Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 | - TILL SALU -
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (39318 totalt)
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988



Så här sitter mina bälten



och på baksidan en sådan här


_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Re:

bakmotor skrev:
zim skrev:


När vi är inne på vätskor, vad kör man på för bromsvätska? samma där, bra, inte för dyr, och i närheten



ATE Blue racing är mitt tips, ca. 275:-/l och fungerar bra.
Jag låter min lokala Mekonomen butik ta hem den.
Finns lite överallt annars, Utzon.se, nioelva.se mm.
Har kört den hårt i 3 år nu.
Du ska klara dig med 1l, blue racing är dessutom, som namnet säger, blå i färgen så den syns mycket väl när man fått ut den gamla.



Tomas
http://min911.blogg.se



Det är den jag kör på nu (om jag inte minns fel) och den har funkat bra!

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Re:

AL skrev:
Så här sitter mina bälten

https://rejsa.nu/im/_ringen/8806-new_2009-04-20-dsc003912.jpg

och på baksidan en sådan här

https://rejsa.nu/im/_rally/8806-new_2009-04-20-mutterpl.jpg


Vad jag läst/hört är det inte lika bra att sätta bulten i bältets riktning (som du gjort).
Utan den ska sitta i 90 graders vinkel, t.ex på hatthyllan.

Det är ju en lätt och bra lösning ifall det "duger".
Har du fler/bättre bilder?
Så vad säger ni? Är det fel, duger den eller är den superb?

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Tips på motor olja?

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Ikväll gjordes det sista på buren, så nu är den på plats!

Nu återstår...

Byta bromsvätska, (imorgon)
Byta motorolja, (imorgon)
Lacka/Måla bur/golv (i mån av tid, buren lackas efter Gotland)
Montera 6-punkts bälten (kommer imorgon)
Montera ny ratt+nav (kommer imorgon)
Montera stolar och div. paneler kaross-delar mm (blir väl torsdag natt:p)


På fredag morgon bär det av till årets första banträff, Gotland Ring med STACC!

Tanken var att fästa axelremmarna i "ryggen-plåten" på baksätet, frågan är om detta kan vara ett alternativ? Var får man tag på dessa? (bilden lånad av triss)

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Då var vi på plats på Gotland! Körning med STACC imorgon.

Var lite stressigt att få ihop bilen. Brorsan som hjälper till blev sjuk osv. Men nu sitter alla delar på plats!

Buren monterades, lika så 6p-bälten och bältes-fästen.
Ny ratt och snap-off nav sitter på plats.
Ny motorolja och bromsvätska.

Avlägsnade massa vikt från golv-mattan och la tillbaks den istället för att lacka golvet, fick ner ljudet rätt mycket vilket var skönt.

Har inga bilder på när det är monterat, men det kommer bilder imorgon!

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Lycka till imorgon då, och håll dig på banan

Klockar du varven?

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Re:

Narin skrev:
Lycka till imorgon då, och håll dig på banan

Klockar du varven?


Man är pigg i högerfoten nu när man precis fått ihop bilen, men ska försöka hålla mig till asfalten

Klockade med just klocka förra året, då kom jag under 1.40, första gången på bana öht.

Ska försöka låna någon forma av mät-don imorgon, för att ta lite exakta tider. Det är alltid kul att ha!

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Då var helgen på Gotland avklarad. Riktigt roligt att få köra lite och umgås med trevligt folk.

På morgonen kändes det lite "ovant" men det gick över efter några varv

Vid lunch var däcken slut och byttes till nya fräscha, bytte till 245 bak, har kört 225 runt om innan.


När det var en timme kvar märkte jag, i inbromsningen efter rakan, att bromsarna inte var som dom skulle.
Åker in och lossar ena bakhjulet och märker att belägget är nere i metallen.
Men det var bara att packa ihop alla grejer och vara nöjd för denna gången, och nöjd var jag.

Blev en lugn resa hem, och så mycket motorbroms som möjligt.


Har kört på några red-dot belägg bak innan, ska man köra på det eller kanske xp8? Kör xp10 fram, och de ska nog också bytas snart.


I trevligt Sällskap


Nya bälten, snap-off och ny ratt som inte sysn så mycket

Nej, bilen är inte så orange, även om man blir lite rädd för det på vissa bilder;)

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Regge
Lund
Här sen Jul 2007
Inlägg: 504



Ser ju ut att vara grymt kul, fan man får ta sig till ringen och köra någong gång. Kanon fin M3a du ligger inne med!

_________________
Erik Regnell

Kör: Miata -04

#31 MX5 Cup, SPVM

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Re:

Regge skrev:
Ser ju ut att vara grymt kul, fan man får ta sig till ringen och köra någong gång. Kanon fin M3a du ligger inne med!


Gotland-ringen, eller riktiga ringen?
Ska försöka komma ner till ringen i år, men flyger nog ner och kör "hyr-swift".



Märkte en lite lustig sak idag när jag bytte beläggen (blev xp8 bak). Beläggen vänster bak var totalt slut men höger bak hade några mm kvar. Hur kommer detta sig?




Märkte på Gotland att bilen understyrde lite mycket, troligtvis efter att jag bytt från 225 till 245 bak.
Vad jag har förstått så ska jag lätta på krängningshämmaren fram, och kanske spänna den bakre lite (är det rätt?).

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4881



Ang bromsarna är det mycket troligt att ett av dom kärvar lite. Antingen släpper den ena inte tillräckligt eller så får du inte lika mycket tryck på båda. Gör en renovering på bakre oken är mitt tips.

Riktigt snygga bilder thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
fj0
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 53



Hallå!

Jag vill se bilder och höra hur du monterat bältena där bak i hatthyllan! Tell me all about it! Börjar bli dags för mig att göra detsamma.

_________________
Mvh,
Mario Behnam
Mini Cooper S
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

zim skrev:

Märkte på Gotland att bilen understyrde lite mycket, troligtvis efter att jag bytt från 225 till 245 bak.
Vad jag har förstått så ska jag lätta på krängningshämmaren fram, och kanske spänna den bakre lite (är det rätt?).


Japp det stämmer lätta fram eller spänna bak.

Iom de bredare bakdäcken så har du skaffat mera totalt grepp till bilen.
Men föränding av krängare så flyttar du bara tillgängligt grepp mellan fram & bak.

Vill du öka tillgängligt grepp även fram då är det bredare däck som gäller även där
man kan även öka sitt totala grepp fram genom att öka spårvidden fram

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Re:

fj0 skrev:
Hallå!

Jag vill se bilder och höra hur du monterat bältena där bak i hatthyllan! Tell me all about it! Börjar bli dags för mig att göra detsamma.


Har fäst dom på samma sätt som AL gjort (se tidigare i tråden), men kommer kanske ändra det senare, har hört att man inte ska ha öglorna i "drag-riktningen", men vi får se. Ska ut till bilen och ta ett par bilder, kommer upp senare.

Hur går det med den vita?

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
zim skrev:

Märkte på Gotland att bilen understyrde lite mycket, troligtvis efter att jag bytt från 225 till 245 bak.
Vad jag har förstått så ska jag lätta på krängningshämmaren fram, och kanske spänna den bakre lite (är det rätt?).


Japp det stämmer lätta fram eller spänna bak.

Iom de bredare bakdäcken så har du skaffat mera totalt grepp till bilen.
Men föränding av krängare så flyttar du bara tillgängligt grepp mellan fram & bak.

Vill du öka tillgängligt grepp även fram då är det bredare däck som gäller även där
man kan även öka sitt totala grepp fram genom att öka spårvidden fram


Tackar! Ska börja skruva lite på på dom snart, får testa mig fram lite.

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Jag är inget proffs på chassiinställning, men är det inte det bästa att justera en av krängarna och sen köra en repa och kolla. Justerar du båda samtidigt så vet du ju inte vilken av dem som gav mest effekt. Risken är väl också att du får överstyrt om du justerar för mycket med båda.

Schysst BMW förresten

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337



Hur var kvaliten på ditt Sandtler-bälte, tänkte mest på själva låset? Dom är ju klart prisvärda.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

RS 1800 skrev:
Hur var kvaliten på ditt Sandtler-bälte, tänkte mest på själva låset? Dom är ju klart prisvärda.


Har ett sånt bälte har funkat utan anmärkning hitills.

Det tillverkas av Sabelt så det ska nog vara ok

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Re:

Freddan72 skrev:
Jag är inget proffs på chassiinställning, men är det inte det bästa att justera en av krängarna och sen köra en repa och kolla. Justerar du båda samtidigt så vet du ju inte vilken av dem som gav mest effekt. Risken är väl också att du får överstyrt om du justerar för mycket med båda.

Schysst BMW förresten


Det låter som en mycket bra ide

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Re:

RS 1800 skrev:
Hur var kvaliten på ditt Sandtler-bälte, tänkte mest på själva låset? Dom är ju klart prisvärda.



Jag är nöjd med bältena, men har inte någon större erfarenheter av andra bälten.
Som Michael säger så är de tillverkade av Sabelt, så de borde vara bra grejer.

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 | - TILL SALU -
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (39318 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande