Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (89994 totalt) |
Re:
Det finns ju dom som har tagit av ett fungerande K-jetronic och har det liggande i en byrålåda om du vill köra med k-jet och ditt strulade. Min bror borde rimligtvis har ett K-jet liggandes men jag vet inte om det är till salu. Det går ju att knåpa ihop ett tillskotssprut som går in när man passerar ett visst laddtryck/varvtal. Men det blir ju inte lika bra som att ha ett riktigt programerbart sprut, extraspridarna hamnar ju inte på bästa platsen osv. Med ett megasquirt är det nog lättare att få bilen att gå hyfsat snålt när man ligger på landsväg, kör man trimmat K-jet med tilläggssprut kan den nog slicka i sig en del soppa. _________________ Karl Vestgöte |
||||||||||
Re:
Den gångna säsongens mätningar indikerar att bilen drar mellan 0.9-1 liter milen, så soppaförbrukningen är inget stort problem, och tillskott har jag genom att med en tryckvakt inställd på ca 0.4 bar aktivera styrtryckssänkningsmojängen som redan finns i bilen => mera soppa när turbon jobbar. Inget finlir precis, men det fungerar. I originalutförande aktiveras styrtryckssänkningen bara vid hastigheter över 130 km/t eller när man trampar gasen i botten, ingetdera alternativen är speciellt optimala med tanke på att turbon kan ladda på bra mellan dessa ytterligheter. Mitt K-jet fungerar, men inte till 100% vilket irriterar mig, det är speciellt tomgången som verkar strula, frågan är om tomgångsproblemen är indikation på något annat problem som skulle kunna resultera i ett ras vad det lider. Alternativet är att ragga rätt på friska K-jet-komponenter, riva ner hela soppa systemet, skruva ihop allt igen och hoppas att det fungerar bättre. Då känns det enklare med MS. |
||||||||||
Re:
Vet inte vilken k-jet version du har men vad är det som strular med tomgången? K-jetens fördel är att det är så rackarns enkelt att hitta fel etc. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
Re:
Det är helmekaniskt K-Jetronic anno 1979 med stort bränslehuvud, dvs 6 spridarutgångar varav två inte används. Den enda elektroniken består av tillsatsluftssliden, soppapumpen samt den s.k. magnetventilen (ja, Saab kallar den så) som enligt tidigare beskrivna specialfall sänker styrtrycket för att motorn ska får mer soppa. Problemet yttrar sig på följande sätt: Vid kallstart: - vettig tomgång runt 850-900 varv per minut, inga misständningar När motorn är lite varmare: - låg tomgång runt kanske 500 varv per minut, påminner om en gamla fiskeskuta När motorn är varm: - varierande tomgång runt 850-1000 varv per minut, med oregelbundna misständningar hela tiden. När motorn befinner sig i detta stadium luktar den ibland ganska illa på tomgång, som om den får för mycket soppa. Tändstiften ser bra ut och sorten enligt Saabrekommendation (NGK BP6ES), soppafilter, tändkablar, spole, fördelararm och fördelarlock har bytts. Styrtryck kontrollerat och befunnits vara enligt spec. Kompet kollat och är ok. |
||||||||||
Re:
Snabbdiagnosen säger mig att styrtrycksventilens bimetallfjäder inte lirar som den ska, även om styrtrycket uppnår rätt värde till slut. Har du mätt styrtrycket under uppstartsprocessen? Känns nästan som tillsatsluftsliden inte heller lirar riktigt, har du tittat om den öppnar vid kall motor och sedan stänger? Dessa brukar kunna koksa igen av sot/vevhusgasrester och få begränsat reglerområde med åren... Har du elektronisk tomgångsstabilisering (extradosa på tändsförstärkaren)? Bränsletryck kontrollerat? _________________ Roland Johansson |
||||||||||
Re:
Ja och nej, motorn var inte iskall när styrtrycket mättes under uppstarten.
Den verkade fungera i samband med att styrtrycket mättes, men...
Vet inte, tändningen är helelektronisk, dock ej Hall-givare utan induktiv givare.
Nej. |
||||||||||
Re:
Att tillsatsluftsliden verkar fungera innebär inte fungera bra. Mät systemtrycket vid väl varmkörd motor (så att bränslepumpen fått jobba en stund), testa gärna att mäta systemtrycket medans du håller upp mätskivan i max. Sätt spridarna i 4st flaskor först. Trycket ska vara någonstans mellan 5,5 och 6 bar gissar jag, vet inte exakt vad saab specat men det ska inte falla eller fluktuera. Gör mätningen under 30 sekunder. I varje flaska bör du nu ha ungefär 230ml bränsle. Du kan kolla att det blir en dimsprutbild på en gång. om bränsletrycket hålls, sprutbilden är fin etc och mängderna jämna skulle jag göra rent tilsatsluftsliden (vilket jävla namn) med lite förgasarrengöring och motionering. Inkoppling på el, bortkoppling och kylspray borde få den att röra sig lite. Varm ska den stänga helt eller ett ytterst litet v kvar för luften, och kall helt öppen. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
Re:
ok, tack för all input ![]() Tillsatsluftsliden skulle jag iofs kunna ge mig på ögonblickligen, bara att skruva loss och provköra på köksbordet. Ytterligare en bidragande orsak till K-Jetronic-problemen skulle kunna vara att att bilen stått mer eller mindre helt still i nästan 18 år innan jag blev ägare till den => skit i soppasystemet. |
||||||||||
Följande planer inför våren:
- inköp av oljetrycks- och oljetempmätare, ev. vattentempmätare KH Motorsport har snygga VDo-mätare, men frågan är vad som enklaste sättet att ansluta oljemätarna? Speedparts har denna mackapär att sätta mellan oljefiltret och filterhållaren för enkel anslutning av tryck- och tempgivare, vad tror ni om den? ![]() |
||||||||||
Re:
1. Exakt samma adapter kostar 200:- på Biltema men 350:- på SpeedParts? 2. Pluggarna som följer med är oanvändbara och bör antigen lidas med gängtejp eller bytas ut. Jag köpte två extra tempgivare och använde dom som pluggar tillsammans med Loctite. 3. Jag misstänker att givare kommer att mäta temperatur på kyld olja (beroende på var oljekylen är kopplad). 4. Filtret är omöjligt att montera på B202 med adaptern monterad då den tar i över fjäderbenet. Jag löste det genom att kapa ner adaptermuttern. 5. Adaptermuttern är omöjlig att dra åt på B202 och filtret är omöjligt att skruva loss med oljefilteravdragare. Jag löste det genom att kapa en hyllsnyckel och skruva av gamla filter genom att köra en skruvmejsel genom filterkroppen. http://www.biltema.se/products/produ ![]() 6. Mätare och oljetryckgivare tog jag från en gammal AUDI: ![]() 7. Korrugerad instrumenthållare finns att köpa från Conrad för 99:- eller så. Min "instrumentpanel" kostade cca. 500:- för allt...givare, adapter och instrument. oljetryckmätare räddade min bil när rörmutter till oljekylen vibrerade loss vid ett tillfälle. Jag såg att jag hade dåligt oljetryck medans jag körde...svängde till en mack efter 5km och drog åt den och fyllde i olja. Jag fick i 3.5L (!), dvs. motorn var i stort sett torr när jag svängde av. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
Re:
Det ser onekligen ut som Biltema säljer samma till ett lägre pris, dessutom har dom en bättre teknisk specifikation än Speedparts. Vilken Audi-modell tog du mätarna från? oljefiltret sitter monterat horisontellt på B-motorn så det borde vara ganska enkelt att montera adaptern. Är det samma oljetryck för kyld som okyld olja? Alternativt skulle jag köra på denna: ![]() och skruva in mig direkt i blocket där originalgivaren sitter, frågan är bara var man sätter oljetempgivaren någonstans. |
||||||||||
Re:
1. Audi 100 något...med rak femma. 80-talare. Tog oljetryckgivare från den också. 2. Jag har nästan 5 bar i oljetryck med denna adapter monterad, så antigen mäter den okyld olja eller så är det hisklig tryck i oljekylen ![]() 3. Det allra bästa läget för oljegivare är i tråget...med denna adapter fick jag 130 grader oljetemp som högst, efter många varv på Gotland Ring i stekande hetta med tjock 10W50 olja. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
I en gammal Bilsport hittade jag en artikel om min bil, kul.
Speciellt intressant var det att läsa specen för motorn: ![]() Lite ballt med en blueprintad motor och portad topp, hoppas bara att det är den motorn som fortfarande sitter i bilen. "Mängdmätare justerad" = gnistad eller bara skruvad som man brukar göra? |
||||||||||
Re:
Jag har kört drygt 500 mil sedan jag köpte den så visst har den rört på sig ![]() Inför den kommande säsongen måste jag nog se över fjädring och stötdämpare, det var lite väl gungigt förra året. Sen ska det i en fyrväxlad låda så jag slipper växla hela tiden ![]() |
||||||||||
Med tanke på var denna bil presterar bäst; 70 och uppåt då drar det iväg som bara den, så känns konbana tveksamt.
Nürburgring nästa alltså ![]() Nä, skämt åsido, men en bana med långa svepande sträckor tror jag blir perfekt. Helst ensam på banan också. Dags att kolla upp evenemangskalendern alltså. Närmast på tur står växellådsbyte så man slipper växla så ofta. |
||||||||||
Re:
Även saab v4 ? ![]() ![]() ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||||||
Re:
Hepp, just på den punkten har vi konstaterat att det inte stämmer, spridaravståndet skiljer mellan 8- och 16-ventilaren. V4:an, det blir en krokig och fin fuelrail ![]() |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (89994 totalt) |