| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Tvätta bältet.
|
8574 besök totalt |
|
Tvätta bältet.
Mitt 6-punktsbälte börjar bli ganska skitigt och tänkte därför tvätta det. Är det kemtvätt eller bara att tappa upp varmvatten med lite tvättmedel tro? Nån som vet??
|
||||||
|
Åfan, men att åtminstonde dränka dom i vatten borde dom klara med tanke på att dom (som i min bil) ibland sitter i öppna bilar.
|
||||||
|
Re:
Lite vatten tål de säkert. Däremot gillar inte bälten långvarig exponering för solljus (UV-strålning). _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Däremot lär ju vanlig handtvål eller tvålflingor kunna vara ganska lämpat. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
|
Re:
Jag ställer mig tveksam till uttalanden där referens till kunnande och erfarenheter inte anges. Exempel: -"Såpa är inte att betrakta som "mild tvål"". Min reflektion (efter att för hand skurat 80kvm golv): Händerna blir mjuka, INTE uttorkade. Enligt vem och i jämförelse med vad är såpa ""omild tvål" avsett den specifika tilllämpningen -"rengöring bälten": Vänligen ange exempel där rengöring med såpa är sämre för bältets bevarade funktion och säkerhet jämfört användandet av tvål/mild soap. Jag säger inte att framförd information är felaktig och när man besitter kunskap måste man utöver (korrekt?)svare (ja/nej/bra/dåligt mm) också förmedla fakta. Fakta behövs för att de mindre vetande (såsom jag själv) skall förstå och acceptera informationen/svaret. Det är säkert korrekt information att såpa inte är mild tvål (det kan ju vara fakta) men samtidigt kan det vara fakta att såpa är bättre än tvål (för ändamålet i denna fråga) eller tvärt om. _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||||
|
Re: Tvätta bältet.
Skölj ordentligt efteråt så försvinner de mesta kemikalier skulle jag tro, gå på känsla och fundera över alternativet att inte rengöra alls och vad det innebär på slitage/livslängd. _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||||
|
Re:
Jag påpekar, som du även säger själv, bara att såpa inte det som menas med mild tvål! om man är ute efter det ska man använda tvålflingor eller handtvål. Jag har aldrig sagt att ett bälte blir förstört av att tvättas med såpa utan alltså bara att det inte är såpa som rekomenderas av Sabelt utan mild tvål. Det är lätt att rakt av förväxla det engelska ordet soap med såpa men det är inte samma sak! Man använder ofta såpa för att tvätta mattor och liknande så det borde kunna fungera även till tyget i bälten. Jag har dock inga bevis varken för att det fungerar bra till just bilbälten, eller för att det inte fungerar och riskerar att försvaga bandet. Det har för övrigt ingen annan som skrivit i tråden heller haft angående sina rekomendationer!!!!!! Huruvida dina händer blir uttorkade eller inte säger inget om ifall medlet är stark och potentiellt skadligt utan det handlar snarare om hur avfettande det är. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Tvätta bältet.
|
8574 besök totalt |