Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tiger ERA HSS
<<   1, 2, 3, 4   >>
9600 besök totalt
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Jag har slängt iväg en fråga till dem om det går att köpa enbart ett chassi med kaross och växellåda.
Då håller Jag iaf initalkostnaden nere och jag får ett trevligt (och tidskrävande) men också roligt projekt.
Att hitta en beggad Fordmotor, bromsar, skivor, etc är ju inte så svårt. Inte heller insugsdetaljer, avgas, ratt, stol mm.
Då har Jag ett vinterprojekt och förhoppningsvis allt klart om ett år.

De ska nämligen ha £5000 för en Zetec 2.0 och det finns färdigrenoverade här hemma för en tredjedel av det priset. Och orenoverade för en tiondel
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Måns Wilke skrev:
De ska nämligen ha £5000 för en Zetec 2.0 och det finns färdigrenoverade här hemma för en tredjedel av det priset. Och orenoverade för en tiondel
Varför inte en Zetec-SE, lättare och mindre samt aktuell FormelFordmotor?
Dyrare och dyrare trim iofs men viktskillnaden (är det 20kg?) känns inte irrelevant i detta fall.

Zetec-SE är ju MiniDuratecen, modern motor mao. En Focus 1,6 kan ju fungera som dragbil/reservdelsbil

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Jag fick svar från Jim på Tigercars nu. De säljer gärna ett chassie med kaross och växellåda. Han rekommenderade dock att jag köper med svänghjul, koppling, oljesump och kamkåpa. Är detta grejor som är svåra att finna här? Det låter inte så iaf. Han skulle iaf speca ett prisförslag på detta paket åt mig.

Bromsar och motor har Jag redan funnit billigt Ratt, stol, skivor är nog inte heller några problem.

Jag har bara för mig att Zetecmotorn är ganska träig i karaktären. Nu har iofs bara erfarenhet från 1.6 och 1.8l Escorter. Men det känns nästan som om den gamla 2.0DOCH från Sierratiden skulle funka lika bra, karaktärsmässigt. Duratecen är ju oslagbar i sammanhanget, när Vi pratar karaktär. Jag får nog ta och provmäta min 2.0 och jämföra med en Zetec på skroten.

Kankse en gammal 2.0 OCH med förgasare?
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Meddela gärna priset! (I PM kanske.) Jag är högst nyfiken på detta...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Absolut ska Jag göra det, olofson.

Zetec -SE är ju egentligen ingen Zetec då det ÄR en Duratec, hmm
Jag vet inte hur lång den motorn är jämfört med motsvarande vanlig Zetec. 1.4 är ointressant, 1.6 nja och 1.7 är väl inte lätt att få tag i då den endast satt i Puman.

Jag forskar lite i motorlängder nu och tar gärna emot hjälp.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278



En sån spis kanske? En stolle i staterna som gör vevhus som man skruvar på en Hayabusamotor på om man vill ha konventionell växellåda. Motor komplett med aggregat väger 72kg och vrider ur sig busans standardeffekt på 175-180hk eller vad det nu är.



Är åxå intresserad av priset om du får nåt. Har haft lite planer att bygga nåt liknande men med aluminiumkarross som en övning i plåtknackande inför mitt nästa projekt som kommer få en jobbigare karross.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Måns Wilke skrev:
Jag fick svar från Jim på Tigercars nu. De säljer gärna ett chassie med kaross och växellåda. Han rekommenderade dock att jag köper med svänghjul, koppling, oljesump och kamkåpa. Är detta grejor som är svåra att finna här? Det låter inte så iaf. Han skulle iaf speca ett prisförslag på detta paket åt mig.
Det kan ju vara så att chassit gör att du behöver modifierade varianter. Svänghjul och koppling är garanterat anpassat till växellådan.

Det är nog ingen barnlek att pilla dit vilken motor som helst så det enklaste är ju att välja nån som Tiger har gjort jobbet med.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Tänk på att kolla godstjocklekar och materialspecifikationer om du tänkt försöka gatregga bilen. Köp ramen etc. utan ytbehandling också.

En vanlig DOHC från Sierra/Scorpio är hög och svårtrimmad, Zetec är ett oändligt mycket bättre val, eller hellre Duratec (lättare). En 2-liters Zetec med bättre insug och avgas har bra karaktär, ännu bättre med lite roligare kammar.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Det lutar nog åt att det får bli en Zetec då. Tiger har tillverkat bilen för den motorn och Duratecen blir (antagligen) för lång. Men det är en tung motor, bortåt 170kg!!!
Det dräller ju av dem på skrotarna, speciellt 1.8, men även en del 2.0.
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Fy fanken vilket härligt projekt det skulle bli!
Låg vikt på bilen trots bilmotorn som bådar för lite service och bra hållbarhet. Skulle vara kul om det plötsligt dyker upp 5 såna här projekt på rejsa, priset är ju rätt överkomligt även jämfört med en seven.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Re:

Måns Wilke skrev:
Det lutar nog åt att det får bli en Zetec då. Tiger har tillverkat bilen för den motorn och Duratecen blir (antagligen) för lång. Men det är en tung motor, bortåt 170kg!!!
Det dräller ju av dem på skrotarna, speciellt 1.8, men även en del 2.0.


117kg väger väl en Zetec om jag inte har helt fel för mig och Duratecen strax över 90kg.
Är Duratecen verkligen mkt längre?
Härligt projekt!
Kommer följa detta.
Lycka till!

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Jag har läst både 168 och 118kg och 118 verkar vara rätt.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



De där är klart goa thumbs up
Jag kikade på dem för några år sedan. Fantiserade om att dra igång en enhetsklass med dem i Sverige.
Men det finns ju redan rätt många koncept med för få deltagare i så...
Annars är ju det ett sätt att få tävla med den.
Ska man åka med andra sportbilar på bana lär man ju förstöra den med skärmar och för gatan dessutom en massa kravs som blinkers, ljus och dyligt. Men då ser den nog inte lika kul ut längre.

Det närmaste man kommer med en historisk formelbil i ERA style, för rimliga pengar är väl en tidig Formel Ford 1600. Fram till mitten 70-tal såg rätt många av dem ut liknande ERA i sin grunddesign. Några till och med snyggare än ERA:n i mina ögon. En FF1600 är knappast dyr att hålla igång och körklara finns från runt 100 tkr. Men ju äldre desto dyrare så klart när det gäller historiskt.
Själv gillar jag för övrigt racerbilar som ökar i värde, bättre än de som minskar i värde.
Racing är dyrt nog ändå, utan att behöva se bilen halveras i värde på ett par säsonger...

Lite billigare kommer man ju undan om man kan "nöja" sig med en Fvee 1300. Väljer man en innan 69-70 får man en som har ett ganska nostlagiskt formelbislutseende. Men kanske mera 50-tal än 60-tal i design
(och prestanda...)

Fördelen med en hsitorisk formelbil som FF1600 eller Fv1300 är att det finns i pricip obegränsade möjligheter att köra race var man vill i världen om man är pigg på det. Dessutom är man välkommen på alla träningsdagar o liknande för formelbilar. Finsn trelvia klubbar för sånt också som Classic Formula och RHK.

Men visst, en ERA och en historisk racer vänder sig nog inte till samma publik, så mina argument är nog lite maplacerade...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Jag var runt och tittade på några Zetec 2.0 igår. De är ingen bristvara, så det ska nog gå att finna ett lågmilarexemplar.
Jag kan dock inte släppa tanken på en Duratec, så om någon har måttuppgifter att jämföra dessa motorer så är jag tacksam.
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Jag har kollat runt lite grann på däck och kommit fram till att jag absolut vill ha tidstypiska däck.
De dimensioner som sitter på ERA från fabrik är 205 50 15 och 225 50 15.

Avon gör R-däck i 60-talsstil, CR6ZZ. De blir något högre och bredare än de 15" som sitter på ERA från fabrik, 215 60 15 och 275 55 15. Det bilr ca 5cm fram och 7cm bak, kanske i mesta laget. Det är ju iofs skönt att inte behöva ta hänsyn till hjulhus, men utväxling och styrgeometri påverkas nog.

De (Avon) erbjuder även 13" i orginal F1 dimensioner 245/64 13 och 315/66 13. Problemet är väl bara att hitta 13"fälgar som är tillräckligt breda De har annars samma rullomkrets som de CR66or ovan.'

Vad tror Ni om att gå upp så pass i rullomkrets? Utseendet blir ju definitivt bättre med svällande högprofils 13", men hur blir köregenskaperna?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Måns Wilke skrev:
Vad tror Ni om att gå upp så pass i rullomkrets? Utseendet blir ju definitivt bättre med svällande högprofils 13", men hur blir köregenskaperna?
Historiska däck ger historiska köregenskaper

Självklart ska det vara 13", du behöver ju inte bry dig om gatlegala så 22" höga 13" i 7" och 8" kanske?



_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Jag kan inte öppna bilden, Niklas.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Måns Wilke skrev:
Jag kan inte öppna bilden, Niklas.
Äsch då, är det fler forum som inte vill att man ska fullänka :
Forumtråd http://www.styleforum.net/showthread.php?p=1621723
Bild: http://i69.photobucket.com/albums/i61/FullCanvas/Nurburgring-GermanGPF . . . .

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Nu kan Jag se bilderna Niklas, grymma thumbs up .
Jag tror att det blir bra med 275 eller 295 bak och 215-235 fram

Avon CR6ZZ







Vad tror vi om fälgar?

Revolution 5 spoke



Klassikern Minilite
http://www.team3wheels.com/ac/images/LT-3-17X8.jpg

Fler förslag?
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Jag har hittat en komplett raceklar begagnad bil i England. Dessutom till det facila priset £7995 thumbs up
Denna ska kollas upp närmare, då Jag misstänker att detta är vad Jag får betala för ett chassie med kaross och en Hewland, hos Tiger. har inte fått svar från dem än.

Färgen är inte vad Jag tänkt mig (Vit med röd"mun", röd stripe och röda superlites) dvs den är Honda-målad. Detta är iofs lätt att fixa till om man nu skulle vilja. Känns fel med en Fordmotor i en Honda...
Det sitter en Zetec 1.8 med förgasare i den.

Definitivt värd ett extra öga.

När det gäller fälgar så känns svarta Revolution 5 spoke gjutna. 8" fram och 9" bak (då 10" inte finns)
Citera
*

Här sen Okt 2008
Inlägg: 281


Trådstartare
Det är den här bilen Jag är lite sugen på.

Citera
Allmänt banåkaforum
Tiger ERA HSS
<<   1, 2, 3, 4   >>
9600 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande