| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Lyfta innerhjul FWD
|
1153 besök totalt |
|
Lyfta innerhjul FWD
Jag har noterat att de snabba framhjulsdrivna bilarna som jag kör racing mot lyfter på innerhjulet bak. Jag inser också att det inte bara är bilarna som är snabba utan även den som spakar. Men det jag undrar är om det kan vara någon fördel att åka med innerhjulet i luften? Det ser ut som det understyr mindre för dessa bilar. och om så skulle vara fallet, att det är en fördel. Hur gör man då för att få till innerhjulslyft? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
|
Det är rätt enkelt. Idealet är när alla fyra hjulen har samma vikt att ta hand om genom kurvan. En framhjulsdriven bil brukar väga betydligt mer fram än bak.
För att framhjulen ska ligga i backen så lika som möjligt låter man bakvagnen som inte har så mycke last ta krängningen så mycket som möjligt och framhjulen får så jämn belatning som möjligt. Då monterar man hård fjädring/krängningshämmare bak och mjukt fram. Ideealet är när bakhjulet precis lyfter då är det perfekt för en "normal" framhjulsdriven bil. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
|
Har sett att vissa framhjulsdrivna bilar ser ut att vara lite lägre bak än fram, har det något med den här saken att göra?
Eller har jag bara sett i syne? _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
|
Det är för att flytta lite av tyngpunkten bakåt.
I och med att bilarna är lite framtunga och ofta lyfter bakänden vid tex broms eller krängning vill man kanske ha bilen lägre bak och få mer av viktfördelningen bakåt. _________________ Jocke Hellqvist. |
|
Fram kan ju sänkningen begränsas av att vinklar på länkarmar osv blir fel om man sänker för mycket men bak har man ju ofta någon annan form av upphängning som kanske tål mer sänkning så minskar man krängningen på bilen på det sättet. logiskt att sänka bak för att få mer fäste fram.
_________________ Jonas Bjerkemo |
![]() |
Allmänt banåkaforum
Lyfta innerhjul FWD
|
1153 besök totalt |