Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (956 totalt) |
Kolvar och deras dimensioner, hur känsligt?
Min fråga baserar sig på det faktum att jag sitter på en uppsättning kolvar som ganska säkert är en aning för små i förhållande till blocket. (Kolvarna är från tidigt 80-tal, modell Saab special, blocket av något yngre datum) Bortsett från ökat skrammel, hur pass kinkigt är detta? |
||
Re: Kolvar och deras dimensioner, hur känsligt?
Ehm... Aningen för små? ungefär hur mycket är "en aning" i ditt fall? om dom för små kolvarna nu skulle vara tillräckligt täta för att motorn skulle fungera så skulle troligtvis kolven slås sönder på grund av att den "vickar" för mycket i loppet. |
||
Ska man tala i termer om standarddimensioner kan man säga följande:
A - första dimension AB - andra dimension B - tredje dimension osv. I mitt fall misstänker jag att det skulle bli fråga om A-kolvar i AB-lopp. Men, om detta nu är viktigt får jag väl spana in ett korrekt block, inte mycket att orda om i sådana fall. |
||
Är det inte ca 0,5 mm mellan överdimensionerna? Isf är det inte en "aning", då är det "alldeles" tror jag! _________________ Pär Hylander |
||
När man talat om "riktiga" överdimensioner i Saab-fallet säger man "första överdimension", "andra .." osv.
Som Ronnie mycket riktigt påpekar är det fråga om fabriksöverdimensioner. Misstänker att "en aning" ligger någonstans på hundradelsnivå i mitt fall. Ska mata in dimensionerna vid tillfälle. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (956 totalt) |