Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Biltransport / surrning / säkring
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (49274 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Lars Falk skrev:
Citat:
Ilagd växel är väl No-No ... växellådsras, trasiga kuggar etc....

Är detta fakta eller skröna?

Man lär få frakta den rätt länge på släp innan det händer nåt, sen kanske det blir en antydan till ljud.

BMW 330i -05
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Re: Biltransport / surrning / säkring

Tinsfci skrev:
Tord skrev:
jag har gjort som nedersta bilden, fast jag har spänt mot mitten av bilen, ger det någon praktiskt skillnad?

Enligt dokumentet "Föreskrifter om säkring av last på fordon under färd" som Lasse ovan länkade till så ska, citat "Surrning skall ges en riktning så nära vinkelrät mot lastplanet som möjligt":

Jag har också för mig att det är så man bör surra, även om vinklat utåt/inåt "känns" bättre spontant...

Det finns ju en del duktiga matematiker/ingengörer här som kanske kan svara på det?

(Sidorna 7,8 och 9 (av 28) är de som är intressanta att läsa i dokumentet)
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1978nr010.pdf

Jag inser just att jag ljög. Släpet är av typen att det är ramper med "ribbor" på, jag drar spännbandet rakt ner, runt en ribba och sen lägger jag spännaren så här:

Här är en dålig bil på lasten:

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Re:

KristianAE86 skrev:
Gustav Uhlander skrev:

Förklara lite nu hur du tänkte...
Du menar alltså att kompressionen i maskin har varit så hög att när bilen har rullat så har den dragit sönder lådan innan den har rört på maskin?

kuggarna rör sig mot varandra & slår till slut sönder dem.
En bekant som kör lastbil berättade detta & ser inget konstigt.

Ehmmmmm det där köper jag inte för 5 öre tyvärr.. Om du kikar lite på dom lasterna som en växellåda utsätts för så så borde du inse ditt misstag..

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Gustav Uhlander skrev:

Ehmmmmm det där köper jag inte för 5 öre tyvärr.. Om du kikar lite på dom lasterna som en växellåda utsätts för så så borde du inse ditt misstag..

jaja det är som vanligt du bara försöker dumförklara mig -
men jag är rätt van nu av alla er som tror ni kan allt.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Lars Falk skrev:
Citat:
Ilagd växel är väl No-No ... växellådsras, trasiga kuggar etc....

Är detta fakta eller skröna?

Hej Lars - detta är fakta från en granne till mig som kör biltransportlastbil.

Det är en stor skillnad på en växellåda där kuggarna rullar emot varandra när bilen körs -
än när bilen står stilla & gungar/vibrerar minimalt på ett flak. hur hårt man än spänner bilen så
kommer den att rör sig (om än så lite) Så jag ser inget som helst konstigt med detta uttalande.
Sedan är det ju heller ingen direkt olja som smörjer mellan kuggarna när detta händer.

Det hände min Toyota AE86 under 2005, bilen gick inte ens att rulla av flaket , utan fick lyftas av
med en traktor.

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Jag har också fått lära mig att inte ha växel i när bilen transporteras på trailer.
Det händer ibland att jag ändå har det, men oftast ser jag till att surra bilen säkert istället.
Helst om det handlar om en transport mer än runt kvarteret, vilket det oftast gör eftersom jag bor så avsiudes i förhållande till sveriges och europas racerbanor. (Stockholm är en riktig enslig avkrok... )
Jag tror iof att det mer handlar om ökat nötningsslitage på de kuggpar som står i ingrepp med varandra, än risken för ett ras. Lasterna som en växellåda är dimensionerad för spelar väl rimligen ingen roll i det fallet (nötning) ?
De gånger jag fått surra om under färd har jag använt mig av myndighetens rekommendationer för surrning av last. De gånger jag surrar i kors genom fälgarna och har förankringspunkterna motverkande mot varandra (oftast i centrum av släpet) har det aldrig släppt det minsta.
De år jag är som mest aktiv blir det väl ca 1000 mil med släpet.
Förr nödsäkrade jag med vinschen spänt i främre dragöglan. Men efter att två vinchar pajat helt i mekanismen pga att det som Kristian korrekt påpekar aldrig står helt stilla, så har jag numera den nödsäkringen med slak wire/bans. Efter det har min vinchar ne betydligt längre livslängd...

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Re:

KristianAE86 skrev:
Gustav Uhlander skrev:

jaja det är som vanligt du bara försöker dumförklara mig -
men jag är rätt van nu av alla er som tror ni kan allt.

1. Lägg fram fakta och inte "Jag har hört av min granne som kör lastbil" stället så är chansen större att du blir troddd...
2. Jag försöker inte dumförklara dig. Jag tvivlar bara på det som du säger iom att det är underbyggt av vad folk har sagt och att du inte har visat nån form av fakta ännu.
3. Som vanligt så stoppar du huvudet i sanden och skyller på alla andra. Vad sägs om lite självdistans? om det är någon som tror att dom kan allt så är det väll endå du?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

Jag ställer mig också mycket skeptisk till att du kan rasa en låda på det sättet, de mikrovibrationer du isåfall introduceras i lådan är en mikrofjärt i universum jämfört med normalt bruk.

Ett forodon som står på tomgång och vibrerar lite, är det därför det är max 1 min tomgång i många tätorter, det blir trångt med alla som måste bärgas bort pga lådras annars........

Kalix
Här sen Nov 2002

Tror inte lådan rasar men däremot är det inte bra för synkroniseringsmekanismen att lådan ligger och slår fram och tillbaka, speciellt dogringlådor gillar inte det.

Citera
Allmänt banåkaforum
Biltransport / surrning / säkring
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (49274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande