Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Söker tipps på läroböcker i några fordonstekniska ämnen!
1121 besök totalt
HP
Gbg
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Jag letar runt efter ett par läroböcker i ett par specifika fordonstekniska ämnen men har inga tiltlar och hittar ingen studenbokhandel med nått vidare utbud!

Böckerna jag söker skall behandla följande ämen:

Antisladdsystem:
Beskrinving av funktion och hårdvara samt ingående beskrivning av singnalbehandlingen och beräkningar till dessa.

Väghållning / chassie dynamik:
Någont övergripande som innehåller bra exempel på avancerade konstruktion och beräkningsmodeller av allt från hjulställ till hela geometrin samt roll och svängning etc

Kaross:
Något som behandlar hållf beräkningar av självbärande karosser!

Det är alltså inga böcker på gymnasienivå ja söker utan literatur som används på universitet vid tex civilingenjörsutbildningar!

Någon här som kanske läst något liknade och har tipps på böcker eller bokhandlare!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Söker tipps på läroböcker i några fordonstekniska ämnen!

HP skrev:
Jag letar runt efter ett par läroböcker i ett par specifika fordonstekniska ämnen men har inga tiltlar och hittar ingen studenbokhandel med nått vidare utbud!

Böckerna jag söker skall behandla följande ämen:

Antisladdsystem:
Beskrinving av funktion och hårdvara samt ingående beskrivning av singnalbehandlingen och beräkningar till dessa.

Väghållning / chassie dynamik:
Någont övergripande som innehåller bra exempel på avancerade konstruktion och beräkningsmodeller av allt från hjulställ till hela geometrin samt roll och svängning etc

Kaross:
Något som behandlar hållf beräkningar av självbärande karosser!

Det är alltså inga böcker på gymnasienivå ja söker utan literatur som används på universitet vid tex civilingenjörsutbildningar!

Någon här som kanske läst något liknade och har tipps på böcker eller bokhandlare!

Förut kunde man någonstans på bosch hemsidor hitta ganska mycket specar på styrsystem för motorer, abs etc. Finns säkert kvar någonstans, vore nog en lämplig referenskälla.
Det är väl mer eller mindre infon en utvecklare hos tex königsägg behöver för att beställa ett bosch system och sedan implimentera det.

Stuttgart
Här sen Mar 2003

Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005

Finns en bok som heter "Motor Vehicle Structure - Concepts And Fundamentals" som går igenom hur man genom den så kallade SSS metoden (simple structural surfaces) kan räkna på självbärande karosser.
http://www.amazon.co.uk/Motor-Vehicle-Structures-Fundamentals-Engineer . . . .

Förutom det vet jag absolut ingenting om boken, har inte läst den själv (än) eller har några övriga referenser. Jag har däremot boken här hemma så jag kan ta lite fotografier på några sidor så kan du skapa en egen uppfattning.

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Allmänt banåkaforum
1121 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande