Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3515 besök totalt |
Valet står just nu mellan Ford motorsport högohmsspridare (42 lbs), MSD 50 lbs högohms eller MSD 96 lbs
![]() Kom fram till att kärran behöver ca 35 lbs (räknar med 440 hp, 8 spridare) dvs jag skulle kunna klara mig med fordspridarna... Priser: 96 ohmarna var begagnade och han ville ha ca 400 dollar för dem (hade suttit på 1300 hp V8 ![]() ![]() Vad tror ni? Hur pass mycket bättre är det med 2 ohms? 96ohm - blir det overkill (trimpotential!!! ![]() |
||
Rätt. Man ska inte ha överkapacitet på spridarna. Kommer man under 1ms så har man bekymmer med från tomgång. Stora spridare kan kräva dubbla spridare, där en liten står för lågfarten. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Jag tror att du har blandat ihop begrepp litegrann. ohm anger spridarnas elektriska impedans och har inget med flöde att göra. lb/hr betyder pund per timme och anger flödeskapacitet i vikt per timme räknat. cc/min betyder cm^3 per minut och anger flödeskapacitet i volym per minut räknat. MSD spridarna är med allra största sannolikhet lågohmsspridare. En uppsättning (8 st.) nya Ford 42lb racespridare kostar runt 4000 SEK + moms och frakt att importera från USA. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Beepbeep: fordspridarna jag tittade på var högohms modell (enl företagets beskrivning) och MSD modellerna var lågohmsmodell (art nr 2015 på MSDs hemsida)...
jag tog med flödeskapaciteten för att jag passade på att fråga om man tekniskt sett kan använda 'för stor' spridare... .... ..... vilket tydligen inte var någon bra ide då låter det som om fordversionerna är ett vettigt köp? De kommer att ligga och jobba på ca 83% av maxeffekt när man gasar på fullt... lågohmig spridare var 'snabbare'? för att fortsätta tankeverksamheten - Göran, intank och extrapump låter som en bra idé... hur kopplar man in det? Två pumpar på samma rör eller två rör som går ihop till ett? Hur får man pump två till att förstå när den skall börja pumpa? Jag var förresten också intresserad av bilder, glömde bara skriva det innan.. Får du inte upp dem här så kan du maila - admin@propontiac.com |
||
Man behöver 15% kvar av tiden mellan öppningstiderna för spridarna. Dom kan inte stå öppna hela tiden. Men det hänger ihop med varvtalet. Högre varv förkortar tiden. Lågohms ger en snabbare öppningstid som då koster mer slutstegskraft i ecun. När den väl är öppen så sänker ecun strömmen under tiden spridaren ligger öppen. Pumparna måste ligga paralellt. Man använder två steg i ecun som sköter var sin pump. Man talar om för ecun om den ska öppna på tändström eller tex ett spjälläge. Bilderna kommer. Fattas nått så fråga på MVH Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Just 85% får väl ses som en tumregel, t.ex. har väl Saab 9-5 Aero högre duty cycle än detta vid vissa lastfall. Borde ha att göra med spridarens nålöppningstid etc. Synd att det inte specas oftare. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Re: spridare/insprutningsfrågor
Här är bilderna. Bränslerälsen är svarvad ur fyrkantsprofil. Även hålen för spridarna är svarvade för en fin tätande och diametermässigt exakt mått. ![]() ![]() ![]() Göran Malmmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
det får bli fordspridarna är jag ganska inställd på..
om någon har invändningar får han tala nu (innan kl 10 fredag morgon), eller tiga för alltid! ![]() Jag räknar med att motorn kommer att ge 440 Hk vid 6000-6200 rpm... öppningstiderna på spridarna har jag ingen aning om (står inte) så jag misstänker att jag får hoppas på att det finns 15% kvar... ![]() Göran: Fina bilder! Vilken AN storlek har du på slangarna? |
||
Tackar. An 8. Men jag har extremt korta slangar. Dessutom sitter tanken på sidan, så det blir inga acc krafter. Köp 45 ibs/hr injectorer. Det passar. Är du inte säker på om Ecun har slutsteg så det räcker så köp högohms. Går du över 45, så måste du nästan gå på lågohm, eftersom dom klarar korta öppningstider bättre. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3515 besök totalt |