Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Rekord 24V -69
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21   >>
2 besök senaste veckan (165566 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Här har man inte uppdaterat på ett tag.

Har hänt lite iaf. Krånglade ut bilen ur garaget så den fick känna på lite solljus.

Dammig som bara den, får svabba av den lite kanske...

Sen började den låta en massa också...
http://attitude.mine.nu/bilder/Karlsson/Film/20090228.mp4
Funkar fint i VLC

Tyvärr fick Megasquirt för sig att stänga av motorn så fort den kom upp i arbetstemperatur, så det blev ingen provtur.
Måste justera kopplingen på nåt vis också, den tar väldigt högt upp. I värsta fall får jag riva ner lådan och ändra inspänningen på tryckplattan, i bästa fall räcker det med att korta eller förlänga tryckstången på slavcylindern.

Jonas Aegher
Umeå
Här sen Okt 2005

Snygg placering av attitude-loggan Anders. Nu saknar jag Passaten

Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Länge sen man skrev nåt här nu.

Igår var iaf jag och en kompis ute och körde en sväng med bilen. Efter lite trixande med en icke laddande generator och mer trixande med Megasquirt för att motorn inte skulle dö så bar det iväg.
Motorn går och låter ganska bra nu, en ventiltryckare som tickar på tomgång bara.
Inga läckage heller, lite oljesvett från tråget på ett par ställen men det hade jag räknat med efter allt svetsande.
Skapligt drag i spisen iaf, åtminstone känns det så. Kopplingen ville slira lite ibland, tror det beror på dåligt tillbakaflöde från slavcylindern. Kanske går att fixa med en grövre slang.

Det var värre med styrningen, jag trodde i min enfald att jag fixat till den nu men det har snarare blivit värre.
Massor med bumpsteer, Ackermann verkar ligga helt åt skogen och allmänt nervöst uppträdande på vägen.
Det går ganska bra med små styrutslag på landsväg, men så fort man ska vända bilen eller svänga lite snävare så börjar det hugga och hoppa i fram. Ackermann fenomen antagligen?
Jag skruvar nog tillbaka den gamla snäckan med kulmutter istället, då bör geometrin vara lite mer rätt iaf.

Det blir ganska kraftiga vibrationer när man kommer upp i lite fart också, kanske kan vara läge att justera pinjongvinkeln lite. Det skulle kunna vara däcken också, men jag kände ingen obalans i landsvägsfart (90-100). Hastighetsmätaren slår fel på 20 km/h också, så det är svårt att säga vilken exakt hastighet det är när vibrationerna börjar.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Idag skruvade jag loss kuggstången och skruvade tillbaka original snäcka med kulmutter.
Kuggstången väger 7 kg, snäckan väger 10 kg med alla stag.
Blev inte helt perfekt, men jag visste egentligen redan att det skulle bli lite konstigt.

Bilden visar högersidan av bilen, fronten är till vänster i bild.

Styrstaget är inte paralellt med undre länkarmen, så inre styrleden måste flyttas fram lite grann.
Den får inte hamna längre ner, för då stämmer den inte mot undre länkarmens fäste. Pilen visar lite galet.
Jag vill behålla yttre styrleden där den är för att få lite rappare styrning.
Vågar man svetsa i pitmanarmen på snäckan och hjälparmen? De är av smitt stål, så det går väl säkert att svetsa bra med pinne men frågan är om det är ok med SBP/SFRo?
Ett alternativ är att göra nån förlängare som skruvas i de gamla hålen, men då tar det väl evigheter att tillverka. Jag har varken kunskaper eller kontakter för sånt, det handlar dessutom bara om två detaljer.
Det får väl bli en tur till skroten först, så får jag se om jag hittar nåt som går att använda eller modda med enkla medel.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ska du svetsa är det klokt med en extra del, som du kan testa hur materialet uppför sig vid svetsning med. En provbit, helt enkelt.

/Gustaf

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Det är ett svetsbart material men eftersom det är tjockt så blir det lätt att det blir porer i o med att man måste fylla på med material. Man måste slpia till en V-form så man kommer till mitten. Jag har själv skarvat en pitmanarm men lät svetsoraklet Erlansson göra jobbet efter att jag gjort en fixtur för delarna.
MVH
Göran

Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
ok, tack för svaren Gustaf och Göran!
Får åka till skroten och hämta lite provbitar. Jag har även en komplett bil till som jag kan plocka från, så det råder inte brist på material.

Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Ska du svetsa i sånt gods bör det nog förvärmas och svalna av sakta efter svetsning i en ugn som du sänker tempen på gradvis under flera timmar.
300 grader är nog ganska lagom temp.
Svetsa det helst med en kraftig tig svets, det blir minst risk för skit och porer i svetsen då enligt min erfarenhet iaf.

mvh

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Krille_hlm skrev:
Ska du svetsa i sånt gods bör det nog förvärmas och svalna av sakta efter svetsning i en ugn som du sänker tempen på gradvis under flera timmar.
300 grader är nog ganska lagom temp.
Svetsa det helst med en kraftig tig svets, det blir minst risk för skit och porer i svetsen då enligt min erfarenhet iaf.

mvh

När jag svetsade topplock i gjutjärn så värmde vi topparna först med gasol. Vilade efter svets ned dom i en låda med mineralull att svalna i ett dygn. Vi svetsade upp kanalerna för att fräsa nya. Gjutjärn spricker betydligt lättare, men jag tror inte det är så stor fara med den här typen av smide, sedan om den skarvas på längden så är den ju fri att röra sig i sin längsriktning till skillnad mot en kanaldel i ett topplock. Skulle delen sitta fixerad i sina ändar så bleve det skillnad. Det kan naturligtvis bli internspänningar i den sektion som svetsas, men jag tror mer att trixet är att hålla hela svetsstället jämt varmt under svetsningen. Men givetvis kan man se till att det svalnar lite lungt. En saftig svets e naturligtvis bra, de e ju tjockt gods som skall hållas varmt.
MVH
Göran

Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Vi får se hur det blir, har jag tur hittar jag kanske nåt på skroten som passar utan svetsning. Känns inte som att jag har varken kunskaperna eller utrustningen för att klara av ett sånt svetsjobb.
Det finns ganska många bilar som har styrsnäcka, alla Opel Rekord och omega A/B samt diverse BMW, Mercedes och Volvo mm.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Nu har jag mätt och funderat ett tag, men jag blir inte klokare.
Har iaf ritat en fin bild med lite mått på styrstagen, det kanske är lite rörigt men jag hoppas det går att se vad det föreställer.
Äldre modellen är Rekord C från -67 till -71, nyare modellen är Rekord D/Commodore B från -72 till -75.

Sen tog jag lite kort också, svårt att få till bra bilder bara när bilen står på pallbockar.

Snäckans styrarm, inre styrleden och del av parallellstaget rakt underifrån.

Lite snett bakifrån/underifrån, ser lite knepigt ut men ratten är i samma läge som bilden ovan.

Inre styrleden sitter bra i höjdled jämfört med inre länkarmsbussningen, men det jag funderar på är att styrstaget blir kortare än länkarmen?
Jag hade en Rekord D för några år sen och upplevde aldrig styrningen som konstig på nåt vis, tyckte faktiskt den var väldigt följsam och fin.
Vore ju trevligt om det kunde bli lika bra på denna bilen, men det är svårt att få till det.
Jag vill ju gärna behålla de korta styrarmarna på spindeln också, för att få lite snabbare utväxling på styrningen.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Jag har insett att jag inte kan få fason på snäckan, det är alldeles för krångligt.
Så det blev helt enkelt så att jag skruvade bort snäckan och satte dit kuggstången igen.
Mätte riktigt noga många gånger innan jag bestämde mig, men nu sitter den rakt och fint.
Mätte även in så inre styrlederna sitter lika som länkarmsfästena.

Satte tre knutkors på rattaxeln för att undvika hugg i styrningen.

Sen blev det ett litet sidoprojekt med nya skivor bak. Har haft lite problem med att vissa fälgar skrapar i bromsoken, detta pga att jag använt Golf mk1 skivor som har väldigt liten inpressning.
Jag hade ett par Vectra skivor liggande som jag satte dit istället, hängde på oket och drog åt handbromsen.
Sen var det bara att mäta hur de nya okfästena ska se ut.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Har du kollat guppstyringen?

Hur blir ackeman med kuggstången?

Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Ska kolla imorrn. Spänna fast ett par plankor på fälgarna och hissa lite upp och ner borde funka?
Hade lite problem med bumpsteer innan, tror att jag hade för korta styrstag.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det gick inte så bra att mäta bumpsteer på bilen, pga det usla golvet i garaget. Men jag gjorde så gott jag kunde och kom fram till att hjulen svänger ut ca 3-5 mm vid 55-60 mm infjädring från max utfjädrat, sen svänger de tillbaka igen vid max infjädrat som är ytterligare ca 60 mm.
Tog loss kränghämmaren och skruvade ner fjädertallrikarna så lågt som gick för att få så lätt rörelse som möjligt.
Ska försöka bygga en ställning eller nåt så man kan få lite bättre precision, nu mätte jag mellan bromsskivan och in mot rambenet. Kändes inte så exakt, mätpunkten på skivan flyttas ju lite grann.

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Nyp fast en träregel...eller ett fyrkantsrör på bromsskivan...så att den sticker ut framför bilen...mågon meter.
(Kommer du inte förbi framskärmen....får du bygga någon listig sak...så det går fritt)

Luta sedan en Tex. spånskiva mot balken. Brädden på spånskivan ska vara ungeför som hjulet.

Sedan hissar och sänker du under bärarmen...utan fjader, med en domkraft.
Det är bara meningsfullt att mäta innom den rörelse som fjädringen kommer att ha i verkligheten.

Balken kommer då att glida upp och ner på spånskivan.....och har du bump-steer.....så får du en glipa mellan balk ock spånskiva.

Jag brukar ställa bumpen...så att det blir lite mer to-in vid infjädring. Någon mm.

Förstår du inte hur jag menar....hojta till...så får jag utvekla det....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
thumbs up
Det blir till att åka och handla sig lite spånskiva och ett par reglar så ska jag nog kunna snickra ihop nåt!

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Fick mina nya bromsoksfästen idag thumbs up Stort tack till Jakob Josefsson i Attitude som fixade dem åt mig!

De blev riktigt snygga, synd att de inte kommer att synas så mycket när skivan är monterad.

Monterat på bakaxeln.

Sista bilden visar var fälgen tagit i oket, riktigt störande. Det gick ju att lösa lite bonnigt med vinkelslip och oket är fortfarande tätt efter två år, men det ser ganska tråkigt ut.
oket blev lite lättare iofs...

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Bakbromsarna monterade och klara. Skivan är 270 mm och kommer från Vectra A.

Gott om plats innanför fälgen. 7x15 med ET 30.

Fick ett frestande förslag från garagekompisen också, så jag var bara tvungen att testa...

Detta är fram alltså.
Kan bli lite trångt, både mot fälgen och mot länkarmarna och lite annat.
Det är SEAT Cupra R ok, nån som fått in såna i 15" fälgar? Jag tänkte köra med 296 mm skivor från omega A sen när jag byter till fembultat.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Har ägnat mig åt lite kopplingsmek de senaste dagarna. Hade lite problem med att det slirade sist jag var ute och provkörde.
Iom att det är hydraulisk koppling så går det ju inte att bara släppa på en vajer, utan det krävs lite mer drastiska metoder.

Borra och kapa i svepet.

Släppa på skruvarna och schimsa ut tryckplattan 3 mm.

Kopplingen känns väldigt "rätt" nu efter luftning iaf, återstår att se om det funkar som jag tänkt.
Hittade en del matnyttig info på Sävarturbos forum, de har provtryckt lite olika tryckplattor bla en sån SAAB 900 turbo tryckplatta som jag har.
Med plant svänghjul och den schimsning jag har nu ska den ge ca 650-680 kg inspänningstryck.
Förut låg den på ungefär 450-480 kg om jag räknat rätt, så det var ju en viss skillnad.

Luftade bromsarna ordentligt också, nu känns iaf pedalen hyfsat stum. Lite flex i torpedväggen fortfarande, kanske får konstruera ett bättre stag där.

Byggde en toe-mätare också, blev en fyrkantsprofil med två strävor vinkelrätt mot den. Ett fast stopp i ena änden och mäta i andra.
Fick det till 0 i toe som bilen står nu, blir väl lite toe-out när man kör sen.

Funderar på att ta en liten nöjestur i helgen, hoppas på bra väder!

Våra race- och banåkarbilar
Opel Rekord 24V -69
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21   >>
2 besök senaste veckan (165566 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande