Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2373 besök totalt |
Vill börja tävla..!
Tjenare! är en frisk fläkt på snart 18 år med ett stort hjärta i roadsport intresse! hur gammal måste man vara för att börja tävla, bor i malmö så Knutstorp, Sturup mm ligger ju bra till hands... finns der licens kurser i närheten av malmö... vilken klass är lämpligast att börja i, vilken bil är lätt meckad rolig och en bra nybörjar racing bil...??? mvh/Erik Regnell |
||||
Ett tips är Locost som det finns mer info om på annan avdelning här på forumet.... då finns det massor av tävlingar för dig i närheten både på Knutstorp och i Danmark.
och den funkar ju även att åka i Roadsport med om man vill , har jag för mig. |
||||
Södra bilsportsförbundet brukar ha licenskurs på Knutstorp så det borde ju passa dig utmärkt. För övrigt en mycket bra kurs.
Lättmekad bra och relativt billig bil för Roadsport!? Det bästa alternativet måste ju vara en Miata. Antingen om du hittar en färdig racebil eller köper en begagnad från Tyskland. Montera stol, bälte, båge, huvudströmbrytare, samt R-däck och nya bromsbelägg och den är körklar. Komplettera med seriösare dämpare och fjädrar och du har en mycket snabb bil för Roadsport C. En joker i leken vore att skaffa en RX-7 86-88 utan turbo. Väldigt billig i Tyskland men ändå snabb... Med lite lättning borde den hänga med mycket bra. Annars finns ju många andra lämpliga men Miatan bör vara det bästa alternativet... ...du kan ju köra den på gatan också! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Hej Erik!
Jag har inga tips på hur du skall komma igång med att tävla. Som din namne vill jag istället påminna om forumreglerna. ![]() För om du frågar mig så är ditt namn inte så himla unikt. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Gissa om morgonkaffet sattes på tvären då jag läste: "Regnell...tävla..." Inte det att det inte vore en bra och kul ide, men jag undrade för en sekund om du helt var vid dina sinnes fulla bruk. ![]() Sen såg jag att det fanns fler Regneller här... ![]() |
||||
OT. Morgonkaffe? Klockan är 3 på eftermiddagen. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
självklart letar jag efter en miata!!!
tycker i mina ögon är den kompletta nybörjar racern... men hur är det med Rx-7:an.... prestanda mm? hittat ett par RX-7 turbo cabbe?!!! nått att ha?? släng upp tipps TIPPS!!! ![]() |
||||
kak brukar ha licenskurser på sturup kolla på http://kaks.just.nu
|
||||
RX-7 cab är nog inte det optimala valet för att tävla. En Coupé har betydligt bättre vridstyvhet.
RX-7 finns som generation 1 (1979-85) med 114 hk, och som generation 2 1986-91. Dessutom som gen 3 1992-02 men de är nog lite i dyraste laget. Gen 2 bilarna har antingen en sugmotor på 148 hk (ofta kallad NA) eller en turbo på 182 (1987-88) respektive 200 hk 89-91. Med gällande regler i Roadsport C innebär detta (orginaleffekt) att gen 1 får väga som lägst 800 kg, gen 2 NA 1088 kg (5% tillägg för programmerbart sprut). Gen 2 turbo 87-88 får väga 1089 kg i Roadsport B respektive 1196 kg för 89-91 i B-klassen (15% tillägg för programmerbart sprut och turbo). Kan som exempel nämnas att min gen 1 väger 1090 kg inklusive undertecknad och att det inte finns någon chans att få ner den till 800 kg. Inte så lämpligt om man vill vinna alltså men kul ändå. Jag håller dock på att jaga en annan motor... En standard gen 2 sägs väga uppåt 1300 kg men jag vet inte om det stämmer, det låtr högt! Den bör dock gå att lätta väsentligt. Molle Robertsson, som är välkänd i sin gula RX-7 gen 1, håller på med en 87:a turbo som bör komma ut på banan i år. Ska bli mycket intressant att se. Nåväl, en gen 1 får du för från 15000 kr, en gen 2 NA kostar från ca 15000 och uppåt i Tyskland, något dyrare här hemma. En gen 2 turbo kostar kanske ca 40000 och uppåt i Tyskland. Kolla på www.mobile.de Allt beror naturligtvis på skicket, som vanligt... Du borde alltså kunna få ut en RX-7 på banan för ungefär samma pengar som en Miata. Då en 130 hk Miata i verkligheten väger ca 1090 kg inklusive förare och en RX-7 gen 2 NA får klassa in på samma vikt borde alltså RX-7:an kunna vara snabbare, om man nu kan nå idealvikten... Sen är det ju frågan om hur chassiet är inställt och hur man kör också. Undertecknad hade för övrigt glädjen att (med en del slit) slå en 130 hk Miata med min bil vid två tillfällen under årets säsong. Detta trots sämre vikt/effekt förhållande. Som sagt, Miata är ett mycket bra val (billig, hållbar, snabb) men t ex RX-7 är ett intressant alternativ.. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
tackar tackar!!!
jag får leta runt efter alla modellerna så snubblar man säkert över ett fint ex så slår man till!!! ![]() mvh/Erik |
||||
_________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
|
||||
Ingen fara. ![]() Men då vi blandas ihop kanske du skulle kunna fixa din nick ytterligare lite? Tex regga "Erik Regnell" som din nick? Folk misstar sig nämligen på bara "Regnell".... ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
hehe så sant, har aldrig haft problem med mitt namn tills nu
![]() sådär ja, alla misstag tillrättade ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2373 besök totalt |