Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B -77 (Saabmotor+bmwdrivlina) | 2880 besök totalt |
Söker visdom om väghållning, så kände att det var dags att lägga upp en tråd här. Börjar med en liten snabb presentation av mitt bygge.
Bil: Opel Ascona B -1977 Folkracebur Motor: Saab B204L från ng900 -96 Holset HX40 Mycket hembyggt Drivlina: Bmw E30 323 bakvagn Ställbar camber Bmw M535 diff & nav PPF Drivaxlar Bmw 525tds växellåda Väghållning: Plastbussningar Gula koni Fjädrar fram okänt Fjädrar bak, 1st og900 bakfjäder delad i 2. Bromsar: Fram omega 3000 = 296mm Bak Bmw E30 323(325) Pedalställ med bromsvåg från IGMAB Hydraulisk handbroms Inte målat färdigt allt än... får väl se om det blir av :roll: Bromsning. Mest test för att lära sig. Dom hade inte mappat T5 innan, och jag hade ingen erfarenhet av mappning. Håller på att mappa och finjustera varje gång jag åker med bilen. 401whp / 466hp blev det då iaf. http://www.maxxtuning.se/index.php?i _________________ Holger Blomqvist |
||
Så. Väghållningen. Upplever att den kränger lite väl mycket med original ascona hämmare ifram. Ibak har jag just nu ingen... Tänkte tillverka egen men vet inte vad jag ska utgå från för dimensioner.
Tips på krängningshämmare som kan fungera? om jag tillverkar egna, hur vet jag på ett ungefär vilken dimension på jag ska ha på röret? Säg att "armarna" är 300mm långa och röret är 1000mm långt. Fjädrar? 4 hjulsmätning som behövs antar jag. Någon som kan ge mig en liten checklista på saker jag ska mäta? _________________ Holger Blomqvist |
||
Coolt bygge!
Står med lite liknande ideér som du har med saabmotor och bmw låda. Får man fråga hur du löst ihopparningen av dessa, koppling, adaperplatta etc? Vad behövde ändras på själva motorn för att få den att trivas i längsmonterat tillstånd? Bilen i fråga är min Ascona A -71. _________________ Edvard Andersson |
||
om jag kommer ihåg skall jag försöka lista vad för data som kan tänkas behöves. Hmm sparka på mig om du ej hör något. _________________ Johan Sjölinder |
||
Koppling består av Viggenplatta och bmw sinterlamell. Lådan har jag kapat och svetsat ihop med ett svep från min gamla Opellåda som jag körde med i början. Det som jag på rak arm har ändrat på är: Nytt oljetråg. Flytt av oljefilterhuset. Påsvetsat en 90* böj på vattenpumpen. Byggt ett rör från bakre kylutgången (där termostaten sitter) som är draget till framkant på motor. Omsvetsad böj på spjällhuset (sitter åt andra hållet original). Ombyggt generatorfäste, hembyggd remspännare. _________________ Holger Blomqvist |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B -77 (Saabmotor+bmwdrivlina) | 2880 besök totalt |