du och handla dig en original eller motsvarande det är mitt råd.

EDIT: Glappar det upp kan du åka på att byta hela bärarmen, hur besvärligt det blir med TIG'ade Powerflex hylsor behöver jag knappast påpeka

jag har för mig att jag testade med M12 i det hålet men det gick inte i får ta och köpa en sån "special bult" så jag har det om det passar.
går det inte att byta ut hylsorna med vanliga rör bitar med samma dimensioner?

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

wallnermike skrev:
Dignell skrev:

jag har för mig att jag testade med M12 i det hålet men det gick inte i får ta och köpa en sån "special bult" så jag har det om det passar.
går det inte att byta ut hylsorna med vanliga rör bitar med samma dimensioner?

Jo naturligtvis, men jag vet till att börja med inte om det är en standarddimension. Hur som helst känns det lättare att montera rätt bult för kanske max 40kr direkt än att köpa ny bärarm, tiga, måla greja och jävlas för massor av pengar när man i slutänden ändå får lov att köpa den där bulten för 40kr Jag skulle inte chansa.

wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:

Jo naturligtvis, men jag vet till att börja med inte om det är en standarddimension. Hur som helst känns det lättare att montera rätt bult för kanske max 40kr direkt än att köpa ny bärarm, tiga, måla greja och jävlas för massor av pengar när man i slutänden ändå får lov att köpa den där bulten för 40kr Jag skulle inte chansa.

ja självklart är det onödigt att chansa går det med "rätt" bult så kör jag med det.
angående hylsorna så var det mest så jag vet om oturen skulle vara framme.

Bara tre timmar kvar sen slutar jag och då blir det

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

wallnermike skrev:
Dignell skrev:

ja självklart är det onödigt att chansa går det med "rätt" bult så kör jag med det.

Sen blir det plocka dubb hela natten

Har du monterat krängaren än?

wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
wallnermike skrev:
Dignell skrev:

Sen blir det plocka dubb hela natten

Har du monterat krängaren än?

kanske ska ta med däcken till jobbet och göra det på rasterna
nej jag har inte monterat krängaren än tänkte göra det när bilen är nere på hjulen för då kan jag använda lyften.

Clio sport -02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Undrar om det är så bra att ha bilen stående på hjulen utan att ha förstärkningsplattorna på plats? Men du kanske har monterat de innre bussningarna redan?

wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
Undrar om det är så bra att ha bilen stående på hjulen utan att ha förstärkningsplattorna på plats? Men du kanske har monterat de innre bussningarna redan?

nej jag har inte gjort ngt med krängaren än bara tagit bort dom yttre bussningarna så förstärknings plattorna är kvar.

löste det där med bultar igår också renault säljer inga bulltar löst utan enda sättet att få nya bultar från dom är att köpa nya bärarmar med bultar i pressade. så det fick bli vanliga rostfria bultar så jag vet att dom håller.
och anledningen till att det var M12 på ena sidan och M10 på andra är för att det finns olika kul leder en sort med 10 millimeters och en med 12 millimeters så någon har helt enkelt köpt fel kulled till vänster sidan.

Edit: Fixade stavfel

Clio sport -02
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Färdig!!!

har tyvärr varit dålig på att uppdatera senaste tiden.
Jag hade ju tänkt få bilen klar till påsk men jag blev sjuk istället.
så det blev till att meka på kvällarna förra veckan istället.
bytte fjädrar och dämpare bak i onsdags förra veckan och i torsdags gick jag på bussningarna till krängaren.

Dignell skrev:

trots det tipset från Mårten så började jag med bussningarna på kvällen när allt var stängt så jag kunde inte åka och köpa nya längre skruvar och jag kan intyga att det var ett litet helvete att få dit orginal skruvarna.

Jag har även hunnit med lite annat små plock med bilen.
lagt igen hålet efter torkar armen bak och svetsat fast fästet till bateriet. så nu är bilen klar och påställd och redo för licens körning på fredag (24/4).

Bilder kommer så fort jag har hämtat kameran i garaget.

Clio sport -02
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio sport 2002. SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
29543 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande