Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 -87 | - TILL SALU - | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (39083 totalt) |
De har tyvärr inte det. TROR att det doppar det i något bad innan lack för att få rent. Sen är det ju alltid bra att ha ett bläster-skåp om man vill blästra något mer. Bor mitt mellan Jönköping och Växjö. Far har vägarna förbi Ljungby på torsdag eller fredag, och sen igen på söndag. Du har inte lust att utföra arbetet? _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||||||
Hehee, usch nej! Däremot har jag ett annat förslag. Jag skickar PM! _________________ Peter Sternersson |
||||||||
Det blev ett litet sidoprojekt
Ringde en bekant som jag visste hade ett par oljefat över. Det slutade med att jag kom hem med en sån här Det har varit ett tvättskåp, för starka kemikalier (eller något liknande) Efter ett tag med vilkelkapen och en skrapa var det lite renare. Tänkte göra ett golv, som går som en tratt ner mot mitten. Ett galler där det som ska blästras ligger på. En dörr, men gummilist som håller tätt, en ruta och 2 hål för händerna. Vad tror ni? Har ni tips på hur man ska göra, så var inte rädda för att berätta _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||||||
Idag jobbade vi lite på bläster-skåpet
Vi kapade bort golvet. Gamla golvet ska ersättas av detta, har ingen bild på det, men det är helsvetsat. Sen gjorde vi en dörr _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||||||
Har börjat blästra fälgarna, även om inte skåpet är riktigt klart.
Vill få iväg dom på lack så fort som möjligt. 6p bälten är på väg in i bilen. Vart fäster man dessa lämpligast? Har ni ett par bälten över, tveka inte att höra av er _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||||||
Då har det hänt lite igen...
Fälgarna har blästrats, lackats och satts ihop. Hämtade från lack Började att polera upp bultarna som skulle in på blåkromatering. Ett jävla jobb, men resultatet kanon. Här är bultarna efter blåkromningen. Stort tack till ALVESTA GALVANISERINGSVERKSTAD som fixade bultarna medans jag tog lunch i alvesta. Igår gjordes en sista polering på fälgbanorna och fälgarna monterades ihop. kl 03.35 inatt var fälgarna ihopsatta. Nu ska det putsas bort lite silikon som kladdats, och sen ska däcken på! _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||||||
Seriöst sjukt läckra fälgarna blev, jag hoppas jag kan göra iordning mina lika snyggt innan sommaren!
Fick lägga pengarna på att laga lite rost isället.. _________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||||||
Skönt att dom är klara efter allt slit, däcken krängs på i eftermiddag! En fråga till "allmänheten"... Hur fäster jag 6p bälten bäst? Antar att det inte funkar att fästa i buren, då det inte går något "rakt" stag bakom. Hatthyllan? och i så fall hur? _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||||||
Alla anliggande ytor borstades/slipades och fick ett tunt silikon-lager (på båda sidor), sen i med bultarna och på med Loctite gänglåsning. Tänkte dra med momentnyckel, men hoppade det. Ville ha på däcken innan helgen. Drog så hårt så det kändes bra, hårt, men kunde dragit hårdare, men vill inte dra sönder något Bra svar va? Det som jag är mest förvånad över är att jag inte tappat bort någon bult eller mutter _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||||||
Så har jag också gjort! Men det konstiga vara att när jag hade dragit alla muttrar/skruvarna (korsvis) så kontrollerade jag alla muttrar en gång till och vissa gick att dra åt rätt mycket igen! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||||
För varje bult du drar så pressas silikonet ihop, och det gör att när du sen drar bulten jämte så kan du dra den lite längre. därför kan du dra bulten du drog först, lite till, den andra något mindre, den tredje ännu lite mindre osv... Hoppas du fattar Detta kan man göra varv efter varv, tiss du pressat bort allt silikon _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||||||
Jo, jag fattar. Men det var skruvar här och var och inte i någon ordning. Jaja, det blir nog bra! _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||||
Sjukt bra jobbat med fälgarna Har en svag gissning att vi inte får se dessa på banan, men kanske till och från träffen?
Ang Bältena, borra hål i hatthyllan i lagom höjd och sätt öglan där med godkänd bricka eller plattjärn bakifrån. Sätt dom med ungefär samma avstånd som mellan axlarna och inte för tätt så dom slår i varandra när du kör "hemma" med 3-punkt, störande ljud Hur var det nu, anmälde du dig till Mantorp? Annars ses vi senare kanske _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
||||||||
Skulle behöva ett par lätta banfälgar, men har inte hittat några som är snygga, lätta och billiga Nu sitter gamla r-däcken på. Körs både till, på och från banan. Tror jag är med på vad du menar med bältena, behöver man svetsa plattan där med? Anmälde mig inte till Mantorp, och inte till BMWSC över huvud taget, har ingen licens så tänkte boka när jag hade koll på licenskurs osv, men tyvärr blev det fullt för snabbt. Ångrar att jag inte anmälde mig Kommer garanterat till Anderstorp i alla fall! ligger nära och bra Men det gör inte att jag kan ligga och lata mig, ska till Gotland Ring med STACC 1-3 maj. Det som ska göras innan är att... Kapa/svetsa om buren lite och svetsa plattor i golvet. Lacka/måla golvet (om jag hinner) Montera 6p-bälten Kanske blir ny ratt och snap-off med. _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||||||
Brickorna till bältena är gängade och behöver inte svetsas, köps på "motorsport affärer".
Detta är ju en möjlighet, inget licens krav. Bara att skicka ett mail och se om där är plats kvar. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
||||||||
Skickade ett mejl, får se om det finns plats, och om det passar i planeringen
_______________________ Bilen står nu återigen på hjul! Äntligen! Bilen startade direkt, och jag hade nästan glömt hur härligt den låter. Körde de 500 metrarna hem, parkerade och njöt en stund av utsikten, sen hoppade jag in och tvättade bort resterna från asfaltsplattorna. Men den är långt ifrån klar än, men det närmar sig :roll: _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||||||
Märkte att det var lite dåligt med olja i motorn. så det är väl lika bra att byta.
Men vad ska man ha? bra olja till rätt pris, (och gärna var man köper det runt om Jönköping eller Växjö) När vi är inne på vätskor, vad kör man på för bromsvätska? samma där, bra, inte för dyr, och i närheten Hur mycket olja/vätska behöver man? (ja, jag är nybörjare) Börjar bli lite brått, första träffen på Gotland närmar sig _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||||||
ATE Blue racing är mitt tips, ca. 275:-/l och fungerar bra. Jag låter min lokala Mekonomen butik ta hem den. Finns lite överallt annars, Utzon.se, nioelva.se mm. Har kört den hårt i 3 år nu. Du ska klara dig med 1l, blue racing är dessutom, som namnet säger, blå i färgen så den syns mycket väl när man fått ut den gamla. Tomas http://min911.blogg.se _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 -87 | - TILL SALU - | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (39083 totalt) |