Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
E30 diffad bakaxel?
<<   1, 2, 3   >>
6544 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag ställer mig nog i kön efter ola om hur det är att byta mellan SLUTVÄXLARNA på E30. Jag har iaf blandat litegranna och det ska bara vara att byta rakt av mellan "lilla och stora". Väljer man en från en E28 får man byta ingående medbringaren och locket. (Fast här vet i tusan vad som hände mig då locket inte stämde för mig. Kanske fick ngn underlig variant???)

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Jag ställer mig nog i kön efter ola om hur det är att byta mellan SLUTVÄXLARNA på E30. Jag har iaf blandat litegranna och det ska bara vara att byta rakt av mellan "lilla och stora". Väljer man en från en E28 får man byta ingående medbringaren och locket. (Fast här vet i tusan vad som hände mig då locket inte stämde för mig. Kanske fick ngn underlig variant???)


Genast blev utbudet av tänkbara diffar större thumbs up
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377



du kan ju även byta innehåll i e28:a diffen till M5:ans om du inte hittar en med diffspärr

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Mr Newton skrev:
du kan ju även byta innehåll i e28:a diffen till M5:ans om du inte hittar en med diffspärr


E28-klump med M5 E34-innehåll?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Claes Haglund skrev:
Mr Newton skrev:
du kan ju även byta innehåll i e28:a diffen till M5:ans om du inte hittar en med diffspärr


E28-klump med M5 E34-innehåll?


Innehållet i dom stora klumparna är ubytbara. Känns bara dumt att plocka dreven från en m5 klump då man kan köpa loss 3 st sjuserie klumpar för samma pris som en m5 klump. Och oftast så viner det från m5 klumparna man får tag i.
Men passar verkligen den stora klumpen på en e30? Den är ca 15% större än mellan klumpen!

_________________
Pelle Persson
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 377



en Z3 klump måste ju passa

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Mr Newton skrev:
en Z3 klump måste ju passa


Ja det gör den, men de är oftast svindyra.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



För oss med 318is och den lilla klumpen kan man flytta hela inkromet eller bara diffbromsen till våra slutväxlar från E21. Trivs man med 3.46, eller om det var 3.64 i utv., från 323 så ska det bara vara locket som skilljer. Man får dock göra ngn variant för hastighetsmätaren.

och hur jag vet detta, ja det är frågan...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Andreas Lidström skrev:
...från E21. Trivs man med 3.46, eller om det var 3.64 i utv., från 323 så ska det bara vara locket som skilljer.
Jag tror det ska vara 3,45:1 på fyrväxlade 323i E21. Det kanske är 3,64:1 på de femväxlade?
De klumparna passar rakt av på 02 också om man byter locket och gör nya hål till skruvarna för drivaxlarna.
De kan dock haverera om man är omild med kopplingen...har jag hört...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Andreas Lidström skrev:
För oss med 318is och den lilla klumpen kan man flytta hela inkromet eller bara diffbromsen till våra slutväxlar från E21. Trivs man med 3.46, eller om det var 3.64 i utv., från 323 så ska det bara vara locket som skilljer. Man får dock göra ngn variant för hastighetsmätaren.

och hur jag vet detta, ja det är frågan...


Hupp! Nu satte jag minsann kaffet i halsen!
Så om man har en bromsad E21-diff så kan man alltså använda en helt vanlig diffklump och utväxling från våra bilar och ösa i E21:ans lamellbroms i?!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



jag skulle inte rekomendera en diff från e21, min polare hade sönder 2 st föra sommaren :D
Citera
Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003
Inlägg: 127



hej matthias! jag skulle rekommendera innehåll från e36 m3 om man har "stora diffen" e bara att byta inehåll.. har inte kört så mycket men den verkar palla med riktig misshandel iaf=) ska spänna upp den snart....

_________________
Johan Blixt
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

matthias kaiser skrev:
jag skulle inte rekomendera en diff från e21, min polare hade sönder 2 st föra sommaren


En gammal sliten diff är lätt att rasa...
Är det bara bra ordning på prylarna håller de finfint. Och om jag känner Lidström rätt så lämnar han ogärna saker åt slumpen thumbs up
Bäst så, annars får han ingen hjälp

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003
Inlägg: 127



=) tja känner ja matte rätt syftar han på en av våra polare & han "tar" hand om sina saker (har pengar) =) så dom borde hålla om de är nåt att ha...

_________________
Johan Blixt
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kristian Larsson skrev:
matthias kaiser skrev:
jag skulle inte rekomendera en diff från e21, min polare hade sönder 2 st föra sommaren


En gammal sliten diff är lätt att rasa...
Är det bara bra ordning på prylarna håller de finfint. Och om jag känner Lidström rätt så lämnar han ogärna saker åt slumpen thumbs up
Bäst så, annars får han ingen hjälp


Bugar.

Men håller med. Använder man sedan sakerna till det dom är till för så tror jag det ska funka. Men handlar det om rödljusrace eller burnisar vid korvkiosken så rasar snart alla typer av slutväxlar/diffar.

Så mkt skitsnack det var under slutet av 80-talet och början av 90 då det påstods att "BMW har minsann inga hållbara diffar...", baserat på att folk burnade sönder dom eller under full lastväxelreaktion klippte i tvåan utan att tänka tanken att släppa gasen...allt medans motorn studsade mot varvstopet. Inte konstigt att de rök en och en annan diff då, med misshandel kan man ta död på allt. Dom håller ju tom för pojkarna på strippen med herrejösseseffekt.

ordning och reda och inga dumheter utan "bara vanlig banåka"...då borde det funka. Hoppas jag...

Sen vore det ju absolut bättre med en nyare och större sak, men budgeten är spräckt som den är redan ändå...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003
Inlägg: 127



andreas// vid senare eftertanke så kan det nog vara lite rödjusrace & burnouts som tagit kål på diffarna... så det ligger nog nåt i det du säger... my bad....

_________________
Johan Blixt
Citera
matthias kaiser

Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



varför använda en diff från en e21 när den har dåligt rykte, rykten uppstår inte från intet...
e30 diffarna har väll knappast ett dåligt ryckte?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



matthias kaiser skrev:
varför använda en diff från en e21 när den har dåligt rykte, rykten uppstår inte från intet...
e30 diffarna har väll knappast ett dåligt ryckte?


Har du ett gäng E30-diffar av den "lilla modellen" (förövrigt samma innehåll i E21 och de små E30-klumparna), eller den stora, till vettigt pris, köper jag allihopa av dig. Seriöst alltså.

I BMW Sport Club har det varit killar som kört med dessa på sina E21 och 02:or under massor av år utan problem, både på gatbilsdelen och i BMW Cup. Visst, det finns en anledning till varför det är grövre doningar på de motorstarkare bilarna och de håller för mer pisk. Men jag vidhåller iaf att det är handhavandet som är den största boven. Iaf mina

Det går knappt att hitta en diffbroms numera. Man får vara riktigt snabb och har en del tur. Sen har min bil "lilla klumpen" från början, "stora" väger ca 10kg mer och budgeten är "lätt ansträngd". Men största anledningen är just tillgången.

Nagy:
Ingen fara alls!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
matthias kaiser skrev:
varför använda en diff från en e21 när den har dåligt rykte, rykten uppstår inte från intet...
e30 diffarna har väll knappast ett dåligt ryckte?


Har du ett gäng E30-diffar av den "lilla modellen" (förövrigt samma innehåll i E21 och de små E30-klumparna), eller den stora, till vettigt pris, köper jag allihopa av dig. Seriöst alltså.

Det går knappt att hitta en diffbroms numera. Man får vara riktigt snabb och har en del tur. Sen har min bil "lilla klumpen" från början, "stora" väger ca 10kg mer och budgeten är "lätt ansträngd". Men största anledningen är just tillgången.



Med den där inställningen är det väll inte så konstigt att vi normala människor aldrig kommer att få tag på en.
om du seriöst går ut med att du köper diffarna i partier är det väll inte så konstigt att dom tar slut... Och du som säger dig ha CSN budget
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Andrew skrev:

Med den där inställningen är det väll inte så konstigt att vi normala människor aldrig kommer att få tag på en.
om du seriöst går ut med att du köper diffarna i partier är det väll inte så konstigt att dom tar slut... Och du som säger dig ha CSN budget


Vad jag menar Andrew är att de är så ovanliga att "ingen" (väldigt få) har en massa diffar liggande. Om ngn har det så är det en guldgruva och kan jag handla sådana i parti om 10 st i stöten till rätt pengar gör jag det gärna...utan att skämmas.

Sen kan du få handla en av dessaom du vill.
Världen är ingen välgörenhetsshow...

Jag köper inte saker till bilen för att retas med dig, utan för att jag vill ha dom. Men jag får som alla andra slita för att få ihop till det oxå.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Andrew skrev:

Med den där inställningen är det väll inte så konstigt att vi normala människor aldrig kommer att få tag på en.
om du seriöst går ut med att du köper diffarna i partier är det väll inte så konstigt att dom tar slut... Och du som säger dig ha CSN budget


Vad jag menar Andrew är att de är så ovanliga att "ingen" (väldigt få) har en massa diffar liggande. Om ngn har det så är det en guldgruva och kan jag handla sådana i parti om 10 st i stöten till rätt pengar gör jag det gärna...utan att skämmas.

Sen kan du få handla en av dessaom du vill.
Världen är ingen välgörenhetsshow...

Jag köper inte saker till bilen för att retas med dig, utan för att jag vill ha dom. Men jag får som alla andra slita för att få ihop till det oxå.


Jag hoppas att du inte tar för hårt på min sarkasm och tror att jag på allvar blir retad av att du råkar fixa det jag är lite sugen på för tillfället
Men får du tag på ett större parti diffar så köper jag gärna en av dig för en rimlig slant
Citera
Allmänt banåkaforum
E30 diffad bakaxel?
<<   1, 2, 3   >>
6544 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande