Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dator + GPS = Laptimer ? Mjukvara?
1, 2   >>
5660 besök totalt
AndersBackman
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Fattig student som man är så är jag ute efter en riktigt billig laptimer.
Jag har en bärbar dator och tänkte köpa en GPS-puck till den.

Vad finns det för mjukvara att använda? (till Windows XP eller Vista eller OS X)

Sverige
Här sen Aug 2003

Bra billig laptimer är Racechrono som funkar på nokias s60 plattform för mobiler

www.racechrono.com

Har kört med den förra året på banträffarna funkar kanon thumbs up

Bäst resultat får man om man skaffar en 5hz gps puck.

De flesta svenska banor finns färdiga att ladda ner thumbs up

man kan även köra prestanda mätning med den 0-100,80-120,0-201,0-402,100-200 & 0-1000m

Har man lämplig telefon (kolla vilka modeller som stöds på www.racechrono.com )

en 5 hz gps puck kostar ca 1000:-

Programvaran är gratis thumbs up

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Har man inte en nokiatelefon så får man nöja sig med det inte lika häftiga GPS lap timing http://www.gpslaptiming.com/ , långt ifrån lika bra men det är iaf gratis

5hz puck köpte jag för nåt år sen för typ 240 spänn på ebay inkl frakt. Vet inte riktigt läget idag med nuvarande dollarläge..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
fuzzion
Norrköping
Här sen Sep 2005

RaceChrono finns även till Windows Mobile nu. Förvisso beta men det funkade fint på min HTC S730.

http://www.racechrono.com/download/

Renault Mégane Coupé
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

om jag har en HTC TYTN 2 med inbyggd gps hur ska jag då ställa in vilken sorts gps det är, med Racechrono programvaran.
Var hittar man banorna?

Edit hittade själv

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Niklas L skrev:
om jag har en HTC TYTN 2 med inbyggd gps hur ska jag då ställa in vilken sorts gps det är, med Racechrono programvaran.
Var hittar man banorna?

Edit hittade själv

Finns att ladda ner från racechrono

Jag laddade ner dom direkt till mobilen när jag installerat programvaran

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

Jag hittade banorna efter en stund, men det tog längre tid att hitta var i telefonen dom skulle vara.

Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Men nu är jag inte intresserad av att veta vad man kan göra med en mobil (hade jag varit det hade jag köpt en iPhone och tankat Track Day).

Snälla, håll er till ämnet - vad finns det för mjukvara för dator (WinXP/Vista/OSX) + GPS?

Finland
Här sen Jul 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

RaceChrono

Vi jobbar med prototypen för Windows XP och Vista. Vi hoppas kunna publicera beta i juni.

Stockholm
Här sen Dec 2002

http://www.oakgps.com/ t.ex (hej åke)

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

Re:

djungel-Jim skrev:
http://www.oakgps.com/ t.ex (hej åke)

har det kommit någon ny version sedan 2002 som han skriver om på sidan ??

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
AndersBackman
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re: RaceChrono

tiki skrev:
Vi jobbar med prototypen för Windows XP och Vista. Vi hoppas kunna publicera beta i juni.

Härligt! Precis det jag ville höra!

oakgps känns onekligen som ett hobbyprojekt i dvala. Det som skulle vara intressant är nästa generation av mjukvaran, men när den dyker upp vette katten. Som sagt, senaste uppdateringen enligt sidan var för sju år sedan...

Växjö
Här sen Okt 2008

Tja!
Någon som vet om det finns/kommit något program som kan klocka varvtider med hjälp av Gps-puck och dator?

/Niklas

Der drüben
Här sen Dec 2002

Detta är inte officiellt men det finns en beta på en windowsversion av racechrono, jag testar den just nu men den verkar inte hundra i Vista (gjord primärt för XP tror jag) Håll ut lite så kommer det en skarp version känns det som.

Jag tror inte det finns någon officiell länk till windowsversionen men jag kan ha fel.

EDIT: det var officiellt ser ju nu

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Mjo här finns programmet för XP att ladda ner
http://www.racechrono.com/news/?p=118

http://www.racechrono.com/beta/RaceChrono_v1250_beta1_WindowsXP.msi

Men det är nog smidigare med en mobil eller en handdator. Man vill ju gärna kunna ser varvtiderna dessutom och det kan ju vara knepigt och rent olämpligt att montera en hel dator i siktfältet.

Jag kör Nokiaversionen med en 5hz puck och det fungerar utmärkt. Nog iofs det enda som funkar bra på den skittelefonen men det är en annan sak...

JaPe
Härnösand
Här sen Okt 2004

Hur gör man när en bana inte finns?
Mittsverigebanan är min hembana och den verkar inte finnas upplagd på RaceChrono.

nicke_kart
Växjö
Här sen Okt 2008

Schysst, Tack så mycket. Det roliga är att jag varit på sidan och tittat ca.300 gånger, men det är väl så när man är blind och lite kass på de stora språket.

Jo jag vet att det är bättre med en mobil men då jag nyss köpt iphone så var jag inte så sugen på att byta. Och varvtiderna kan man ju kolla i efterhand.

Tack iallafall, nu ska här provas.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

JaPe skrev:
Mittsverigebanan är min hembana och den verkar inte finnas upplagd på RaceChrono.

Du startar en ny "session" och "lap timing" som vanligt men istället för att välja en existerande bana väljer du "Create new" och sen kör du runt banan och lägger ut start och mål samt splittarna du vill ha. Det är rekomenderat att göra detta när det inte är andra bilar på banan så man kan köra runt i lugn och ro.

om du gör detta seriöst så kan du ladda upp banan på racechronos hemsida så andra kan använda filen.

JaPe
Härnösand
Här sen Okt 2004

Re:

Andreas Millbro skrev:
JaPe skrev:

Du startar en ny "session" och "lap timing" som vanligt men istället för att välja en existerande bana väljer du "Create new" och sen kör du runt banan och lägger ut start och mål samt splittarna du vill ha. Det är rekomenderat att göra detta när det inte är andra bilar på banan så man kan köra runt i lugn och ro.

om du gör detta seriöst så kan du ladda upp banan på racechronos hemsida så andra kan använda filen.

Tackar!
Ska göra ett försök.

AndersBackman
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

nicke_kart skrev:
Schysst, Tack så mycket. Det roliga är att jag varit på sidan och tittat ca.300 gånger, men det är väl så när man är blind och lite kass på de stora språket.

Jo jag vet att det är bättre med en mobil men då jag nyss köpt iphone så var jag inte så sugen på att byta. Och varvtiderna kan man ju kolla i efterhand.

Tack iallafall, nu ska här provas.

En iPhone är ju klockren att använda som laptimer. Jag kommer själv att köpa en iPhone 3GS (när den släpps den sista juli) för att ha som laptimer i främsta syfte. Det finns en del Apps som passar perfekt för sådana som oss, Track Day till exempel.

Växjö
Här sen Okt 2008

Re:

AndersBackman skrev:
En iPhone är ju klockren att använda som laptimer. Jag kommer själv att köpa en iPhone 3GS (när den släpps den sista juli) för att ha som laptimer i främsta syfte. Det finns en del Apps som passar perfekt för sådana som oss, Track Day till exempel.

Jo jag har tänkt tanken länge, dock verkar inte den inbyggda gps.en helt i form ännu, men det kanske har förbättrats i 3GS?

1, 2   >>
5660 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande