Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 11568 besök totalt |
Re:
Egentligen är det nog enbart när jag lägger i blinkersen som det blinkar onödigt mycket. Varningslampan för batteriet (?) börjar lysa och den stora varningslampan blinkar. Sen låter blinkersen ingenting och spaken är så sladdrig/diffus så man glömmer ofta blinkersen i. ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
På långfredagen bar det av till Sviestad för brorsan och mig. En premiär man sett fram emot hela vintern! Tyvärr gick inte Alfan så bra. På E4an upp steg tempen i motorn lätt oroväckande. Eftersom fläkten är kopplad till tändningen så började lampan lysa efter jag stannat för att tanka.
![]() ![]() När vi kom upp till Sviestad linade vi upp utanför i väntan på att rejsbilarna skulle köra klart. När vi skulle rulla in gick inte startmotorn på Alfan! ![]() ![]() Efter ett par långsamma varv där jag kände in bilen och banan började tempen bli alltför hög igen. Drog på värmen för fullt och på 75an är det verkligen stekhett på max! Hjälpte inte så mycket och rullade efter 3-4 varv in i depån. Konstaderade då att muttern till startmotorn lossnat igen. ![]() Tips på lösning på värmeproblemet mottages gärna! Utan att reta några diehard-alfistis känns det som att is:en blir den bil jag kommer att köra med på bana i fortsättningen. Av det lilla jag hann känna på Alfan så tycker jag att att BMWn går klart bättre. När det däremot är dags för söndagsutflykt på kurviga landsvägar vinner Alfan, svårt att säga varför, men där är den roligare än BMWn. Kan iofs va för att jag inte kört Alfan lika mycket. Lite bilder från fredagen: Lineup utanför banan. ![]() I depån. Plockade av grillen för att öka kylningen. ![]() E4an mellan Gränna o Huskvarna är fin på kvällen! ![]() Gillar designen från denna vinkeln. Med de mörkgrå r-däcksfälgarna ser den lagom rejsig ut. Fast med en sänkning fram skulle den se ännu mkt bättre ut. ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
nu sårade du en alfisti....
![]() Nä skömt o sido. Att värmen stiger kan bero på 3 grejor, kylaren är dålig, termostaten kärvar eller bladen på vattenpumpen tycker livet är jobbigt.... Min gtv6 (med samma motor som i din) gick lite varm p.g.a kylaren. Såg fin ut men jag bytte endån. det löste problemet för mig... att jämföra en 318is och en 75 2.5 är lite orättvist. du borde prova en ts med rätt moddar. Du kanske kan få åka med den lilla röda nån gång... Dock har jag aldrig kört en 318 så jag vet inte hur den är att köra... /Richard _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||
En 75 V6 med standard chassie är en tragisk upplevelse på bana. Den som säger att det är magiskt och välbalanserat behöver köra fler bilar.
![]() Byt kylare och kolla termostaten. Termostaterna är vrålkassa och kylarna verkar vara en problemkälla för vissa. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Är nog kylarn som är kass. Den ser okay ut, men det kanske är som ni säger att den är kass ändå. Tycker det tar ganska lång tid normalt innan motorn kommer upp i temp, så problemet är åt båda hållen. Kan det fortfarande va termostaten som spökar?
![]() Stämmer nog att TS-spisen är betydligt roligare på bana. Nån som vet hur mkt det skiljer i vikt? Helt standard är inte chassit på min, Bilsteindämpare och några sänkfjädrar bak sitter på, men det skulle nog behöva kompletteras med hårdare fjädrar och krängare runt om. Richard, jag antar gärna ditt erbjudande vid tillfälle! ![]() Anledningen till jag nog kommer satsa mer på BMWn är dels att den funkar bra på bana som den är nu, nästan helt original. Alfan kräver en del uppgraderingar och det är även krångligare och dyrare med delar. Med BMWn är det bara att gå in till närmsta BMW-handlare eller Meca motsv. Och då har jag fortfarande 'fel' motor samt växellådan som jag har lite svårt att komma överrens med. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Nästa gång du är i Linköping så kan du springa in på biltema och köpa ford sierra husvagnsfjädrar. Låter inte så rejsigt men det funkar faktiskt. Även om vissa kanske tycker detta är ett helgerån. (Jag har såna på min bil...)
om du tycker de blir för hårda så har jag mt steg 1 fjädrar liggandes.... /Richard p.s min clio är snabbare än min alfa, tror jag.. ![]() _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||
Kylproblem är inte vanliga på Alforna så något radikalt är fel. Att det tar lång tid att få den varm är normalt.
Med ett rätt inställt orginalchassie, fälgar och friska dämpare går en 75 V6a ganska bra men kränger. Ska man åka breda R-däck eller gatdäck funkar det inte. Då blir det till att mecka. Med R-däck krävs massor med jobb. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Kom till Alfa klubbens banmöte på gelleråsen 2 maj. Då skall jag köra ringtaxi med racerbilen (75ts) kör du sedan snabbare med BMW'en så skall jag äta upp mina bromsbelägg.
/benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Re:
Nu var ju iaf min jämförelse med orginalchassiet på 75an, det är ju en tragisk historia som vi alla nyktra flermärkesåkande människor vet. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re:
Biltema finns i götet också ![]() Morsans clio var snabbare än min alfa också ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Re:
Hoppas på kylarn, motorn är ju nyrenoverad så allt borde ju va fräscht där inne. R-däck vill man ju gärna rulla på. ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Re:
Gelleråsen är inplanerad och bokad. Ska absolut hänga med nåt varv i din 75a om jag får. Kul o se både spårval, bromspunkter osv och hur en racepreppad 75a går. ![]() ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Åker du R-däck med standardfjädrar fram funkar inget ting. Chassiet klarar helt enkelt inte det. Faktum är att det inte skiljer så mycket på varvtiden mellan R-däck och gatdäck i orginalstorlek eftersom chassiet inte klarar det.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
amen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re:
Vad menar du? Det är ju inte direkt så folk skriker att det är världens bästa bil utan brister här i tråden... ![]() Inte alla iaf. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag har provat på en helt orginal GTV6.... Har ju samma chassie, samt åkt massor med lätt moddad 75a och utan minst 30stavar fram och hårdare bak funkar det inte bra med R-däck.
Självklart är det inget fel på en alfa de är bäst, det säger i alla fall min gamle far och jag har inte provat annat ![]() _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
I förra veckan la plötsligt hastighetsmätaren av för andra(!) gången när farsan var ute med bilen. När jag köpte bilen funkade mätaren emellanåt för att till slut lägga av helt. Bytte då till ett annat mätarhus. Men nu gick alltså mätaren sönder igen! Är det nån mer 75/GTV-ägare som haft samma problem?
I alla fall, eftersom BMWn behövde ett nytt hjullager, behövde jag Alfan istället och en hastighetsmätare är inte fel att ha utanför banan. Skruvade därför loss överdelen av instrumentsbrädan som instrumenthuset sitter i för att se om nån kabel lossnat motsv. Har ju viss rutin på det så det gick ganska snabbt: ![]() Tyvärr kontakterna okay. När jag ändå hade kommit så här långt tänkte jag att det var lika bra att se om jag kunde fia oljudet från värmefläktet. Men det tog längre tid än väntat. Det var inte helt lätt att lista ut var alla skruvar och clips satt. Dessutom ville inte ratten släppa från rattstången. Efter att ha provat slägghammare ![]() ![]() Till slut kunde hela instrumentbrädan lossas: ![]() Värmepaketet var inte helt enkelt att öppna när man knappt kom åt att se men till slut så. Lite gamla löv hade letat sig in: ![]() Nu hade klockan hunnit bli mycket och blev det stressmek för att få ihop allt så att jag kunde dra till Göteborg med bilen. Inte helt lätt att hålla koll på alla olika skruvar i mörkret och självklart felade det i slutet ![]() ![]() Men till slut fick vi ihop det. Fläkten vart tyst ![]() ![]() _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 11568 besök totalt |