Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4282 totalt) |
Dimensionera oljekyl?
Har nu kommit så långt? på bygget att jag har börjat fundera på var saker och ting skall sitta i motorrummet. Problemet är att oljekylet som jag har är ca 100 x 300 mm och får inte riktigt plats. Känns som overkill, eller? Skall tilläggas att oljan går till kylet via ett "termoblock" med termostat. Motorn är på 2 liter och utvecklar hiskeliga 140 hk så sådär våldsamt hög trimningsgrad pratar vi inte om.. ![]() Nåväl, kan man på något sätt räkna fram ungefär hur stor kyl man behöver eller man kör på känn? _________________ Rikard Ahlin |
||||
Re: Dimensionera oljekyl?
Jag tror att hur den installeras är väl så viktigt som hur stor den är. Jag har en som är ca 150x350 på mina blygsamma 180 hk och sedan jag fick ta bort några styrplåtar för luft sent i höstas (pga att jag hängde upp den i gummidämpare) så får jag relativt hög oljetemp trots att det var relativt kallt ute, +10°C Så en liten kyl som placeras smart är nog bättre en för stor kyl som ej kan får plats på den smarta stället. F ö så borde det gå att göra anständigt bra överslagsberäkningar för storleken tror jag (utan att veta....) Setrab har lite diagram och grejor på sin hemsida, här är data på den kylare jag har. http://www.setrab.com/downloads/en_S ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Sorry...jag menade att jag skulle byta ut olje/luft värmeväxlare )även kallad för oljekyl) mot en olje/vatten värmeväxlare som sedan är kopplad till vatten/luft värmeväxlare (även kallad för kylare).
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
En 100*300 kylare käns inte overkill, hällre lite förstor än förliten om man har oljetermostat.
citat: (Pär) Så en liten kyl som placeras smart är nog bättre en för stor kyl som ej kan får plats på den smarta stället. Japp pga att luftflödet ger kylförmågan, stor kylare=litet luft flöde och trärt om. Lite här och där på nätet så brukar man ange kylarstorleken i förhållande till motorvolym. lite info om oljekylare: http://www.stahlmotor.se/oljekyl.htm Finns en fördel att köra med olja-vatten, då även vatten kan värma oljan vid kallstater pga att vattentempen går upp fortare än oljetempen. ps beepbeep: Hoppas du inte tog mitt lilla pettimetarnde som påhopp _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det är ont om plats bak i 911:an och dålig genomströmning så min idé är att bara se till att vattenkylningen funkar OK, sen får termostat och värmeväxlare ta hand om resten. Det känn både sårbart och onödigt att dra oljeledningar hela vägen till fronten om det inte behövs.
Nädå... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Vad är egentligen nackdelen med att köra olja-vatten kylning? Kan det bli lite för kallt, eller?
Annars borde det ju vara perfekt att slippa allt bestyr med var man skall placera oljekylaren, termostat, etc.. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det finns inga nackdelar såvitt jag kan se det...det kan aldrig bli för kallt då det sitter en termostat i serie med vanliga oljekylaren (som ersätts av värmeväxlaren), så den släpper inte oljan igenom förran den når sin arbetstemperatur (runt 90 grader i det här fallet)... Lite dyrare blir det dock. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
...och då kan vattnet inte heller värma upp oljan. _________________ bmw bmwsson |
||||
Min Mi16 har vatten-olje kylare en sak som bygger okänt antal cm 6kanske? mellan block och oljefilter.. Oljan håller sig på 90° gata och runt 100 på bana.. (150hk 1.9l motor)
![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
om man har en motorolje/kylvätske-växlare borde det ju tillföra kylvätskan en massa värmeenergi som i sin tur måste kylas bort i Kylvätske/luft-växlaren.
Kan man anta eller gissa hur mycket större kapacitet den växlaren måste ha i normalfallet jämfört med om man haft en olje/luft-växlare separat? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Ja, det stämmer. Eftersom kylvattnet och oljan har ungefär samma temp, (skiljer nog inte mer än ca 20°C) och det är ganska stor skillnad mot det kylande mediet, luft (DeltaT ca 70-100°C) så borde det vara rimligt att räkna med att vettenkylen bör vara ungefär lika mycket större eller lite mer än vad motsvarande oljekylare (olja/luft) hade varit. Värmeväxlning är kul! Hade jag varit mer förutseende så hade jag lagt beslag på några CB10 kopparlödda växlare när ja jobbade på Alfa Laval Thermal. Dom hade nog varit perfekt i storlek, både processmässigt och fysiskt. En fråga, hur är gängse metod att få ett lagom stort vattenflöde igenom vatten/olje-växlaren om man inte kopplar i serie? En separat liten pump? _________________ Pär Hylander |
||||
Normalkylaren har inga problem med den belastningen.
Dock har jag problem med överhettning vid stillastående men mina fläktar fungerar inte så den skulle nog överhettats även utan oljekylen.. ![]() När jag tänker på det så har jag ju faktiskt kylflänsar på tråget också om det nu gör någon större skillnad.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Håller med vad gäller körning i tex. motovägsfart. Men om man har trimmat och åker en på en bana med låg medelhastighet så är det inte alls säkert det räcker till. _________________ Pär Hylander |
||||
Stadstraffik varm sommardag utan kylfläktar krävde ca 15km/h för att motorn skulle klara av och hålla tempen.. iofs var det bara körning under 2000rpm.. Hjälpte jag dessutom till med värmepaketet så räkte det med 5-10km/h. Jag tror inte på några problem på en långsam bana med denna lösning om org. kylare är vettigt dimentionerad. Trimmingsgraden för motorn som tråden gäller var angiven till 140hk/2liter jag har 150/1.9. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
ooops, jag är jag som tappade fokus! Jag tänkte mer i generella termer. Ber om ursäkt!
Då tror jag oxo det går bra med orginalkylaren och det ligger när orginaleffekt. En billig lösning, om den för plats, är kanske kylare från en annan bil där oljekylen är inbyggd i vattenkylen. Vet att vissa Volvo 240 hade det. _________________ Pär Hylander |
||||
Jag tänkte koppla den i serie med värmepaketet...alltså först växlare sen värmepaketet...om det nu blir något värmepaket. Då slipper man vattenpump och utgång för värmepaketet finns redan i toppen... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Här är en värmeväxlare till salu: http://www2.blocket.se/view/1743694.
Verkar vara ifrån en Scania, men passar kanske nån lämplig bil? Han har tydligen två stycken så då kan man proppa in både bakväxel och motor. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4282 totalt) |