Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -90 *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... 52, 53, 54, 55 >> 5 besök senaste veckan (161295 totalt) |
Bara resten kvar nu... Mitt problem blev plötsligt väldigt hanterbart när jag ser det där och kollar i kalendern samtidigt. Hoppas resten går bra och snabbt. Har du nån som justerar vinklarna åt dig sen? Annars vet du vart jag finns _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
Ansträngningarna med hjulvinklarna löste tyvärr inte mina problem med att få hjulen att få plats. För även om nu både toe och camber är ställbara så saknades 0,5mm för att 225/50 Kumho skulle få plats. Inte för att man inte chansde för det , men med två blåsvarta rökskruvar i backspegeln om vardera hjulhuset stannade jag efter en knapp kilometer och skickade på Direzzorna i dimension 205/50 på plats. Där tog tråkigheterna slut och det roliga började. För även om Direzzorna var/är slut så är det IMHo fantastiska däck. De pallar mycket stryk, ger ett bra grepp och verkar okänsliga för olika däckstryck(?). Lagt därtill är bilen så fantastiskt körbar med 15tum istället för 18tum. Den är i en sagolik balans och medger att man utsätter den för i princip vad som helst var som helst i kurvan. Detta var första träffen då jag åkt med ogrinalbromsar istället för E46M-skivor och E36M-ok. Bromsarna är konsekventa och slår sig framförallt inte. Däremot så bromsade jag pinsamt långt innan 100m. skylten. Med gamla bromsarna bromsade jag vid 70-80 meter. Detta gjorde mig mycket tveksam till att fortsätta med orginal utan jag började omedelbart att fundera på Brembo- eller Porschegrejor. Vid efterkontroll idag så visade det sig dock att bromsarna fram inte varit monterade på ett helt optimalt sätt. Det är nu justerat och de kommer därför fungera bättre på Anderstorp där ju bromsarna behövs i framförallt slutet av långa rakan. Till dess skall också "magsen" också vara på plats och då blir det 225/50. Bland all lysande roliga bankörning på Mantorp satsade jag även på att bänka bilen eftersom det var en "riktig" dynamometer som stod där och inga rullar. Detta visade sig dock inte riktigt utfalla som jag väntat mig. Inledningsvis skall jag göra klart att jag inte har några bystade förväntningar på vad bilen har för effekt. Med det sagt vart jag dock något skeptisk till vad som kom fram. Resultatet blev 178hk/229Nm på drivhjulen och 197hk uppskattade kusar på veven. Att min motor med portad topp, lättare kolvar, dubbelt 2,5 tums system och förhöjt komp inte ens skulle kunna ge orginaleffekt (215hk) ställer jag mig något tveksam till. Det faktum att den dessutom sätter en väldigt fart på bilen gör mig än lite mer skeptisk... Den är körd på rullar efter första uppbyggnaden 2005 och lämnade då enligt den bänkningen (med en rå och dålig mapp) 231hk. om någon annan bänkade på Mantorp kan ni väl delge hur det tog sig uttryck? Jag skall referenstesta med Driftboxen och se vad den säger för det här med bänkar är uppenbarligen bara gissningar. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
hej Micke,
olika bänkar skall ma ta lite lätt på, att du har mer än 200hk i din bil behöver du nog inte oroa dig för det kan jag intyga med provkörningen på ringen , dock gissar jag att motorn inte riktigt ger den effekt som du tror pga orginal ventiler och kamaxlar. Ditt sprut med en LMM är ju inte heller helt optimalt om den skall suga luft. Dock brukar man säga att 1 steg i komp burkar ge ca 7% mer effekt om jag inte minns fel. Att du har lättare kolvar ger bara dig möjlighet att varva mer, effektökningen är marginell. Skulle nog tro att du kanske ligger ca 10+% över orginal effekt som tidigare mätning indikerar. Att trimma icke turbo är inte så himla lätt när man närmar sig 100hk/liter, gissar även att bmw knappast kastade bort några hästar pga uselt avgassystem och likande från fabrik. Raceon _________________ Joakim Adolfson |
||||
Jag tror (eller gissar ) ingenting, vill bara veta. Den mätning som gjordes 2005 tror jag föv inte heller på (protokollet från den finns på sidan 9 i tråden) då det skulle finnas 226hk på veven men "bara" 160hk hittade till bakhjulen. En ganska ansenlig drivlineförlust.. Det erfarenhet jag har säger mig att en korrekt effektmätning gör man med motorn i bänk men även där lär det skilja på olika bänkar. Mao kan man endast använda bänkningar (i samma bänk varje gång) till att konstatera att det blivit mer eller mindre pulver efter lite moddande. Men jag skall återkomma efter lite test med PF-boxen. Bänkningsprotokoll från 2005: _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Brosan bänkade sin vinröda 325i -93 precis efter dig i Lördags.
Han hade bänkat den på knutan i samma bänk förra året då fick han 175hk i motorn. Nu i lördags bänkades den till 199hk i motorn (orginal 192hk). Det han gjort däremellan är rengöring av insug,spjäll & gummibälg då det var massvi med oljeglägg mm där samt nytt extractorgrenrör & dubbelt 2,5" hela vägen. Dynapack bänkarna brukar var mycket mer exakta än rullar då man har en massa däckfriktion att ta hänsyn till. Här en bild från din bromsning _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
När det gäller bänkningen så ser jag utväxlingen är angiven till 3.73. Vilket jag har för mig att du har bytt slutväxel till.
Kördes bromsningen på 5:an? Det är ju 5:an som 1:1 på våra bilar och inte 4:an som är det vanligaste. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Bromsningen körs på den vx-som ägaren anger har 1:1 då Bert-ola har bra koll på bmw brukar det inte va nått problem med utv. Det blir ingen effektskillnad om man anger fel utv bara det att varvtal & effekt inte stämmer i diagrammen _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Ang effekt så nämndes det att de aldrig bromsat en M motor som nått upp till
orginal effekten. har för mig ppf med samma typ av bänk har märkt samma sak Dock verkar M52B25 & M52B28 verkar vara hyggligt unbderspecade & ger mer än vad som står på pappret _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Stort tack Michael och Mats!! Då behöver man inte tvivla på effektmätningen.
Gunnar: Ja, jag har 3,73 och kollade in att 5emman låg i vid bromsningen. ------------------ Det låter kanske konstigt men jag bryr mig inte/är inte ledsen att motorn inte levererar mer, dvs inte ens originaleffekt. Jag vill bara veta hur mycket den levererar. Det går ganska bra ändå. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Skit i de relativa värdena, det är varvtiderna som gäller Håll dig till samma bänk och mät förändringarna istället mellan gångerna du modifierar. Kan du inte åka till samma bänk som 2005 så du vet förändringen? _________________ Patrik Skoog |
||||
Det är därför det är så bra när Masens Motor dyker upp på bmw träffarna med samma bänk Brosan fick ju verifierat att det gjort lite nytta att tvätta rent insug mm plus att öppna upp avgassystemet. Förändringen blev +24,6 hk & +25 Nm inte att förakta _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Tillbaka efter en dag på Lunda med konbana. To do listan fylls ständigt på...
Generatorn måste skruvas fast fackmannamässigt (eftersom uppenbarligen Startmotor och Generatorspecialisten inte kan det... ) Avgassystemet har inte satts tillbaka på rätt sätt så det har bränt sönder spoilern bak samt läcker någonstans Servostyrningen skulle antagligen må bra av lite annan/ny olja... + 200 andra saker. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Det där med +200 andra saker känner jag igen Det är väl bara att åka tillbaka till firman så får dom åtgärda det dom inte klara första gången, får dom tillbaka arbeten som backjobb så kanske dom lär sig fixa det första gången istället. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Jag har stått några hundra timmar vid en Dynapackbänk och de är väldigt bra, men de är inte särskilt exakta när man kör på olika växlar och framför allt sveptider kan ställa till det. Dubblar man sveptiden får man ett effekttillskott, så skillnad på 175-200 hk kan göra att man gått från exempelvis 10-15 sekunders sveptid. Dynapack kör med en ganska simpel mätning av oljeflödet och min egna teori är att kylningen inte räcker till när man kör längre svep, tunnare olja ger mer flöde..
_________________ Anders Hansson |
||||
Då är jag lite nyfiken här i Mickes tråd (ursäkta Micke). När jag bromsade min Kadett i Rototest/Dynapack så bromsades den på vart 500:ade varv genom hela registret genom att låta bänken/motorn kylas, varva upp och hålla låst 3-4 sekunder på vart 5 hundrade varv och sedan ner till tomgång igen. Uppgrepa likadant för nästa 500:ade varvtal genom hela registret. Är det ett bättre sätt? Bänken borde inte bli lika varm _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Rototest och Dynapack är äpplen och päron, förvillande lika. Kort sammanfattat kan man säga att Dynapack ger ett uppskattat värde medan Rototest ger ett uppmätt värde. Enorm skillnad på precision. Jag gjorde en jämförelse mellan dem åt DEVEK och vi kom fram till att Rototest var överlägset bättre (år 2005) men att vi tyvärr inte kunde få kunderna att acceptera prisskillnaden, har för mig att Rototest kostade tre gånger vad Dynapacken gjorde.. Dynapack är jäkligt bra och svepen funkar kanon, men för att få repeterbarhet ska de köras på samma växel, mellan samma varvtal och samma tid. Att jämföra direkta värden mellan olika bromsbänkar ger bara strul. Vi gjorde jämförande tester med en 996C2 mellan Dynapack och Dynojet (rulle) och kom fram till att ett 13 sekunderssvep på Dynapack ungefär motsvarade en körning på Dynojet, de flesta operatörer kör bara 5-10 sekunder på Dynapack och därav de ofast lägre värdena.. Vad man vill ha är repeterbarhet, sedan kvittar egentligen siffror och decimaler, det är ju trots allt en accelerationstid som är det viktigaste.. _________________ Anders Hansson |
||||
Tack! Ja, det vore trevligt... Nej, inga besked om motorn, om drygt en vecka tidigast. Men jag misstänker att det är ventilrelaterat. Hoppas att det "bara" inskränker sig till toppen med ventiler, ventilstyrningar och/eller ventilsäten och/eller ventilfjädrar och/eller schimsbrickor. Men jag vet inte om man vågar hoppas på ett så "enkelt" fel. Det känns som om jag fått min beskärda del av just motorproblem för en tid framöver nu... Jag försöker vårda motorn som ett barn, drar den inte långt och värmer den försiktigt etc. Men jag kommer igen - count on it! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -90 *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... 52, 53, 54, 55 >> 5 besök senaste veckan (161295 totalt) |