Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 11569 besök totalt |
Måste säga att just ballongspåret var nog den i säklass bästa(läs roligaste) beskrivningen jag någonsin hört om detta lite långa SH spår. Nu ska man inte skämta om de som gått bort, men det var väl inte en dag försent att de minskat lite på ballongomfånget
![]() Jag menar Scuderian har ju hållit på i över 100 snart eller vad det nu är ![]() ![]() Det är säker bankörning men långt ifrån snabbaste sättet. Nåväl det var ju värre 1983 om man i dåtidens golf försökte svänga in lite tidigare i Aremberg, ja då med dessa dåtidens bilar hamnade man i sandfållan, knappast att man tog sig runt Aremberg med en tidig turn in. Enda sättet torde med dåtidens bilar vara att träffa punkten där, vilket känns lite fel i dagen sportbilar som villigt styr in och runt även med en tidigare turn in. Utvecklingen går framåt med allt gällande däck samt chassi etc. Punkterna förblir en fossil från svunna tider ![]() Förövrigt har de sitt spår oxå av säkerhetsskäl. Ett tajt spår i nerförsbacken In i wersheifen tenderar att kasta nybörjare av banan till trots för att det är banans långsammaste parti(kurva). Åka punkt där, ja då bromsar man samt växlar man ner på en rak linje mot punkten för att tryggt svänga in i en moderat fart(finns flera ex runt banan på detsamma). Allt annat är det tajta kortare spåret här, man blir då tvungen att både bromsa samt växla ner hårt i en brant svängande offcamber vänster med nerförslut. Så extemt många nybörjare sätter av här om de kör så, särskilt de mindre talangfulla har det än värre om de råkar ha motorn bak till råga på allt. SH vill minimera olyckor. Självklara skäl såklart. Säkert spår.. Nåväl ballonggubben tenderar oxå att ha missat att dagens bilar med go fast gearbox(SMG, DSG etc) inte låser upp vid nerväxling, med andra ord...det går bra även för nybörjare att stå på ner tajt in i Wercheifen. Om än att kraferna ner här är så stora att det låser upp i CSLen ändå, till trots för att det inte ska gå att låsa upp vid nerväxling. Fysiska krafter gör sig gällande på en bana av ringens karaktär. Det är sällan eller aldrig säker körning på detta sätt, men snabbt om man har erfarenheten. Att någon instruktör står(jag säger någon för långt ifrån alla står för detta) och menar att man visst kan åka ballongspåret för det gör han visst i race och det går ju bra. Nåväl det är ju bara det att i race har man slicks och downforce. Så klart man kan om man nu vill åka ballongspåret igenom Hatzenbach 2 om man gillar att plocka punkter med slicks och downforce. Dock ska man komma ihåg att gatbilar knappast har det grepp som racebilar har. Så om jag ska åka ballongspåret med den loggade GPS farten jag åker igenom HB2, ja då ska jag ut i kanten(finns en kon, punkt genom HB2 ut vänster mitt i HB2) som är helt vansinig att åka på där. Då kommer jag sitta och ratta för glatta livet på sladd. I de farterna tappar CSL fäste, ja så istället för att slå av på farten för att plocka någon obetydlig punkt där så åker jag bara rakt fram och slipper åka igenom HB2 på sladd. Visst hade jag haft slicks och downforce så kunde jag nog roat mig med att träffa punkt här utan att generera sladd med all säkerhet med motsvarnade fart eller högre. Men varför skulle jag, även med slicks och downforce är snabbaste vägen igenom HB2 rakt fram. Manthay Porschen håller bara rakt fram. Göransson likaså, han förstod ingenting han heller då vi körde kursen vid samma tilfälle, likaså thed. Vi hade en del kul åt detta vissa morrnar i termitkåken när vi i övrigt åt bromsskivor samt pads till frukost. Curbsen är inte en del av banan säger de, det är de visst om man vill korta ner och åka fortare. Detta säger de av säkerhetsskäl endast. Likväl som gelleråsen är curbsen en del av banan, likväl är de på ringen. Försök åka 1.14,0 runt gelleråsen med en CSL utan att korta ner och göra svängarna lite rakare genom att kör curbs. Man tar de sista just på detta sätt där. Jag har åkt en hel del med Göransson både på ringen fulla varv samt på div andra banor. Han kör min CSL ännu snabbare på åsen, 1.13,6 kan han inte göra om han inte kör curbs. Nåväl speed är ju inte allt, med speed kommer ju slitage oxå och curbs sliter. Men att säga att curbs inte hör till banan är endast en säkerhets pryl de kör på SH. Som sagt prio är säkerhet, vilket man förstår, dock förstår inte alla detta som om Manthey Porsche inte kör curbs igenom HB2 ![]() I övrigt måste man ta häsyn till att de som kör SH flera år i rad kommer alltid köra ner sig mer eller mindre. Så om man ska jämföra en i övrigt godtycklig poängbedömning måste man kanske jämföra två deltagares första gång, eller deras andra gång om de har någon etc. Richard Göransson körde första gången upp på 64 vill jag minnas(eller 67 har pappena här men orkar inte kolla) om någon gått kursen 6 år i rad vilket inte är ovanligt, ja kan man då jämföa deras låt säga 52 mot RG 67 på första gången? Nej, dessutom var görasson snabbast på hela kurse av alla ca 300 bilar, inte fick ha lägst score. Självklart inte ,inte som han kör ![]() Nåväl speed väger tyngre än godtyckliga poäng, så är det och så kommer det alltid vara i min bok. Men visst kan det vara kul med SH torts det såklart. Gällande curbs, på följande nr i vår karta kan man ju med fördel åka curbs https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php nr2, vid nr11, mellan nr 13-14, mellan 21-22, mellan 56-57,samt ur icecurve om man så vill vid 67. Klart åka curbs för sakens skull är väl ingen ide, men här torde man kunna korta av samt få mer raktspår. Likaså mellan 21-22, här kan man inte få med sig så hög fart med CSL om man inte kör rakt över curbs här, väldigt ordentligt. Ska man hålla sig på banan och undvika curbsen kan man aldrig få med sig så mycket fart i en CSL eller Swift(se Vmax nr 22), försöker man med det går det på tvären igenom denna kurva p g a kurvan blir för snäv i dessa hastigheter. Om inte på tvären men man riskerar att få släpp, vilket man inte vill ha i dessa hastigheter här. Klart man känner sig tryggare att åka rakt fram här över curbs vs försöka ta denna kurva i dessa hastigheter på vägbanan. Nu pratar vi gatbilar. Klart man kan hålla sig på vägbanan igenom kurvan utan att riskera sladd igenom här med en race bil med slicks samt downforce med bibehållen Vmax vid nr 22 eller t o m högre. Om man vill kan man ju det i en sådan bil. Men även med den kan man ladda på mera rakt fram och nå än högre Vmax vid nr 22 om man inte har allt för hårt chassie för då riskerar man att välta här. Just my 2 långa cents om detta. Vill dock med detta inte förrta något av de olika presentationerna som gjort vid SH detta år, det är inte alls min mening. Uttrycker bara min syn på detta. Slutligen passar ju många punkter oxå fint att åka på. Slutligen fallar allt av så självklara skäl, att 300 förare med helt olika bilar samt erfarenheter etc, grepp, däck, drivning, vikt men framför allt fart. Ja det säger sig självt att vad har alla dessa att vinna på att åka samma spår, inget! Förutom att i egenskap av att alla deltagare ska kunna bedömmas adekvat och om alla strävar efter samma punkter är det lätt att se de som kommer närmare eller långt ifrån. På detta sätt kan man göra den godtyckliga bedömingen. Tidtaging kommer aldrig på fråga, hade det varit så ska man veta att spåret hade varit helt annorlunda, beroende på biltyp, grepp, däck, drivning, vikt men framför allt fart och erfarenhet. Ingen kan ju vara snabbast om alla ska åka 100% lika spår ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Skönt att han har ett R på bilen nästa gång ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Ca 7.54 BTG = 11 sek;) _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Re:
Det är bara att lyfta på kepsen och säga, du var riktigt duktig! och framförallt trevlig:) _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Göte RS6 Sjögren
Vad gäller fart och poäng i SH måste jag hålla med dig. I min första kurs -03 hade jag tror jag 54 poäng (??) och vann SF gruppen elr vad det heter och var 4:a totalt med heldålig attack och bara koncentration på spårval. Sedan dess har jag gått fyra kurser sammanlagt, varit sju ggr på Ringen, kört VLN men ändå går det bara sämre ocgh sämre... Nu var jag nog sist bland R folket i grupp 11 men nog med snabbast i tid på de fria körningarna. Men nu är det ju inte det som gäller men med bra attack tappar man oxå (SH) spårval. Förutom vissa unikum såklart som klarar av både och. Men nu är det ju bara att anpassa sig precis som i skolan, och göra om och göra rätt om det ska bli bra betyg. Det var nog därför jag aldrig kom längre än till 9an;) _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Re: Göte RS6 Sjögren
![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Vore ju extremt intressant att lägga in alternativspår på Peeters eminenta guide. Kan det vara något du skulle kunna tänka dig o hjälpa till med? Få här har den kollen du har på "attackspåret" ![]() _________________ ![]() |
||||
Re: Göte RS6 Sjögren
![]() Nåväl min första gång i SH 2005 vann jag allt som gick att vinna. Routinert blev jag min första gång. Jag vann slalomen. Jag vann hela min grupp och blev 1a, jag vann över alla sportfharers och beginers på hela kursen och blev 1a. Som första gångare= beginners eller sportsfharer tävlar man ej mot Routinert. För de som inte vet, beginner är man första gången och efter avslutad kurs blir alla sporthsfharer. Dock kan man förbli sportsfharer under en evighet, flera år om man inte vinner sin grupp någon gång framöver.(1,2,eller 3 i guppen vill jag minnas gör en till Routinert, givet vis oxå om man vinner över alla på kursen). Routinert blir man inte automatiskt likt sportsfharer. För vissa tar detta 10år att bli routinert, för andra första året osv. När jag körde 2005 var det ca 270 deltagare tror jag, ca hälften var sportsfharer samt som alltid en hel del beginners som jag själv var vid tillfället.(vi alla tävlar ej mot routinert) Nåväl då jag vann allt som kunde vinnas fick jag en kopia på Dorint pokalen, enligt sägnen är mitt namn inristat i stora orinala dorint pokalen. De som kommer som första gångare och vinner allt man kan vinna får en kopia på Dorint pokalen. Nåväl jag fick någon Victory nål oxå, vet inget om den mm. I övrigt har jag aldrig kollat upp detta med namnet inristat, men flera nämnde detta. Nåväl om jag vinner allt nästa år oxå samt året därefter får jag stora Dorint pokalen, den med namnen på. Hmm tänkte jag ok, det låter ju helt omöjligt, men jag måste ju prova ![]() Kan nämna att jag körde upp ena gången med cup däck bak samt gatdäck fram, har man kört norslingan så vet man att man hellre hade valt att köra gatdäck runt om. P g a mycket bra grepp i bak via cup däcken, blev greppet fram med gatdäck än sämre. 2006 körde jag upp i regn med cup däck. Kommer säkert gå detta igen, men det får gå några antal år mellan gångerna. Tyckte att det andra gången blev väldigt tröttsamt med alla sections körningarn faktiskt. 2010kanske ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Ursäkta om jag bryter in en fråga i den intressanta diskussionen och slå-sig-för bröstet-tråden
![]() Är det du Qvarnis som kör eller är det en look-alike från AMG? ![]() ![]() oavsett, notera bilarna bakom _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Re:
![]() På den övre bilden sitter Qvarnis i passagerarstolen och grymtar över att föraren styr in lite för tidigt ![]() _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||
Re:
Det stämmer fast jag får nog erkänna att spårvalet från James Holm som rattar när jag sitter bredvid har bättre spårval än jag själv... Fö körde han BTG 8.46 och det är inte så illa pinkat av en nybörjare med mindre än 10 varv på Ringen och som körde bana för första gången i höstas på Sviestad. Låt vara i en 997 GT2, men ändå. Men jag är inte riktigt tillverkad för att vara codriver, det är stora bucklor i passagerargolvet:) Fö har man gått ifrån att man inte får vara på curbsen i just detta parti utan man får tom gena som James gör. Det är riktigt och jag gör fel. Gena på betongen elr inte alls på curbsen. SH version 2.0 från 2009;) _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Jag får väl hoppa in med ett litet inlägg.
MBn lät väldigt rå när dom drog iväg. Qvarnis, efter James lilla rökmåln utanför Zur Burg kom > ![]() ut med en soppbortste & skyffel och stoppade i mina händer. Han tyckte nog inte det var lika roligt som vi andra. Kursen var rolig (tills bil jä...ln började strula). Att gå från "racebil" till dagis racern med automat vart ![]() Men jag hade kul ändå, spåret är det samma och dom andra deltagarna var trevliga och väder var bra. Jag gör nog ett nytt försök nästa år. Pelle M _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
||||
Re:
Magnus, med denna i färskt minne https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Ringchartsen sitter nog många o klurar på minst sagt! Så att det är uppskattat av många och kommer bli uppskattat av många även framöver under lång tid är jag extremt övertygad om (så länge de inte bygger om banan radikalt
![]() Men jag har en ide. Du eller jag skriver ut Peeters skisser på papper, sen kan du relativt enkelt med penna rita spår på dem som grovt underlag. Sen kan jag rita alternativspår i photoshop utifrån vad du visat på papper? Bara en tanke ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Borde bli "Ballonlinie" ![]() ![]() I övrigt tycker jag idén låter klockren hoppas den blir av! ![]() |
||||
Re:
![]() OT: Du får gärna om du har lust maila mig jocke@itsfun.nu ditt hotell du bodde på. Adenau är sista gången jag bor i. Är helt dött nuförtiden och helt offside. _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Re:
Riktigt ball bil. Rena fakta: Effekt: 670 hk Vikt: 1880 kg Vrid: 1000 Nm (sänkt från 1200 Nm för transmissionens skull) 0-100 km/h: 3.8 sek 0-200 km/h: 11 sek Toppfart: 320 km/h (spärrad, annars 338 km/h men då är den enl AMG snabbare än SLR och det är inget bra när den är billigare, dessutom har det med AMG garanti på motorn att göra) Växellåda: 5 vxlad med paddlar alt automat i olika lägen, aut, sport etc Kort summering MB SL 65 AMG Black Series: Riktigt snabb bil. Tillverkad i 37 ex vad jag hörde. Vore den manuell skulle den mosa det mesta för när växellådan växlar sänks tändningen för att spara transmissionen och det känns ibland som att det tar en evighet innan det mosar på framåt igen. Allt är ju iofs relativt:) Riktigt hårt fjädrar, på landsväg kan den vara rent jobbig. Skalstolarna som sitter i är hårda som sten att sitta i. Man får RIKTIGT ont i ryggen på bara några mil. Jmfr med 997 GT2 skalstolar som är rena soffan i jmfr. Bromsarna är en svag punkt. Oxå relativt förstås. Men på en bil som är byggd som en förklädd banracer och kostar 350.000 euro i grundutförande borde de tåla mera smisk. På mitt åtgärdsprogram står bromsvätska, belägg och lite bättre kylning. Nu har jag iofs aldrig kört en enda originalbil där bromsarna inte slutat fungera till 100% förutom 997 GT2 med kolfiberditon. Men här gick det åt en omgång skivor och belägg runt om på 6 dagars Ringenkörning. Och ytterligare en omgång på G att säga upp sig. Fantastisk väghållning fast broms och in i och mitt i kurva känns tyngden. Extremt svår att köra på regn. 1000 Nm redan från 2000 rpm slet loss bakhjulen bara man krökte stårtån en smula. Blev inte omkörd av något under de dagar vi var på banan även om det säkert var bilar som åkte fortare. GT3or var som möten när man låg bakom och tryckte på uppför Kesselchen. Åkte 295 på mätaren vid Grüne Hölle, Schwedenkreuz och Fuchsröre vågade jag inte kolla på mätaren:) Hoppade en bra bit och rätt högt vid Döttinger Höhe innan Flugplatz, vi får se om det blir några bra bilder;) När det regnade åkta jag med alla säkerhetsfunktioner inkopplade. Vid torrt i sportläget. Enda gången jag kopplade ur det helt var vid starten på uppkörningen från depån i SH kursen för att showa lite. Inte svårt att krita de 325 breda baksvålarna... Körde såklart fort och stog på kanske inte så mycket det gick men det är svårt att ta ur det där sista när det inte är egen bil. Lättkörd. Min mamma skulle kunna köra den till och från affären. Men det är ju MB/AMG stuket och kundgruppens önskan. För att läska lite extra ska jag flyga till Ungern och Hungaroring på söndag för att köra F1:) _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Re:
Det där var nog en något förhastad slutsats ![]() Under Scuderian är det säkert så eftersom de flesta väl bor på Dorint? Inget ringenbesök blir komplett utan en fylla på Brauhaus ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 11569 besök totalt |