Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 28473 besök totalt |
Re:
Det är väl jag som står för film och bild, då Christian är teknikfientlig... ![]() Jag kan kolla i gömmorna vad jag kan frambringa. Kanske blir lite missvisande (missljudande?), eftersom det sitter kat-ersättare på den. Återkommer i ärendet! ![]() _________________ L-P Johnsson |
||||
Re:
L-p är ju min filmare så han borde ha några klipp som han sa.... Kan iofs spela in hur det låter med G-power slutdämpare, men det låter inte speciellt mycket. Men som alltid har det att göra med vad man har att jämföra med ![]() |
||||
Re:
Ja, snacka om... Nähh, inte jag heller, men det verkar som att det är som ett virus när det kommer till bur i bilen. I Helsingborg är de rätt kända för att vara petiga. Vet att Ängelholmarna är mycket bättre att ha att göra med. Det ska jag göra, kommer inom kort.... |
||||
Re:
Halojj ![]() Ja, det märks efter 5000 varv, den drar jämt nu upp till 8000. Ja, enligt osäkra källor verkar det röra sig mellan 30-50hk som faller bort. Det är samma som tidigare bilder i tråden. Det jag fick förklarat för mig av besiktningsmännen var att om man inte ändrat infästningspunkterna i bilen fungerar det med bur. |
||||
Re:
Det finns säkert folk som påstår annat, men under mindre gaspådrag så är det inga problem. Varvtalstoppet finns ju av en annledning. Nu vet jag inte om det gjorts något med min bil under tidigare liv i tyskland, men varv stoppet ligger på 8100 rpm. ![]() |
||||
Här är några bilder på ingreppet....
![]() Vanos avgassidan ![]() Magnetventiler avgassidan ![]() Lödning pågår ![]() ![]() Tummen upp för gott utfört arbete ![]() Packning lock för avgassidan ![]() Magnetventiler insug ![]() Filter för vanos |
||||
Re:
Heheheh, det är sant ![]() |
||||
Halloj Christian,
kul att det löste sig! Fabrikör Elpe är en höjdare utan dess like ![]() Glöm nu dock inte att det är min mastermekaniker. Viktigt att du kollar med mig så han inte är uppbokad på något sätt. Han har ju både min bil och sin egen. ![]() _________________ Helen Forsberg Sommar: Bmw E30 325iM -89 mtech2 Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd |
||||
Re:
Det inlägget rinner det smör om... ![]() _________________ L-P Johnsson |
||||
Re:
Hej Helenius Ja, det var skönt... Mmmm, han är född med lödkolven i handen ![]() ![]() ![]() Bara för att berätta hur det slutade... Slutet gott allting gott, bilen gick igenom ombesiktningen idag. Så nu är det bara att ösa på.... ![]() |
||||
Var ett tag sedan jag var här inne och uppdaterade. Men nu har jag en fråga om någon kan ha en aning om vad jag har för problem.
Jag lämnade in bilen på en verkstad lite utanför Helsingborg. Hade problem med värmen på oljan vid bankörning samt kopplingen vid bankörning. Oljefilterhuset byttes och förhoppningen är att detta fungerar. Nu är det så att verkstaden trodde att kopplingsproblemet hade med slavcylindern. Man bytte denna och ringde mig och berättade att bilen kunde hämtas. Lite senare påväg hem från arbetet så ringde verkstaden igen och sa att kopplingen inte fungerar som den ska. Fick alternativet att riva ner växellådan och kolla om den var rätt ihop satt eller byte av huvudcylindern. Ägaren var 99% säker på att det blivit något fel när jag oc L-P satt tillbaka växellådan efter det att vi bytt urtrampningslager osv. Växellådan togs bort och det konstaterades att det inte var något fel med vare sig kopplingen eller hur vi satt ihop den. Efter detta fanns det bara en sak kvar. Huvudcylindern skulle bytas. Den byttes och jag hämtade bilen. Den fungerade påväg hem men idag uppkom samma problem. Kunde endast med hjälp av styrka få i backen eller 1:an. Ringde tillbaka och skall komma "förbi" på fredag med den. Nu undrar jag vad kan problemet vara? Jag påpekade när jag lämnade in den att problemet uppstod när vi bytte till stålomspunna bromsslangar. Kan det vara slangen till slavcylindern som flexar? Är det möjligt att den flexar så mycket att detta kan påverka kopplingen? Tycker inte att jag fått tillbaka känslan i kopplingen sedan detta inträffade. Hoppas det finns någon som kan komma med tips. Nästa gång gör jag arbetet själv. För det är ju så man gör som amatör, byter sak efter sak för att försöka lösa problemet.... Trist att man ska behöva byta sak efter sak på verkstad och behöva betala, även om problemet inte blivit löst > ![]() |
||||
Tjo..
Jag hade ett liknanade problem på min... försvann efter jag bytte TILL stålomspunnen slang... För mig strulade det mest när jag hade lite bromsolja i behållaren (= beläggen ganska slitna) Har du bytt både slav och huvudcylinder? _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||
Re:
Tjenna! okej, känns lite bittert just nu om det hela har med det att göra... Ja, de bytte både slav och huvudcylinder. Kommer diskutera detta med dem under fredagen när det är tänkt att jag ska köra förbi med bilen. Det som stör mig är att jag påpekade detta för dem. Själv är nog bäste dräng ändå ![]() |
||||
Koppling....
Nu har jag bytt till en stålomspunnen slang. Nu är bara problemet med luftningen. Har provat lufta som vanligt med hjälp av koppling upp och ner, upp och ner samt släppt på luftnippeln på slavcylindern. Detta verkade fungera först men inte sen. Efter många om och men så tryckte jag upp bromsvätska via slavcylindern med hjälp av en oljekanna och slang. Kopplingen reagerade inne i bilen och påfyllnads burken fylldes. Trodde verkligen att detta skulle få ut all luft. Provade kopplingen men nästan samma resultat (dock lite motstånd). Tänkte att i och med att jag fyllt upp rör och slang hela vägen till behållaren så skulle det gå att lufta det sista med hjälp av kopplingstrampande och luftning på nippeln på slavcylinder. Döm om min förvåning att vid luftningen verkade det bara tömma röret och slangen från kopplingscylindern. Kopplingspedalen blev lika lös som den var när den var tömd på vätska. ![]() Någon som har ett förslag på vad man ska ta sig till? ![]() |
||||
Angående ditt problem med kopplingen så kan du prova att ta bort luftnings nippeln helt och låta det stå en bra stund se bara till att du har vätska i behållaren hela tiden. Om det inte funkar så försök att låna en broms luftare som drivs med tryckluft ock suger ut vätskan genom luftnippeln. Lycka till.
_________________ Esed Alijazovic Bmw 325Ix-89 Bmw 325I Touring-89 |
||||
Re:
Provade med en s.k bromsluftare. Kopplade den till kompressorn och försökte suga från nippeln på slavcylindern. Den verkar bara suga slut på oljan från kopplingscylindern. I och för sig lät jag inte den vara igång alltför länge. Men det känns som att oljan har svårt att passera hela vägen ner. Men det går att trycka bromsvätskan baklänges via nippeln hela vägen till behållaren. Fattar inget alls just nu. Det var inte så svårt sist vi luftade kopplingen. ![]() ![]() |
||||
Tror nog att du ska köra bromsluftaren en längre tid så kommer den att dra igenom vätska hela vägen men se till att det finns vätska i behållaren hela tiden. Broms slangen är den gjord efter orginalet eller e den längre än orginalet. Kolla så att alla nipplar är åtdragna och inte sitter snett så att dom dra luft.
_________________ Esed Alijazovic Bmw 325Ix-89 Bmw 325I Touring-89 |
||||
Re:
Den är lika lång som originalet. Nu är det klart eller vad man ska säga. Jag körde upp vätskan ifrån slavcylindern och hela vägen upp. Ingen luft i systemet. Men nu visar det sig att svänghjulet bla inte fungerade som det skulle. Skit samma, nu blir det sintrad koppling och lättat svänghjul. Beställt från staterna så förhoppningsvis tar det inte alltför lång tid innan den rullar igen. Snacka om att det blev en onödigt dyr säsong och inte fått mycket roligt för pengarna. Det sista kan väl iofs vara lite kul i allt elände..... ![]() |
||||
Hej Christian
När jag luftade kopplingen på min E36 så var jag tvungen att ta bort den helt från växellådan (det räckte inte med att vrida den så att luftnippeln var uppåt) . Med slaven demonterad kunde jag enkelt lufta kopplingen med hjälp av en "Luftman" som trycksätter behållaren (se till att ha ordenligt med vätska i behållaren då "utloppet" till kopplingsslaven sitter rätt högt upp på behållaren) , vinkla slavcyl lite så att luftnippeln pekar uppåt. När du luftat slaven så är du tvungen att släppa lite på luftnippeln när du skruvar tillbaka den annars får du inte dit den igen, men gör du det med lite tempo så kommer det ingen luft i systemet igen. ovanstående är skrivet med utgång från E36 men det borde väl se likandant ut på en Z3m? /Calle _________________ Calle Olsson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 28473 besök totalt |