Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Sömsvetsa, bra eller dåligt? | 5009 besök totalt |
Håller på att bygga om bilen en del (som de flesta andra här) och funderar på det här med sömsvetsning. Har hört att karossen blir styvare men att det finns risk att den spricker. Detta beror väl också på hur man gör det antar jag. Är det överhuvudtaget lönt att lägga tid på eller är skillnaden marginell?
Som ni förstår så VET jag ingenting om detta, men har HÖRT en massa. Vg hjälp mig reda ut detta.. _________________ Rikard Ahlin |
||
Vet ej heller något om nyttan av det i efterhand, men tror mig veta att vissa årgångar av RS är helsvetsade när motsvarande Carrera är punkt- eller intermittentsvetsade! _________________ Pär Hylander |
||
Ingen expert på området, men när jag hade min bil i bitar så pratade jag med lite race- och rallyrävar på både hobbynivå och gamla fd. rallybilsbyggare på elitnivå. De tyckte jag skulle sömma karossen, och då främst i framvagnen (men det är väl mest modellspecifikt). Fick även rådet att inte helsvetsa för "då kan den spricka när du hoppar med bilen...". Tror nog inte det blir så mycket hoppande för min del, men struntade ändå i helsvetsandet....
mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius |
||
Helsvetsa är nog inte att rekomendera det slår sig lätt och kan bli spänningar i materialet.
Intermittens-svetsa (tex 20mm svets, 30mm mellanrum, 20mm svets osv.) däremot förstärker nog en del tror jag iaf... Huruvida karossen blir mkt styvare eller inte vet jag inte men det borde förebygga sprickbildning och att punktsvetsar släpper iaf. Har intermittens-svetsat stora delar av karossen på min räjser och mer ska göras. Hur går det med 02:an? Vad har du för planer? _________________ /Arne Lindgren |
||
om du gör det. Varför inte mäta upp styheten först? Det vore väl nått att berätta på forumet, vad detta gav! Jag har aldrig sett några siffror på sådana jobb, men hört talas om det sedan xxxxx. Du behöver bara någta meter fyrkants profiler. Ca, 100x50 mm. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Enligt vad jag "har hört" så ska detta vara en bra metod ja. Alternativt kan man punktsvetsa med massor av punkter. Min uppfattning är att själva svetsfogen blir så pass stark att den inte går sönder, men att plåten precis på sidan av svetsfogen dels kan bli tunnare och dels kan härda sig lite. Och därför spricker lättare. När fogen blir till så är metallen smältande precis där fogen läggs och då kan fogen dra till sig lite material precis runt om pga nån typ av ytspänning. Då blir det lite tunnare där. Jag är ingen utblidad svetsare, men det där är min hypotes i alla fall. När man tittar på brustna svetsfogar så brukar bristningspunkten oftast vara just där också, vilket möjligtvis kan bekräfta hypotesen.. _________________ William Ekström |
||
Jag ställer mig tvekande till att man åstadkommer så mycket styvhetsökning med mera svets. Det är mer en fråga om profilarea. Eller hur krafterna i stort går genom karossen. Kan man intregrera en bur, så är det en bättre metod. Däremot om man VET, att det finns ställen där själva fogarna belastas på ett sådant sätt att dom behöver hållas ihop bättre, så är det ok. Eller, att reglerna förbjuder andra metoder mm. Jag har överhuvud taget svårt för metoder som det pratas om, men som man aldrig fått bekräftat med mätresultat. Några extra punktsvetsar skadar aldrig och är snabbt gjort. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Jag svetsade "kända sprickbildningsplatser" på min 318is. Bla tornen fram och kring bakvagnsinfästningen då andra haft problem med just sprikor där. Har för mig att jag läste BMW:s egna erfarenheter om hur mkt vridstyvare M3:orna blev med svetsning av karossen, men har glömt det nu. Markant skillnad iaf.
På våra Saab 9-3 SS så sa Poppo att det var bra att vi inte svetsat alla skarvar fullt ut, det skulle ändå inte göra ngn direkt skillnad på den karossen. Den är "tillräkligt" vridstyv iaf. Så som Göran säger, där man vet att detgör nytta är det ju inte fel. men frågan är till vilken nivå man ska dra det. Vore kul att testa med en tom kaross. |
||
Sparade trådar/FAQ Sömsvetsa, bra eller dåligt? | 5009 besök totalt |