Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 51, 52, 53   >>
104 besök senaste veckan (278607 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Westfield skrev:
Räknar inte med att göra ngt med bilen i år överhuvudtaget så ingen brådska.


Inte ens ut och köra lite?

Så här ser kamgivaren ut:



Den högra mojängen med tändkablar måste hitta någon annanstans att bo, jag satte dit den bara för att veta vart alla kablar skall gå.

Kammarnas ände ser ut såhär:



_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



thumbs up thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Ikväll fick jag lite bryderier efter att ha bytt vattenpump (hur jäkla dumma kan de va som sätter massa saker ivägen för vattenpumpen, tex remhjulet som inte ville lossna osv... ). Kamaxelöverfallen skall dras med 20Nm, min momentnyckel fixar inte det. Kan man dra dem på frihand eller skall man införskaffa en momentnyckel till?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Marcus Gustafsson skrev:
Ikväll fick jag lite bryderier efter att ha bytt vattenpump (hur jäkla dumma kan de va som sätter massa saker ivägen för vattenpumpen, tex remhjulet som inte ville lossna osv... ). Kamaxelöverfallen skall dras med 20Nm, min momentnyckel fixar inte det. Kan man dra dem på frihand eller skall man införskaffa en momentnyckel till?


om du på frihand klarar att dra mellan 16 och 24 Nm så dra fritt. Gör du inte det kanske det är lämpligt med momentnyckel...

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Ikväll fick jag lite bryderier efter att ha bytt vattenpump (hur jäkla dumma kan de va som sätter massa saker ivägen för vattenpumpen, tex remhjulet som inte ville lossna osv... ). Kamaxelöverfallen skall dras med 20Nm, min momentnyckel fixar inte det. Kan man dra dem på frihand eller skall man införskaffa en momentnyckel till?


om du på frihand klarar att dra mellan 16 och 24 Nm så dra fritt. Gör du inte det kanske det är lämpligt med momentnyckel...


Det blir inköp imorgon. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har momentnyckel för detta thumbs up
Tar med mig den ner i morgon.

Pratade med en svetsare idag, så jag snor med kåpan imorgon

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Dude skrev:
snor kåpan


Jag är Bee-sting racing ett stort tack skyldig för all hjälp och förklaringar med hur saker egentligen fungerar!!! thumbs up

Idag hämtar jag förhoppningsvis ett plåttråg, kopplingen ger mig huvudbry eftersom det jag hittar är sinterlammeller med ofjädrade nav. Det kan kanske bli lite väl häftigt för den lille bilen med 180Nm, tanken är ju att även kunna använda den den lite på gatan.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Idag har jag hållt på med kammar och det gick ju som vanligt.
Bortsett från att ventilkåpan har två markeringar för hur kammarna skall stå så får jag det inte rätt. Kamremen sätts på , alla markeringar stämmer, spänner "spänrullen" och när jag sedan drar runt motorn så linjerar inte markeringarna för kammarna upp med märkningarna längre.
Det positiva är väl att båda kammarna hamnar lika mycket fel...

Efter några försök så blev jag less på det och tänker fortsätta imorgon. Antingen gör jag något jättefel eller något litet skitfel. Om kamremen är för hårt spänd/för lös kan det då resultera i att kammarna hamnar fel när man drar runt motorn?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Marcus Gustafsson skrev:
Idag har jag hållt på med kammar och det gick ju som vanligt.
Bortsett från att ventilkåpan har två markeringar för hur kammarna skall stå så får jag det inte rätt. Kamremen sätts på , alla markeringar stämmer, spänner "spänrullen" och när jag sedan drar runt motorn så linjerar inte markeringarna för kammarna upp med märkningarna längre.
Det positiva är väl att båda kammarna hamnar lika mycket fel...

Efter några försök så blev jag less på det och tänker fortsätta imorgon. Antingen gör jag något jättefel eller något litet skitfel. Om kamremen är för hårt spänd/för lös kan det då resultera i att kammarna hamnar fel när man drar runt motorn?


Sån är min också, markeringarna i kåpan sitter något närmre ihop än markeringarna på kammarna när allt är spänt. Jag satsar på lika mycket fel åt båda hållen...har även haft en tand åt andra hållet (dvs att kammarnas markering är något närmre ihop än kamkåpans markering, märkte ingen skillnad...Jag vet inte vad som är rätt och fel - dude?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Marcus Gustafsson skrev:
Dude skrev:
snor kåpan


Jag är Bee-sting racing ett stort tack skyldig för all hjälp och förklaringar med hur saker egentligen fungerar!!! thumbs up

Idag hämtar jag förhoppningsvis ett plåttråg.


Vad är det för fel på det tråg som sitter på motorn på loftet?
Det finns där och är gratis

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Dagens börda...

Jag började göra fästen för motorn (dvs plattorna som sitter på motorn/motorkuddarna).
Under det så lyckades jag med att försöka mig på följade:
* Bränna vänster pekfinger
* Kapa av mig smalbenet
* Försöka bryta höger handled
Bara en av sakerna lyckades helt...

Plattorna gick enkelt att göra, det hade varit ännu enklare om jag hade mätt var ett av hålen för muttrarna skal vara ordentligt.

När jag tittade på motorn så fick jag en tanke... Oljefilter!!! Det är ju tydligen bra att ha, men efter lite mätande och funderande så kom jag fram till att där oljefiltret komer att hamna har någon Porscheingenjör satt en styrväxel. Undrar varför han satte den just där... Nåja, bara ett littet problem till...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Lägger bara in mer bra att ha länkar så att jag vet var de finns:



http://porschehybrids.pbworks.com/LT-Wiring-Harness-Modification

Citat:

There are only a few connections that need to be made here:

Blue / Yellow = Temperature Sender
Blue / White = oil Pressure SenderBlack / White = oil Pressure Sender
Red / Black = Starter Solenoid
*Tachometer connection is made @ back of Tachometer
**Separate relays should be used for the fuel pump and fans




http://www.porschehybrids.com/gallery/album90


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Idag fanns det lite mer prylar i garaget....


Här ligger vad som förefaller vara en kopplingskåpa till en 944.


Men varför är den fastsvetsad på en platta???

Det fanns mer underliga saker:

Vad är det här för underlig grej???


Ser inte roligare ut från den vinkeln...



Kanske en Ballerinahållare? Fast passformen var lite för dålig för det...


Äntligen en rolig pryl!!! En frisbee!!!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Idag blev det en kort visit i garaget, men en del hanns med...


Saker behöver komma ur gadroben... Ja, jag menar på riktigt... I en av mina gadrober har det bott ett C20LET-block ett tag (en sisådär tre år ).

Gadrobsblocket hittade ner i Påffen:


Det finns massor av utrymme framför blocket...


Motorrummet fylldes på med en topp från en rasad C20LET...


..och en ventilkåpa.


Så här ser det undertill. Motorn ärdock upptryckt så långt det går på denna bilden, så torquetuben ligger mot kardantunneln.


Motorfäste på passagerarsidan skall hamna här...



...och motorfäste på förarsidan hamnar var???


Får jag tag på den där Porscheingejören som desginade motrfästena så...
Klarar man sig utan styrstag?
Jag trodde motorn skulle hamna några cm längre fram och att det skulle bli lättare att få till ett motorfäste.



Ett tag funderades det på andra lösningar, i detta fallet ett motorfäste från Calibra/Vectra. Man kanske kunde göra ett fäste i rambenet även om fästet hamnar en bit ner?
Men den iden förkastades snabbt, bara någon meter bort låg en bit metallskrot som gav mig en ide så det borde inte vara svårt att få till ett fäste som går fritt från styrstaget.


Ett originaltråg går faktiskt fritt från framvagnsbalken, men då måste torqutuben ligga så högt upp så att det går emot kardantunneln.
Det här är ett försök att få till ett tråg som klara framvagnsbalken och får ner motorn en bit.


Denna biten fick plockas loss...
Hur många tror att jag kan få tråget tätt sen? Nähä, ingen.., (inte ens jag själv men jag tänker försöka)



De svarta strecken på ventilkåpan visar var den hamnar i förhållade till kanten på framskärmarna. De undre stecken är för originaltråget och att torquetuben ligger emot kardantunneln, de övre är med det kapade tråget.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Idag roade jag mig med att försöka få ihop kopplingen (senare i veckan roar jag mig säkert med att borra ur nitar... )

Hur mycket skall man egentligen "trycka" till nitar? Att de skall svälla ut och ta upp hela nithålet är jag med på samt att de inte skall kunna trilla igenom, men hur mycket skall de egentligen tryckas till?




Den här har "växt" i hålet och svällt, men skall den tryckas ihop mer (eller är den helt tokig)?






Här sitter en "ny" nit i för att visa hur de ser ut "oskadade". Skiten på plattans kommer av att jag ställde mig och kapa med vinkelkap jämte strax efter att jag satte ihop den...

Så vad är den samlade bedömningen? Gå tillbacks och gör om (och hur skall de isåfall se ut)?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jösses vad liten motor du lägger i, det blir ännu bättre viktfördelning thumbs up . Men å andra sidan är jag mest van vid den enorma originalmotorn . Jag hoppas du får ording på grejerna, det verkar vara en hel del pill med operationen.

Lycka till

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Liten motor = plats för ytterligare effekthöjande tillbehör på sikt Mannen bakom detta bygge har ju viss böjning för turbo-varianten av denna maskin...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
J.Eriksson
Piteå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 32



Marcus Gustafsson skrev:
Här sitter en "ny" nit i för att visa hur de ser ut "oskadade". Skiten på plattans kommer av att jag ställde mig och kapa med vinkelkap jämte strax efter att jag satte ihop den...

Så vad är den samlade bedömningen? Gå tillbacks och gör om (och hur skall de isåfall se ut)?



Jag har en KEP 4-puckars och jag pressade ihop mina nitar mer än vad du gjort, dom tål rätt mycket spö.
Har tyvärr inga bilder att bjuda på men jag "krysspressade" nitarna eftersom så när jag gått hela varvet runt så pressade jag alla lite till.

Kopplingen sitter i bilen nu iaf och allt snurrar fortfarande!

_________________
Joakim Eriksson
Audi A6 2.4 - 1999
Audi 80 Competition - 1994
Audi S6 2.2 20vt - 1996
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Jäklar i min lilla låda vad långt bak det ser ut att hamna. Nästan så du skulle överväga en 3-liters 24V-motor istället

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Jösses vad liten motor du lägger i, det blir ännu bättre viktfördelning thumbs up .

Liten? Behöver de vara större?

Eddie Varvstopp skrev:
. Jag hoppas du får ording på grejerna, det verkar vara en hel del pill med operationen.


Nja, jag har bra personer att vända mig till för råd och hjälp. Det uppskattas mycket! thumbs up
Jag har ju aldrig gjort något sådant här innan, så jag får pröva lite olika saker och göra en (hel) del misstag på vägen, men de lär man ju sig av.

Westfield skrev:
turbo


En turbo från C20LET får plats bättre mot bromsservot än originalgrenrör... (fast jag vill ju bara få den rullande... )

J.Eriksson skrev:

Jag har en KEP 4-puckars och jag pressade ihop mina nitar mer än vad du gjort, dom tål rätt mycket spö.


Nu är de ordentligt ihoptryckta, inte för att jag vet om det är rätt men jag har svårt att se att den skulle kunna lossna nu. I värsta fall får jag väl borra ur dem och sätta dit nya. Bilder kommer sen (kanske efter helgen).

P.P. skrev:
Jäklar i min lilla låda vad långt bak det ser ut att hamna. Nästan så du skulle överväga en 3-liters 24V-motor istället


3-litersmotor... Nä, vill man få mer pulver så kan man ju göra som Westfield skriver ovan...


Ikväll har jag frågat Dude lite saker... Början på motorfästena blev typ så här "Nja, du har tänkt och det är bra. Men man skulle kunna göra så här... ". Så det är dags att börja om lite.
Mitt påbörjade oljetråg fick tummen ner, lika bra att få det nu än när det sitter på bilen och läcker. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 51, 52, 53   >>
104 besök senaste veckan (278607 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande