| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Låna transponder
|
1, 2 >> 2881 besök totalt |
|
Låna transponder
Srien jag kör kräver transponder. Jag har beställt men den är restad och kommer inte förens om 2!!! månader.
om det finns en vänlig själ som kan låna ut en till mig den 2 maj. Jag kan hyra en på plats men det kostar 500sek coh det känns lite surt när jag beställt en... ickad (at) lastplaceracing.se _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||||||
|
Re: Låna transponder
Håller med om att det låter mycket men är du säker att det kostar det för i bland är det så att man tar ut depositionsavgift som du får tillbaka en del av då du lämnar tillbaka den. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
|
Re:
Låter mycket fräckt får man fråga vem tidtagaren var? _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
|
Re:
Det finns ju en aktiv vilja att bli av med uthyrningsservicen så man saltar lite (de överlever klart fler än 6 tävlingshelger, eller ska man säga 10 för att ge lite hanteringsmarginal). Men får man inte veta om hyran i förväg så är det rätt surt. |
||||||||||
|
Re:
Borde kunna vara konkurrens skäl att fråga vid anlitande av leverantör vid arrangemang. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
|
Re:
Att skaffa egen är det enklaste sättet att få kontroll på en av alla småkostnader. |
||||||||||
|
Re:
det brukar göras upp i samråd med arrangören.... Och inget den tävlande kan påverka (oftast) men egna transpondrar är helt överlägset bäst...... för oss tidtagare.... Och faktiskt även för dom tävlande. för en fast transponder, kan inte tappas bort, lämnas in sent (det är en jäkla jagande ibland för att få in transpondrarna sent på söndagen) och spar pengar för tidtagaren (både inköp och hanteringskostnad) och framförallt är det mycket smidigare när man slipper hela den hanteringen med in och ut..... men det går inte att kräva på alla evenemang, så vissa får betala hyra och andra så ingår det för..... för att vara helt ärlig och så gör alla tidtagarna..... |
||||||||||
|
Re:
upps det där menade du väl inte eller ...... Ska det nu bli något om kartellsamverkan nu också aj aj _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
|
Re:
|
||||||||||
|
Re:
klart jag menade det...... fast något kartellsamverkande tror jag inte det är..... iaf inte medvetet.... Jag har tagit 500:- i hyra när jag kört SLC tävlingar och övriga tävlingar som t.ex 5papp som jag arrangerar så ingår det..... (som ju är mera budgetberoende än vad SLC är/var) sen vad andra tidtagare gör, är inget som bestämts tillsammans utan snarare att dom flesta tittar på varandras prissättning, på samma sätt som dom flesta andra branscher gör..... men vi ligger nog alla rätt lika..... och syftet med hyran för dom serierna som får betala hyra är faktiskt inte främst att få in pengar till tidtagaren utan snarare som ett medel för att FÅ den tävlande att köpa egen transponder , då hela tidtagningen blir betydligt smidigare och även då billigare (som i andra-skeendet ändå spar pengar åt den tävlande) iaf var det så för SLC........ |
||||||||||
|
Re:
Sen påstås det vara ont om kompletta transponderuppsättningar, det går ju åt några stycken till en sprinthelg med 250 ekipage. |
||||||||||
|
Re:
Det behöver ju inte vara så att alla åker på lånta fjädrar men att bestraffa prova på eller någon gångs åkare för det ....... är det inte till att skrämma bort........... _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
|
Re:
en väska med 32 hyrtranspondrar kostar ca 90.000....... så det är inte så många tidtagare som tycker det är ekonomiskt att ha 8 väskor för närmare 700.000 investerade..... så vi lånar av varandra när det är stor tävling..... Och när det går flera stora tävlingar samma helg så är det ett bekymmer |
||||||||||
|
Re:
vet inte hur andra gör för prova på.... men vi brukar bjuda dom..... däremot någon gångsåkarna fick betala...... där är det ju en helt annan frågeställning...... och dom åker ju "subventionerat" i en Serie..... för en serie är oftast uppbyggd ekonomiskt på att alla är med och betalar och arrangören slår ut alla kostnader lika på alla tävlingar..... Och någon gångsåkarna plockar ju ut russina oftast bara..... så dom borde betala mera än sådana tävlande som åker alla tävlingar under året. |
||||||||||
|
250x500:- = att en väska betald plus att jag kan montera dom för det som blir över.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
|
Re:
Det är ju inte alltid tydlig affärsdrivande verksamhet heller utan en cirkus med många gungor och karuseller. Det är inte alltid solklart vad som betalar vad. Med bara 40 ekipage under en tävling (ERC tex) är ju problemet och pysslet en barnlek i jämförelse och en väska räcker. |
||||||||||
|
Re:
tja nu är det inte 250 som behöver låna längre...... Och så många stora evenemang är det ju inte, att det skulle vara ekonomiskt försvarbart att köpa in så många väskor........ någon ska ju betala investering och denne någon blir ju isåfall dom tävlande. tidtagningen är nog en av dom "inhyrda" tjänster som är mest prispressat numera....... Om man tar i relation till vad arbetsinsatsen och vad sakerna kostat tidtagaren i inköp.... |
||||||||||
|
Re:
Jag har inte varit med om att tidtagning (extern) varit med och finnansierat någon tävling. Där emot varit nära att välta en hel förening. ERC föreningen har ingen för eller nackdel ekonomiskt av tidtagningen, då varje tävling sköts av den lokala arrangören som själv löser det med tidtagningen utan har bara vissa kvalitativa krav enligt sin kravspec. Finns under kvalitetsnormer på hemsidan. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||||||
|
Re:
Ta MSCC under SSM, där är det fyra funktionärer som jobbar heltid i tre dagar med enbart transpnderhantering. Det är fö den enda tävling jag har erfarenhet av där transponderhanteringen ses som en självklar service (och är inbakad i priset för alla). |
||||||||||
|
Re:
klart dom har en nackdel ekonomiskt..... dom får ju betala hyra av arrangerande klubb, även fast det inte är specad möjligen i ERCs kontrakt med arrangörsklubben men helt klart inräknad som kostnad ..... för ingen av dom klubbar som arrangerar ERC har egen tidtagning utan hyr in någon av dom "närbesläktade" tidtagare som finns. medans arrangörer som SLC, Porscheklubben mfl ägen sin egen tidtagning och inte betalar hyra per gång. För övrigt , om vi ska kasta en del brandfacklor..... det är en jäkla stor skillnad kvalitetsmässigt mellan vissa tidtagare....... kan ju vara värt för er tävlande att kolla lite på när ni misstänker att resultatet inte stämmer, för det gör det inte alltid då transpondrar fallerar och kunskapen på den bakom tidtagningsdatorn varierar kraftigt när det stökar till sig med krånglande transpondrar..... och att transpondrar krånglar, ja det gör dom.... Oftast på hyrtranspondrar som monteras fel, tappas in i bilen och konstiga saker händer ibland. |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Låna transponder
|
1, 2 >> 2881 besök totalt |