Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vintersäsong på rejsa? =)
<<   1, 2, 3   >>
5295 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tycker vi skiter i det...
Ser ändå inge kul ut.






















































_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Kanske nån Värmlänning som kan tänka sig nåt liknande?

Kroppkärrssjön i Karlstad brukar det ju gasas friskt på och det finns säkert fler potentiella räserbanor...
Jag vill ju lära känna Integralen utan att behöva oroa mig för trottoarkanter och lagar och sånt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Andreas Lidström skrev:
Den är helt underbar!!!

http://www.attitudemotorclub.com/events/isracing030111/P1010055.jpg

Varför inte bilar med olika däck på samma bana? Min erfarenhet är att det ger ett riktigt fint bett även för de utan spikar när ytan ruggas upp. thumbs up


Vi brukar göra så att vi ruggar upp ytan till de som åker med vanliga däck. Ofta är de på banan för vanliga däck nybörjare, de kanske övar inför att ta körkort eller övningskör.

Anledningen till att vi har två banor är att de med rallydubb kan åka mycket fortare, de banorna vi brukar ha är så pass smala så man inte kan åka om utan att bli omsläppt och då får man lungt hålla sig bakom.
Sen är det så att om man har två banor kan man oftast låta den banan för nybörjare vara kvar hela vintern, medan banan för rallydubb får ca 5cm djupa spår efter redan två-tre helger så den får man dra om rätt ofta.

Säg att de med vanliga dubb kan hålla 30-50km/h i vändböjen längst ut i vår vik, medan de med rallydubb kan hålla 50-60km/h. Och på rakorna kan man åka över 100km/h (och ändå ta kurvan i änden) jämfört med kanske 70-80km/h...

Mina däck http://www.swespy.com/razer/dubb.jpg

_________________
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tanken slog mig om delade banor efter jag postat. Låter vettigt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Andreas Lidström skrev:
Tanken slog mig om delade banor efter jag postat. Låter vettigt.


jo, jag tror det skulle kunna bli farligt om man körde blandat. Om två bilar åker efter varandra i 70km/h på rakan och den främre har rallydubb men den bakre åker t.ex dubbfritt. Vad händer om den främre nitar ? thumbs down

_________________
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



razer skrev:
Andreas Lidström skrev:
Tanken slog mig om delade banor efter jag postat. Låter vettigt.


jo, jag tror det skulle kunna bli farligt om man körde blandat. Om två bilar åker efter varandra i 70km/h på rakan och den främre har rallydubb men den bakre åker t.ex dubbfritt. Vad händer om den främre nitar ? thumbs down


Pang, bugglor i båda bilar, kylarn skadad i bakomvarande, i med ett ägg i kylarn så det tätar och gasa vidare!

_________________
William Ekström
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



ojay skrev:
razer skrev:
Andreas Lidström skrev:
Tanken slog mig om delade banor efter jag postat. Låter vettigt.


jo, jag tror det skulle kunna bli farligt om man körde blandat. Om två bilar åker efter varandra i 70km/h på rakan och den främre har rallydubb men den bakre åker t.ex dubbfritt. Vad händer om den främre nitar ? thumbs down


Pang, bugglor i båda bilar, kylarn skadad i bakomvarande, i med ett ägg i kylarn så det tätar och gasa vidare!


hehe, visst kan man täta och köra vidare, men när det är t.ex. en Audi A4, Passat av nyare modell osv. så gör man inte så.

_________________
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



oj, detta låter mysigt hoppas bara att det inte sammanfaller med någon tenta

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Andreas Lidström skrev:

Vet att det åks "seriöst" i Motala på ngn fint plogad bana varje år. Har dock inte sett det själv. Men när det börjar bli dax får man nog veta och då lägger jag en blänkare här oxå...


Eeehhh....... VAR DÅ???

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ThomasT skrev:
Andreas Lidström skrev:

Vet att det åks "seriöst" i Motala på ngn fint plogad bana varje år. Har dock inte sett det själv. Men när det börjar bli dax får man nog veta och då lägger jag en blänkare här oxå...


Eeehhh....... VAR DÅ???


Det var bara vad jag hört... Men mina geografiska kunskaper om "mitt" landsskap är totalt kass.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



ojay skrev:

Pang, bugglor i båda bilar, kylarn skadad i bakomvarande,


10 liter 90gradigt vatten på isen, isen spricker, bil borta.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



MaZ skrev:
Kanske nån Värmlänning som kan tänka sig nåt liknande?

Kroppkärrssjön i Karlstad brukar det ju gasas friskt på och det finns säkert fler potentiella räserbanor...
Jag vill ju lära känna Integralen utan att behöva oroa mig för trottoarkanter och lagar och sånt.



Jupp, Turbo och uppspänd diff kan bli spännande...
Vi saknar ju bara isen nu...

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här hemma ber man snällt att närmaste bonde tar och flyttar på de stenar som de boende runt sjön lagt mitt i vägen för att man ej ska kunna ta sig ut på isen.
För det får den snälle bonden en hundralapp. thumbs up
Efter det så berättar man att man ska grilla korv och ha det mysigt ute på isen. Man berättar även att potatissallad kommer finnas som tillbehör och att om isen blir plogad så får bonden äta korv och åka med i valfri bil.
Efter en liten betänketid kommmer bonden fram till att han ska ploga isen åt de rara ungdomarna.

Så gick det till förra året. Jag hoppas på liknande tur detta år.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Förrresten, på mitt jobb gjorde vi sådana här förut.



Det är alltså den lilla saken till höger som tillverkades på jobbet. Tyvärr har jag inget gummi att montera dom i.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Monterade i däck ser dom ut så här.


och på bil.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Sandström skrev:
Monterade i däck ser dom ut så här.


off topic:
Niklas: Dom tillverkades i Kalix på Bulten. Det kanske du visste? Jag har varit där upp i fem veckor och jobbat på just Bulten. Var och tittade på eran hemmabana. Det lutar duktigt i velodromen. Det pratades lite om bilen på jobbet. Motorljudet höjdes till skyarna! thumbs up

Bildbevis:



Taskig kvalitet, men jag hade bara med mig mobilen så den fick stå till tjänst.


Det var väldigt stilla och lugnt där uppe. Är ni alla i garaget för att komma ut på isen framåt slutet på vintern?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Jo jag visste det, pappa Tiger har varit förman på Bulten. I vårat garage är det full aktivitet för att hinna få ihop en fungerande motor samt att blästra och lacka om bilen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Vill inte verka negativ...

Men det fins en baksida med iskörning,

eller ska jag säga undersida...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



En god kännedom om vattendraget och isens tjocklek är A och o Själv skulle ja aldrig ta ut bilen om isen understiger 20-25cm

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Någon, tror det var föraren av Porschen ovan(?), nämnde att långnabbsbilarna under en SM-helg slet ned isen uppemot 30-40 cm i vissa kurvor, så det vill nog till en hyfsad is att starta med...

En fundering, hur ställer man in balansen och andra väghållsningsparametrar i en långnabbsbil? Vanliga däck tappar ju i regel friktionskoefficient vid ökad belastning, de har olika fäste för olika camber, slipvinkel, etc., men hur uppför sig ett långnabbsdäck? Får de ändrad "friktionskoefficient" vid ändrad belastning?

Egentligen är ju is och långnabb en perfekt kombination, ett vansinnigt fäste och däck som håller i 10 år. Banan blir visserligen förstörd, men den lagar man med lite vatten till nästa helg. Synd att det kanske är lite kallt ute bara...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Ando
Habo
Här sen Mar 2003
Inlägg: 230



om det värsta skulle hända, att isen går sönder, hur blir det med försäkring då? Eller får man skylla sig själv för att man inte har lättat bilen tillräckligt?
För det är väl bara speciellt utsatta vägar som är vintervägar? (30km/h som snabbast)

_________________
Kör Bmw 323Ci -00
Andreas Magnusson
Attitudemotorclub
Citera
Allmänt banåkaforum
Vintersäsong på rejsa? =)
<<   1, 2, 3   >>
5295 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande