| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Behöver hjälp om bilval, RX7, 968 mfl.
|
1, 2, 3 >> 4943 besök totalt |
|
Jag är i valet om jag ska köpa min första gatreggad banbil så jag kan lära mig köra. Har länge velat ha en men nu är det dags att ta tag i drömmarna. Har suttit och sökt och läst i många trådar i alldeles för många timmar här men har fortfarande inget svar. Så jag frågar istället: Bilen jag vill ha får kosta max 150', gärna mindre så jag kan ha mer på däckskontot. Bilen ska användas till... bana samt transport till och från, samt köpa glass när det är fint väder. Det ska finnas tillräckligt med pulver för att inte bli uttråkad. Iom att den ska svängas med är inte effekten viktigare än väghållning såklart, men det är ingen nackdel att kunna få ur mer mos om det skulle kännas aktuellt. Utseendet spelar roll, men det är köregenskaperna som är det viktiga. Andrahandsvärde och lättsåldhet spelar också in, om jag känner att jag är fel ute så vill jag inte känna att pengarna är helt bortkastade. Jag har varit och provkört en 968 CS. Den var fin men känns lite för dyr mot vad man får i prestanda. Andra bilar jag funderat mycket på: Porsche 944 Turbo: Som en 968 fast billigare. Utseendet talar emot jämfört med 968 och RX7 BMW M3 E36: Mycket fart för pengarna men, nee, lockar mig inte. Mazda RX7 FD: Är mest sugen på den nu. Relativt lätt, wankel låter sagolikt underbart, och den ser snygg ut. Och borde gå att få ruskigt snabb. Känns lite fast and the furious dock precis som de andra japanerna. Men det kan jag leva med Ska försöka få tid till en provkörning till helgen. Mitsubishi Evo: Njaa, för praktisk. Inget jag drömmer våta drömmar om heller. Skyline R32 GTR: Haft den som drömbil i många år (sedan gran turismo 1 ungefär ) men känns inte helt rätt med vikt osv.
Information om RX7 på bana gentemot 944/968 vore mest intressant. 944/968 har jag läst massor om här och 944sverige bla. Men vet inte hur RX7:an är i jämförelse. Kan tillägga att jag inte kört bana någon gång alls, så det är jag som behöver utvecklas, inte bilen. Men vill gärna välja rätt från början och ha något att växa i. Oj vad långt det blev... tack om ni orkat läsa allt haha
Någon som har lust att hjälpa en vilsen själ?
_________________ ____________ Tomas Jonsson BMW M3 3.0 -95 |
||||
|
Re:
Man får mer och modernare bil för pengarna i en RX-7:a. Båda är dock bra val så det är nog mer upp till tycke och smak RX-7:an är ruskigt snabb i rätt händer... _________________ Martin Öberg
|
||||
|
om du ska behålla bilen många många år så tror jag en 968 CS är bättre ekonomiskt än RX-7 även om entrebiljetten känns tvärtom. Allt beroende på hur man räknar förstås. Men just en fin ClubSport med skalstolar o gärna diffbromspaketet o hur det nu är lär ju stå sig bra prismässigt i många år. Tror jag.
och även om jag personligen helt håller med om att 968 CS borde haft liiite fler pållar så går den vansinnigt fort i händerna på en som vet hur man gör, perfekt att finslipa sina körkunskaper i bit för bit och få tydliga resultat tillbaka som kvitto
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Ja där håller jag nog med dig, en 968 CS har lite kultstatus och bör hålla sitt värde ganska bra framöver. _________________ Martin Öberg
|
||||
|
Bara en tanke..
Varför inte köpa någon bil som redan är anpassad för bana.. Har för mig att jag såg en porsche 944 med bur o allt spännande som behövs beggad. Annars röstar jag på mazda och en extra motor |
||||
|
Re:
Man kan väl inte köpa en gatbil som är körd på BANA
|
||||
|
Re:
haha nej det smäller ju inte lika högt
Färdigbyggd banvagn är nog det vettigaste skulle jag tro. Hmmm extramotor till RX7, det är inte heller så dumt _________________ ____________ Tomas Jonsson BMW M3 3.0 -95 |
||||
|
Re:
Borde gå fint som ombyggt i Sverige. I så fall är motoruppgraderingsbiten säkrad. |
||||
|
Har du tid så åk över till öriket och köp en Lotus Elise S1. Du får en bra för 7-8 tusen pund. Andrahandsvärdet bör vara ok men jag vet inte hur låttsålda de är.
Vill du ha mer kraft kommer det inom kort DIY-satser för att installera Ford Duratec-motorer på 2 liter och ca 200 hästar, dessutom med mycket vrid. Dessa satser beräknas kosta 4-4,5 tusen pund. En fördel med Elise är att den är billig att äga tack vare den låga vikten (låg skatt, sliter inte bromsar och däck i samma utsträckning som en tung bil). En tidig S1 går relativt lätt att få ner strax under 700 kg. _________________ Mikael Stråhle Lotus Exige S |
||||
|
Du kommer att få lika många svar som det finns folk som skriver i tråden... Köp den bil du gillar mest!
Angånde motorer till RX-7an så är lösningen att se till att motorn är byggd med rätt delar från början och/eller skött på rätt sätt. Då håller de lika bra som andra! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Re:
Huvet på spiken. De flyger ju fram på banan, verkar nästan osannolikt att de "endast" har 240 hk. ( lite osäker på effekten ) Av egen erfarenhet vet jag att en Miata kan gå lika fort som en M3a ...så snöa inte in på
effekten allt för mycket. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
|
Re:
Hur fort måste det gå (både i kurvor och på rakor) för att det ska vara skoj? Hur stor behov har du att vara "som alla andra" (att inte ägt Miata är ju snart att vara unik på rejsa så det är ju att vara "som alla andra")? Personligen så går det tillräckligt fort med den lilla effekt jag har (det kan gå åt skogen med besked i alla fall). Problemet är att effekten ökar kostnaderna på allt slitagematerial (bromsar och däck åtminstonde). Skyfflar man bort vikt ist'ället så går driftkostnaderna åt andra hållet. Fortfarande ligger jag på däck+bromsar runt om för klart under 10 (även med skivor). Med mer effekt (och samma vikt) så blir det mer däck/broms och oftare.
|
||||
|
Tack för alla tips! och ja det är ju bara jag som bestämmer i slutänden.. ibland är det lite jobbigt också
Jag kommer nog gå mycket på känsla, vad hjärtat säger. Att man har kul i en Miata tvivlar jag inte det minsta på
Men motormässigt påminner det om bilen jag har idag som bruksbil, en Mitsubishi Colt GTi -93, den skulle fungera bra på bana den med, 140hk i en hatchback är skoj. och låga kostnader är inte fel defenitivt inte. Ja jag får provköra lite bilar och se vad hjärtat väljer. Anledningen till RX7 är mycket motorljud, är lite av en motorljudsfetischist om man kan vara det?
3cyl, bmw 6or och wankel ligger mig varmt om hjärtat. Lotus Elise, trevlig bil helt säkert. Och med duratec ett litet men farligt monster. Men är lite fundersam om man får plats? Jag är smal men 191cm lång. Miatan har jag för mig ha läst om att långa personer sitter vettigt i. Men 968CS:en satt jag lite högt och stolen gick inte att sänka med enkla medel, satt med knät i ratten och huvudet för nära taket och det är jag inte förtjust i. Men däremot satt skalstolar i så det är inte omöjligt att man kan lossa på några skruvar och flytta ner stolen lite. Valet står fortfarande mellan 968CS och RX7. Och ännu fler bilar nu haha _________________ ____________ Tomas Jonsson BMW M3 3.0 -95 |
||||
|
Re:
Då ska du nu undvika Porsche 944 iallafall, gräsklipparmotor ligger nära till hands när man ska beskriva ljudet
RX-7 däremot har underbart ljud, om man gillar wankelljud förstås. _________________ Martin Öberg
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3 >> 4943 besök totalt |