Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hockenheim, gamla sträckan
1 besök senaste veckan (1993 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344


Trådstartare
Hockenheim, gamla sträckan

Kikar på man Google Earth så är hela den gamla sträckan i skogen kvar, men på bilder så verkar mycket av bansträckningen uppriven. Nån som vet statusen på den?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Inte en aning. Men man får väl vallfärda dit och plocka med sej lite asfalt hem till vitrinskåpet!

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Är inte säker, men tror att gamla delen är uppriven och att det är planterat skog där...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344


Trådstartare

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Re:

RS 1800 skrev:
Buhu!!


Instämmer.
Den gamla banan hade iaf karaktär och mystik.
om än att det var mycket fullgas och lite sväng.
Men den nya är ju bara sväng och inte något "hårpåbröstetfullgasåka".

Synd att det blev så med den gamla delen av banan thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

Lillen skrev:
RS 1800 skrev:
Buhu!!


Instämmer.
Den gamla banan hade iaf karaktär och mystik.
om än att det var mycket fullgas och lite sväng.
Men den nya är ju bara sväng och inte något "hårpåbröstetfullgasåka".

Synd att det blev så med den gamla delen av banan thumbs up


Asfalten är definitivt uppbruten, frågan om träden har vuxit upp någonting?

Men när man ser skogen runtomkring så är det nästan så att man tror på skrönan om föraren som fick bryta och sedan gick vilse i skogen på väg tillbaks till depån...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

Lillen skrev:
RS 1800 skrev:
Buhu!!


Instämmer.
Den gamla banan hade iaf karaktär och mystik.
om än att det var mycket fullgas och lite sväng.
Men den nya är ju bara sväng och inte något "hårpåbröstetfullgasåka".

Synd att det blev så med den gamla delen av banan thumbs up


Låter inte som du fått prova nuvarande Hockenheims fulla slinga?
Kan meddela att det går undan rätt bra på väg ner till hårnålen där gamla ansträcknign nasluter från sin skogsutflykt. Iom att det kröker lätt hela vägen känns det lite spännande ändå tycker jag.
Dessutom är startböjen en kul utmaning, då det går att åka på rätt bra där om man törs.
Mantorp och Anderstorp, som brukar anses snabba här på hemmafronten, är klart långsamma miceky mouse tracks i jämförelse. Ringenrävarna gör troligen samma reflektion?
Men jag håller med om att Hockenheim, liksom alla moderna och moderniserade banor saknar den charm och utmaning som de gamla banorna bjuder på.
Spa är fortfarande en viss utmaning, men inte som förr innan moderniseringarna. Kan tänka mig att samma gäller för Nürburgring, även om jag bara kört där i modern tid.
Le Mans har sin mesta tjusning i det gamla partiet, som går på landsvägen, även om den ny sträckningen med sina svepande kurvor delvis är en körtekniks utmaning om man ska hålla pacen uppe.
Men landsvägspartiet Tertre Rouge-Mulsane-Indianapolis kl 02.30 på södnagsmorgonen mörker med lätt dis är iaf mitt livs bästa raceminne. Tvivlar på att det någonsin kommer att överträffas i mitt sinne.

Hade annars varit kul att få vrida klockan tillbaka och köra de berömda banorna i sitt ursprungsutförande en gång. De flesta banorna var ju rejält mycket snabbare än vad de är idag.
För några år sedan körde jag på delar av gamla Solitudebanan utanför Stuttgart. verkar också varit en kul utmaning. Undrar för övrigt hur Saxtorp och Kristianstads GP banor hade känts att åka på?
Hedemora går ju med någon enstaka kurva som undanttag att uppleva i stort sett som den var då.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Re:

Bosse L skrev:
Lillen skrev:
RS 1800 skrev:
Buhu!!


Instämmer.
Den gamla banan hade iaf karaktär och mystik.
om än att det var mycket fullgas och lite sväng.
Men den nya är ju bara sväng och inte något "hårpåbröstetfullgasåka".

Synd att det blev så med den gamla delen av banan thumbs up


Låter inte som du fått prova nuvarande Hockenheims fulla slinga?
Kan meddela att det går undan rätt bra på väg ner till hårnålen där gamla ansträcknign nasluter från sin skogsutflykt. Iom att det kröker lätt hela vägen känns det lite spännande ändå tycker jag.
Dessutom är startböjen en kul utmaning, då det går att åka på rätt bra där om man törs.
Mantorp och Anderstorp, som brukar anses snabba här på hemmafronten, är klart långsamma miceky mouse tracks i jämförelse. Ringenrävarna gör troligen samma reflektion?
Men jag håller med om att Hockenheim, liksom alla moderna och moderniserade banor saknar den charm och utmaning som de gamla banorna bjuder på.
Spa är fortfarande en viss utmaning, men inte som förr innan moderniseringarna. Kan tänka mig att samma gäller för Nürburgring, även om jag bara kört där i modern tid.
Le Mans har sin mesta tjusning i det gamla partiet, som går på landsvägen, även om den ny sträckningen med sina svepande kurvor delvis är en körtekniks utmaning om man ska hålla pacen uppe.
Men landsvägspartiet Tertre Rouge-Mulsane-Indianapolis kl 02.30 på södnagsmorgonen mörker med lätt dis är iaf mitt livs bästa raceminne. Tvivlar på att det någonsin kommer att överträffas i mitt sinne.

Hade annars varit kul att få vrida klockan tillbaka och köra de berömda banorna i sitt ursprungsutförande en gång. De flesta banorna var ju rejält mycket snabbare än vad de är idag.
För några år sedan körde jag på delar av gamla Solitudebanan utanför Stuttgart. verkar också varit en kul utmaning. Undrar för övrigt hur Saxtorp och Kristianstads GP banor hade känts att åka på?
Hedemora går ju med någon enstaka kurva som undanttag att uppleva i stort sett som den var då.


Haha mycket sant.
Har ju knappt betat av micke mus banorna i sverige ännu.
Men har kollat på rejsen som gick på gamla hockenheim.
Såg dem på tv när det fortfarande tävlades där.

MÅNGA banor är samma lika och ingen riktigt kul känsla att kolla på.
Tilke har säkert tillfört något men han har åxå tråkat till de stora banorna rejält!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Har för mig man brukar arrangera trackdays på Hockenheim. Kanske vore något med Golf GTI:n?
En tysklandstrip med bandag på Hockenheim, retrotripp till fots lägns riktiga Hockenheimslingan, besök på Porsche och Merca museumen i Stuttgart och lite god mat och dito maltdryck för att sedan avrunda med en trip längs Rehn/Mosel och några turistvarv på norslingan borde väl vara den ultimata semestern på kontinenten?
Att bara harva runt på ringen kan ku lätt bli enformigt gissar jag
En sådan vecka känns rätt kort, men kul....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Henrik Sirath
Kävlinge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 220



Re:

Bosse L skrev:
Lillen skrev:
RS 1800 skrev:
Buhu!!


Instämmer.
Den gamla banan hade iaf karaktär och mystik.
om än att det var mycket fullgas och lite sväng.
Men den nya är ju bara sväng och inte något "hårpåbröstetfullgasåka".

Synd att det blev så med den gamla delen av banan thumbs up


Låter inte som du fått prova nuvarande Hockenheims fulla slinga?
Kan meddela att det går undan rätt bra på väg ner till hårnålen där gamla ansträcknign nasluter från sin skogsutflykt. Iom att det kröker lätt hela vägen känns det lite spännande ändå tycker jag.
Dessutom är startböjen en kul utmaning, då det går att åka på rätt bra där om man törs.
Mantorp och Anderstorp, som brukar anses snabba här på hemmafronten, är klart långsamma miceky mouse tracks i jämförelse. Ringenrävarna gör troligen samma reflektion?
Men jag håller med om att Hockenheim, liksom alla moderna och moderniserade banor saknar den charm och utmaning som de gamla banorna bjuder på.
Spa är fortfarande en viss utmaning, men inte som förr innan moderniseringarna. Kan tänka mig att samma gäller för Nürburgring, även om jag bara kört där i modern tid.
Le Mans har sin mesta tjusning i det gamla partiet, som går på landsvägen, även om den ny sträckningen med sina svepande kurvor delvis är en körtekniks utmaning om man ska hålla pacen uppe.
Men landsvägspartiet Tertre Rouge-Mulsane-Indianapolis kl 02.30 på södnagsmorgonen mörker med lätt dis är iaf mitt livs bästa raceminne. Tvivlar på att det någonsin kommer att överträffas i mitt sinne.

Hade annars varit kul att få vrida klockan tillbaka och köra de berömda banorna i sitt ursprungsutförande en gång. De flesta banorna var ju rejält mycket snabbare än vad de är idag.
För några år sedan körde jag på delar av gamla Solitudebanan utanför Stuttgart. verkar också varit en kul utmaning. Undrar för övrigt hur Saxtorp och Kristianstads GP banor hade känts att åka på?
Hedemora går ju med någon enstaka kurva som undanttag att uppleva i stort sett som den var då.


Saxtorp kan du köra, tror inte det är så poppis att åka fullt där nu dock!


_________________
Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2
NS 7.28.4 BTG (Golf GTI)
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Re:

Bosse L skrev:
Har för mig man brukar arrangera trackdays på Hockenheim.

Visst brukar man göra det, men det finns ännu enklare lösningar: Touristenfahrten!
http://www.hockenheimring.com/Default.aspx?tabid=318

12 EUR för 15 min är riktigt prisvärt, Nürburgring tar 30 EUR för 20 min på GP-banan...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

Christian Eick skrev:
Bosse L skrev:
Har för mig man brukar arrangera trackdays på Hockenheim.

Visst brukar man göra det, men det finns ännu enklare lösningar: Touristenfahrten!
http://www.hockenheimring.com/Default.aspx?tabid=318

12 EUR för 15 min är riktigt prisvärt, Nürburgring tar 30 EUR för 20 min på GP-banan...


Mycket bättre idé! thumbs up
Det blir några varv innan tider är ute t.o.m.
Känns faktiskt rent av prisvärt. även om man får nöja sig med bruksbilen
Visste inte att man hade toursitenfahrt på vare sig Hockenheim eller GP slingan i Efielbergen.
Det kommer att uppskattas speciellt av de yngre medlemamrna i familjen, som tycker farsan leker för mycket själv...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Tack för ett mycket bra tips om Saxtorp. thumbs up
Då blir det till att göra en historisk expidition under semestern.
Konstigt nog har det hyrts ett sommarhus i skåneland vid tiden för SSM å Knutan, så det blir ju perfekt.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Hockenheim, gamla sträckan
1 besök senaste veckan (1993 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande