Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 40, 41, 42 >> 27 besök idag (111807 totalt) |
Ny 80 mm luftmängdsmätare har kommit från Klasen (nästan halva priset mot Opel i Sverige) och även nya platina tändstift. Nu åker jag utomlands i två veckor och Chefsmek har lovat att försöka bli färdig tills jag kommer hem. Bara att hoppas på fint aprilväder!
![]() _________________ Lasse Alfons |
||||
Jag var förbi Chefsmek igår kväll. Konsulten undrade vem jag var. De kollade upp regnumret på bilen och jag fick identifiera mig som ägaren....
![]() Vi upptäckte en liten spricka i det gamla grenröret ![]() Nya turbon på plats, nästan färdigt ![]() Hoppas det går att åka lite i påsk ![]() _________________ Lasse Alfons |
||||
Kul att du forsätter uppgradera! Blir nog lite med min imorgon men mest service.
Har ett nytt motorfäste liggandes här hemma, tog ett extra när jag beställde så är det det som fattas för att du ska ut och köra i helgen så är det bara att höra av sig. _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
Re:
Tack, men det är redan beställt. Skall komma på måndag. Din hardtop ska jag försöka få hem till påsk ![]() _________________ Lasse Alfons |
||||
Re: ERNIE
Aha! Min process mot mig själv fortsätter! Chefsmek hittade ett glapp vid växelföringsannordningen på växellådan, i det hålet där verktygspinnen sitter på bilden ![]() När vi hade ur växellådan för två år sedan, så hade vi lite problem att justera in växlarna igen. Samma problem uppstod denna gången, där 3:an och 4:an enkelt går i, men 1:an och 2:an är svårare att justera in. Efter att ha borrat upp hålet och satt i en byssning(som också går att byta om det skulle bli glapp igen), så lirar det mycket bättre. Hoppas att det inte SKA vara glapp där, men som vi kunde se det så rörde det sig om slitage. Nya och större luftmängdsmätaren är också snart på plats. Chefsmek har svarvat fram koner ![]() Ska ev provköra lite ikväll ![]() _________________ Lasse Alfons |
||||
Re:
Inte i dagsläget. Var ju förbi Stephan med boxen för några månader sedan. Får se om det blir en tur till Tyskland i sommar, men jag tror inte jag får tid till det. _________________ Lasse Alfons |
||||
Re:
ok! Lite spänd (och avis ![]() //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Vi har fått ihop bilen nu, men det finns luft någonstans i systemet. Bromspedalen är svampig och tar först riktigt efter två tryck på pedalen. Har man då bromsat och sen ska växla, så skrapar växlarna. Alltså tar inte kopplingen riktigt på grund av tryckfall/luft. Då kopplingen är ett eget system som endast tar olja från bromsvätskebehållaren, så är detta mycket konstigt. Chefsmek jobbar på det, men tips emottages tacksamt!
_________________ Lasse Alfons |
||||
Vi har luftat systemet nu. Bromsarna är OK och kopplingen kopplar ur som den ska. Men... skrap vid nerväxling till 3:an och 4:an. Uppväxling går bra. Chefsmek har börjat med att plocka ner lådan igen...
![]() Vi får öppna lådan och titta igen. Vi har stoppat i en Quaker State olja denna gången, men vi tror inte att det kan vara den som ställer till det. De andra växlarna fungerar bra, så tyvärr är det nog något mekaniskt fel. _________________ Lasse Alfons |
||||
Re:
Vanlig luftning. Men då systemet aldrig varit tömt, så är sannolikheten att det skulle finnas luft i enheten ganska liten. _________________ Lasse Alfons |
||||
Re:
Växellådan sätts ihop i dagarna, så vi har inte kunnat testa ordentligt ännu. Vi saknade en lagerbana som var lite knepig att få tag i, så därför har det dröjt. _________________ Lasse Alfons |
||||
Vi har tyvärr inte fått rätt på växellådan. Den ska nu tas isär en fjärde och sista gång, annars får det bli till att leta reda på en bättre begagnad. Från början var det tvåans synkring som var kass och därför byttes synkringssatser för 1:an och 2:ans växel. Men när vi satte ihop lådan, så skrapar det på 3:an och 4:ans, värst vid nedväxling - trots att delarna ser hela och fina ut. Några delar i synkringssatserna på 3:an och 4:an snurrar antagligen inte helt fritt som de ska göra, så nu har jag beställt synkringsatser för de två växlarna också. Hoppas nu att det löser problemet annars....
![]() _________________ Lasse Alfons |
||||
Vad härligt!
![]() Skulle gärna åka med engång för att få känna skillnaden mot min. _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||
Re:
Svårt att säga, jag skulle vilja testa den i en sådan där apparatur... Allt är ju enligt Klasens uppgifter. Tidigare skulle det vara runt 255-260 hk, men det var mätt med Klasens gamla testapparatur. DEN setupen säger han idag, med ny testbänk(Dynojet 224xLC), ger 245 hk. Och nu ska detta ge ca 275 hk, dvs 30 hk mer än innan. Krångligt så det förslår... Skitsamma, den rör på sig ![]() Tror det programmeringen från Stufe 4.0 på Stephans hemsida som han har stoppat i. _________________ Lasse Alfons |
||||
NordicUhr i Norrköping har en Rototest effektmätare. Sedan lär även ChipCenter i Växjö ha någon form av rullande landsväg, vet dock ej vilken sort.
Länk till NordicUhr; http://www.nordicuhr.se/main.php?page=dynotest _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 40, 41, 42 >> 27 besök idag (111807 totalt) |