Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1592 besök totalt |
Re: Raceförsäkring
http://www.competition-car-insurance _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re: Raceförsäkring
Tack! Jag väntar på en offert därifrån. ![]() |
||||||
Re: Raceförsäkring
Jag såg en prislista en gång, premien för ett race var i storleksordnignen 10% av försäkrat värde.... Antagligen överpris men ger väl ändå en hum om kostnadsnivåer. _________________ Pär Hylander |
||||||
Finns det någon tävlingsbil som inte bucklas?
Vi biter i det sura och betalar när det uppstår istället för att betala försäkringsbolagens schablonmässiga kostnadsreservering samt vinstpålägg, Har oxå sett prislappen, rätt duktig premie för den 993RS jag räknade på. om vi körde oförsäkrat och lyckades hålla oss på det svarta utan närkontakt under ett race så finansierade det reparationerna för eventuella skador under nästa race. Vi kör en oregistrerad bil som repareras nödtorftigt under säsong och får en ordentlig genomgång hos plåtverkstad (25 tkr) efter varje säsong. Visst, lite fälgar, styrleder och bärarmar går oxå. Men, that racing ![]() |
||||||
Det låter vettigt, och på rejs så är folk (person) försäkrade genom sin licens.
Det stora försäkringsglappet verkar vara på banmöten arrangerade av klubbar som inte följer SBF's regler. Jag håller själv på att undersöka möjligheten att försäkra sin banmötesbil, men det är snårigt (dels för att många försäkringsbolag ändrade tolkningen till 2003, fler verkar följa efter 2004) , väntar på en offert från ovanståpende försäkringsbolag för "track day" bilar. På rejs så är det förhoppningsvis killar som vet vad som är fram och bak på en bil som sitter bakom ratten i bilar som drivs av team som kalkyleerar med skador och bucklor. en helt annan sak är det när ngn nybörjare (jag) missbedömmer en situvation och sätter min bil i någons högblanka ögonsten, eller ännu värre familje/tjänstebilen med lån på som används varje dag till och från jobbet.. Då är man i skiten på riktigt. Nu är detta lite OT eftersom det handlar om trackdays och inte rajs, men ändå.... tänkvärt.. _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||||
Småskadorna behöver man kanske inte bry sig om men vem skulle betala om någon totalsmällde bilen, teamet eller föraren? Vem betalar om man smäller pga ngn annans misstag? |
||||||
Småskadorna behöver man kanske inte bry sig om men vem skulle betala om någon totalsmällde bilen, teamet eller föraren?
Vem betalar om man smäller pga ngn annans misstag?[/quote] Vi har gjort det enkelt för oss och har ett solidariskt betalningsansvar oberoende av hur skadan har uppstått. Vår tävlingsbil är bolagiserad och förarna är delägare i bolaget. Till nästa säsong är vi i dagsläget 1 förare kort och kanske tar in en extern förare alt delägare, då kan det medföra en förändring. Att ge sig ut på en tävlingsbana med andra galningar medför att sannolikheten för skador börjar närma sig 1. Kamrat smällde på Mantorp, det gick loss på 125tkr, mindre skoj. Det gäller att teamet har diskuterat igenom hur hantera de kostnader som uppstår pga närkontakt. |
||||||
Med en dyr racebil kan det bli väl så dyrt även om man delar på det men alla måste naturligtvis göra sin riskavvägning och jämföra det med kostnaden för en försäkring. Nu vill jag dock mera ha information om försäkringar snarare än diskutera ifall man skall ha någon eller inte även om det också är intressant. |
||||||
Vad vill du veta?, jag har lite kunskap efter ha hjälpt Competition Car Insurances med svenska riskbedömningen. |
||||||
Jag är egentligen ute efter ungefär vad det kostar samt vilka villkor som gäller. |
||||||
Utan att ta det för säkert.... jag har ju slutat jobba tillsammans med CCI eftersom dom höjde premierna för mycket för mitt tycke. Vilket gjorde att kunderna slutade att köpa. Men jag förmodar att det är 70.000 Euro bilen är värd.... Då brukar man ha en självrisk på ca 10 % och premien för ett 4h lopp på Nurburgring tror jag ligger i 11-12% läget och premien för 24h lopp på Nurburgring tror jag ligger i 17-20% läget... Sen går det inte att köpa försäkring för hela året på en gång.... däremot om du åker skadefritt brukar man få 20% rabatt efter 4 gånger.... Och om du Claimar en skada så ökar premien kraftigt direkt till nästa gång. För övrigt så gäller försäkring på alla sorters skador oavsett om du är vållande eller någon annan är det. |
||||||
har för mig att dom inte ersätter drivlineskador dvs motor/vxll/slutvxl.
var det inte så fredrik?. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Dom enda jag vet som gör sådana är Competition Car Insurances..... Och det är ju billigare med försäkring till förarkurser/test/banträffar än till tävlingar men billiga är dom inte..... fast allt är ju relativt, det är ju klart billigare än en skrotad bil utan försäkring..... Men räkna med att premien lär ligga på en 3-5% av värdet på bilen.... dvs om bilen är värd 200.000 så är premien 6-10.000 per gång.... |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1592 besök totalt |