Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (39318 totalt) |
Re:
Det är den jag kör på nu (om jag inte minns fel) och den har funkat bra! ![]() _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||
Re:
Vad jag läst/hört är det inte lika bra att sätta bulten i bältets riktning (som du gjort). Utan den ska sitta i 90 graders vinkel, t.ex på hatthyllan. Det är ju en lätt och bra lösning ifall det "duger". ![]() Har du fler/bättre bilder? Så vad säger ni? Är det fel, duger den eller är den superb? ![]() _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||
Ikväll gjordes det sista på buren, så nu är den på plats!
![]() Nu återstår... Byta bromsvätska, (imorgon) Byta motorolja, (imorgon) Lacka/Måla bur/golv (i mån av tid, buren lackas efter Gotland) Montera 6-punkts bälten (kommer imorgon) Montera ny ratt+nav (kommer imorgon) Montera stolar och div. paneler kaross-delar mm (blir väl torsdag natt:p) På fredag morgon bär det av till årets första banträff, Gotland Ring med STACC! ![]() Tanken var att fästa axelremmarna i "ryggen-plåten" på baksätet, frågan är om detta kan vara ett alternativ? Var får man tag på dessa? (bilden lånad av triss) ![]() _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||
Då var vi på plats på Gotland! Körning med STACC imorgon.
Var lite stressigt att få ihop bilen. Brorsan som hjälper till blev sjuk osv. Men nu sitter alla delar på plats! Buren monterades, lika så 6p-bälten och bältes-fästen. Ny ratt och snap-off nav sitter på plats. Ny motorolja och bromsvätska. Avlägsnade massa vikt från golv-mattan och la tillbaks den istället för att lacka golvet, fick ner ljudet rätt mycket vilket var skönt. Har inga bilder på när det är monterat, men det kommer bilder imorgon! _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||
Re:
Man är pigg i högerfoten nu när man precis fått ihop bilen, men ska försöka hålla mig till asfalten ![]() Klockade med just klocka förra året, då kom jag under 1.40, första gången på bana öht. Ska försöka låna någon forma av mät-don imorgon, för att ta lite exakta tider. Det är alltid kul att ha! _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||
Då var helgen på Gotland avklarad. Riktigt roligt att få köra lite och umgås med trevligt folk.
På morgonen kändes det lite "ovant" men det gick över efter några varv ![]() Vid lunch var däcken slut och byttes till nya fräscha, bytte till 245 bak, har kört 225 runt om innan. När det var en timme kvar märkte jag, i inbromsningen efter rakan, att bromsarna inte var som dom skulle. Åker in och lossar ena bakhjulet och märker att belägget är nere i metallen. ![]() Men det var bara att packa ihop alla grejer och vara nöjd för denna gången, och nöjd var jag. Blev en lugn resa hem, och så mycket motorbroms som möjligt. ![]() Har kört på några red-dot belägg bak innan, ska man köra på det eller kanske xp8? Kör xp10 fram, och de ska nog också bytas snart. I trevligt Sällskap ![]() ![]() Nya bälten, snap-off och ny ratt som inte sysn så mycket ![]() ![]() Nej, bilen är inte så orange, även om man blir lite rädd för det på vissa bilder;) ![]() _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||
Ser ju ut att vara grymt kul, fan man får ta sig till ringen och köra någong gång. Kanon fin M3a du ligger inne med!
_________________ Erik Regnell Kör: Miata -04 #31 MX5 Cup, SPVM Har ägt: -Honda Civic Type R (EP3) -05 -Golf Gti Clubsport S -18 -Honda S2000 -05 -BMW M3-E30 -87 |
||||
Re:
Gotland-ringen, eller riktiga ringen? ![]() Ska försöka komma ner till ringen i år, men flyger nog ner och kör "hyr-swift". Märkte en lite lustig sak idag när jag bytte beläggen (blev xp8 bak). Beläggen vänster bak var totalt slut men höger bak hade några mm kvar. Hur kommer detta sig? ![]() ![]() Märkte på Gotland att bilen understyrde lite mycket, troligtvis efter att jag bytt från 225 till 245 bak. Vad jag har förstått så ska jag lätta på krängningshämmaren fram, och kanske spänna den bakre lite (är det rätt?). _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||
Ang bromsarna är det mycket troligt att ett av dom kärvar lite. Antingen släpper den ena inte tillräckligt eller så får du inte lika mycket tryck på båda. Gör en renovering på bakre oken är mitt tips.
Riktigt snygga bilder ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Re:
Japp det stämmer lätta fram eller spänna bak. Iom de bredare bakdäcken så har du skaffat mera totalt grepp till bilen. Men föränding av krängare så flyttar du bara tillgängligt grepp mellan fram & bak. Vill du öka tillgängligt grepp även fram då är det bredare däck som gäller även där man kan även öka sitt totala grepp fram genom att öka spårvidden fram _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Har fäst dom på samma sätt som AL gjort (se tidigare i tråden), men kommer kanske ändra det senare, har hört att man inte ska ha öglorna i "drag-riktningen", men vi får se. Ska ut till bilen och ta ett par bilder, kommer upp senare. Hur går det med den vita? _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||
Re:
Tackar! Ska börja skruva lite på på dom snart, får testa mig fram lite. _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||
Jag är inget proffs på chassiinställning, men är det inte det bästa att justera en av krängarna och sen köra en repa och kolla. Justerar du båda samtidigt så vet du ju inte vilken av dem som gav mest effekt. Risken är väl också att du får överstyrt om du justerar för mycket med båda.
Schysst BMW förresten ![]() _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Re:
Har ett sånt bälte har funkat utan anmärkning hitills. Det tillverkas av Sabelt så det ska nog vara ok _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Det låter som en mycket bra ide ![]() _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||
Re:
Jag är nöjd med bältena, men har inte någon större erfarenheter av andra bälten. Som Michael säger så är de tillverkade av Sabelt, så de borde vara bra grejer. _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 2 besök senaste veckan (39318 totalt) |