Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vintersäsong på rejsa? =)
<<   1, 2, 3   >>
5295 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tycker vi skiter i det...
Ser ändå inge kul ut.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kanske nån Värmlänning som kan tänka sig nåt liknande?

Kroppkärrssjön i Karlstad brukar det ju gasas friskt på och det finns säkert fler potentiella räserbanor...
Jag vill ju lära känna Integralen utan att behöva oroa mig för trottoarkanter och lagar och sånt.

BMW 330i -05
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Andreas Lidström skrev:
Den är helt underbar!!!

http://www.attitudemotorclub.com/events/isracing030111/P1010055.jpg

Varför inte bilar med olika däck på samma bana? Min erfarenhet är att det ger ett riktigt fint bett även för de utan spikar när ytan ruggas upp. thumbs up

Vi brukar göra så att vi ruggar upp ytan till de som åker med vanliga däck. Ofta är de på banan för vanliga däck nybörjare, de kanske övar inför att ta körkort eller övningskör.

Anledningen till att vi har två banor är att de med rallydubb kan åka mycket fortare, de banorna vi brukar ha är så pass smala så man inte kan åka om utan att bli omsläppt och då får man lungt hålla sig bakom.
Sen är det så att om man har två banor kan man oftast låta den banan för nybörjare vara kvar hela vintern, medan banan för rallydubb får ca 5cm djupa spår efter redan två-tre helger så den får man dra om rätt ofta.

Säg att de med vanliga dubb kan hålla 30-50km/h i vändböjen längst ut i vår vik, medan de med rallydubb kan hålla 50-60km/h. Och på rakorna kan man åka över 100km/h (och ändå ta kurvan i änden) jämfört med kanske 70-80km/h...

Mina däck http://www.swespy.com/razer/dubb.jpg

Här sen Nov 2002

Tanken slog mig om delade banor efter jag postat. Låter vettigt.

Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Andreas Lidström skrev:

jo, jag tror det skulle kunna bli farligt om man körde blandat. Om två bilar åker efter varandra i 70km/h på rakan och den främre har rallydubb men den bakre åker t.ex dubbfritt. Vad händer om den främre nitar ? thumbs down

Här sen Sep 2003

razer skrev:
Andreas Lidström skrev:

jo, jag tror det skulle kunna bli farligt om man körde blandat. Om två bilar åker efter varandra i 70km/h på rakan och den främre har rallydubb men den bakre åker t.ex dubbfritt. Vad händer om den främre nitar ? thumbs down

Pang, bugglor i båda bilar, kylarn skadad i bakomvarande, i med ett ägg i kylarn så det tätar och gasa vidare!

MellanSverige
Här sen Jun 2003

ojay skrev:
razer skrev:
Andreas Lidström skrev:

Pang, bugglor i båda bilar, kylarn skadad i bakomvarande, i med ett ägg i kylarn så det tätar och gasa vidare!

hehe, visst kan man täta och köra vidare, men när det är t.ex. en Audi A4, Passat av nyare modell osv. så gör man inte så.

Här sen Dec 2002

oj, detta låter mysigt hoppas bara att det inte sammanfaller med någon tenta

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:

Vet att det åks "seriöst" i Motala på ngn fint plogad bana varje år. Har dock inte sett det själv. Men när det börjar bli dax får man nog veta och då lägger jag en blänkare här oxå...

Eeehhh....... VAR DÅ???

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
Andreas Lidström skrev:

Vet att det åks "seriöst" i Motala på ngn fint plogad bana varje år. Har dock inte sett det själv. Men när det börjar bli dax får man nog veta och då lägger jag en blänkare här oxå...

Eeehhh....... VAR DÅ???

Det var bara vad jag hört... Men mina geografiska kunskaper om "mitt" landsskap är totalt kass.

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

ojay skrev:

Pang, bugglor i båda bilar, kylarn skadad i bakomvarande,

10 liter 90gradigt vatten på isen, isen spricker, bil borta.

Karlstad
Här sen Apr 2003

MaZ skrev:
Kanske nån Värmlänning som kan tänka sig nåt liknande?

Kroppkärrssjön i Karlstad brukar det ju gasas friskt på och det finns säkert fler potentiella räserbanor...
Jag vill ju lära känna Integralen utan att behöva oroa mig för trottoarkanter och lagar och sånt.

Jupp, Turbo och uppspänd diff kan bli spännande...
Vi saknar ju bara isen nu...

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här hemma ber man snällt att närmaste bonde tar och flyttar på de stenar som de boende runt sjön lagt mitt i vägen för att man ej ska kunna ta sig ut på isen.
För det får den snälle bonden en hundralapp. thumbs up
Efter det så berättar man att man ska grilla korv och ha det mysigt ute på isen. Man berättar även att potatissallad kommer finnas som tillbehör och att om isen blir plogad så får bonden äta korv och åka med i valfri bil.
Efter en liten betänketid kommmer bonden fram till att han ska ploga isen åt de rara ungdomarna.

Så gick det till förra året. Jag hoppas på liknande tur detta år.

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Förrresten, på mitt jobb gjorde vi sådana här förut.

Det är alltså den lilla saken till höger som tillverkades på jobbet. Tyvärr har jag inget gummi att montera dom i.

Kalix
Här sen Nov 2002

Monterade i däck ser dom ut så här.

och på bil.

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Niklas Sandström skrev:
Monterade i däck ser dom ut så här.

off topic:
Niklas: Dom tillverkades i Kalix på Bulten. Det kanske du visste? Jag har varit där upp i fem veckor och jobbat på just Bulten. Var och tittade på eran hemmabana. Det lutar duktigt i velodromen. Det pratades lite om bilen på jobbet. Motorljudet höjdes till skyarna! thumbs up

Bildbevis:

Taskig kvalitet, men jag hade bara med mig mobilen så den fick stå till tjänst.

Det var väldigt stilla och lugnt där uppe. Är ni alla i garaget för att komma ut på isen framåt slutet på vintern?

Kalix
Här sen Nov 2002

Jo jag visste det, pappa Tiger har varit förman på Bulten. I vårat garage är det full aktivitet för att hinna få ihop en fungerande motor samt att blästra och lacka om bilen.

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Vill inte verka negativ...

Men det fins en baksida med iskörning,

eller ska jag säga undersida...

NS BTG: 9.10.21

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

En god kännedom om vattendraget och isens tjocklek är A och o Själv skulle ja aldrig ta ut bilen om isen understiger 20-25cm

Täby
Här sen Feb 2003

Någon, tror det var föraren av Porschen ovan(?), nämnde att långnabbsbilarna under en SM-helg slet ned isen uppemot 30-40 cm i vissa kurvor, så det vill nog till en hyfsad is att starta med...

En fundering, hur ställer man in balansen och andra väghållsningsparametrar i en långnabbsbil? Vanliga däck tappar ju i regel friktionskoefficient vid ökad belastning, de har olika fäste för olika camber, slipvinkel, etc., men hur uppför sig ett långnabbsdäck? Får de ändrad "friktionskoefficient" vid ändrad belastning?

Egentligen är ju is och långnabb en perfekt kombination, ett vansinnigt fäste och däck som håller i 10 år. Banan blir visserligen förstörd, men den lagar man med lite vatten till nästa helg. Synd att det kanske är lite kallt ute bara...

#24, #64, #88
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003

om det värsta skulle hända, att isen går sönder, hur blir det med försäkring då? Eller får man skylla sig själv för att man inte har lättat bilen tillräckligt?
För det är väl bara speciellt utsatta vägar som är vintervägar? (30km/h som snabbast)

Citera
Allmänt banåkaforum
Vintersäsong på rejsa? =)
<<   1, 2, 3   >>
5295 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande